به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۷۴۸۶۹

همراهی ویندوز 10 با فناوری‌های جدید

گروه فناوری: مایکروسافت با معرفی ویندوز 10 توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است و عرضه نسخه نهایی این سیستم عامل در ادامه سال جاری میلادی می تواند راحتی و سرگرمی هرچه بیشتر و بی نیازی از سیم در رایانش رایانه های شخصی را به همراه داشته باشد.
همراهی ویندوز 10 با فناوری‌های جدید
برخی ویژگی های سخت افزاری اگرچه در حال حاضر وجود دارند اما در رایانه های شخصی ویندوزی بکار گرفته نشده اند که از آن جمله می توان به درگاه یواس‌بی تایپ-سی اشاره کرد.
سخت افزارهای جدید می تواند در شرایطی که قدرت رایانه های شخصی را افزایش می دهند، عمر باتری را نیز بهبود ببخشند و ویژگی های بی سیم می توانند این دستگاه ها را از شر کابل های مزاحم رها سازند. در ادامه با برخی از این ویژگی ها بیشتر آشنا می شویم.

یواس‌بی تایپ-سی و 3.1
درگاه یواس‌بی تایپ-سی با اندازه ای کوچکتر به جریان رایج در رایانه های شخصی هنگام عرضه ویندوز 10 مبدل خواهد شد. این درگاه با چند کاربرد امکان اتصال رایانه های شخصی به نمایشگرها، هاردهای اکسترنال، چاپگرها، دوربین ها و لوازم جانبی دیگر و همچنین شارژ باتری لپ تاپ ها را فراهم خواهد کرد. کابل یواس‌بی تایپ-سی دارای کانکتور مشابه در هر دو سر خود است. رایانه های شخصی از نرخ سریع‌تر انتقال داده ها با پروتکل یواس‌بی 3.1 سود خواهند برد که با سرعت 10 گیگابیت در ثانیه این امکان را فراهم می کند.

تشخیص چهره
یکی از اهداف مایکروسافت با ویندوز 10 حذف گذرواژه ها محسوب می شود و امیدوار است این اقدام به واسطه احراز هویت از طریق چهره، اثر انگشت و عنبیه چشم صورت بگیرد. لپ تاپ های مجهز به دوربین سه بعدی Real Sense اینتل قادر به تشخیص چهره و استفاده از این قابلیت برای دسترسی کاربر به ویندوز خواهند بود. انتظار می رود نسل آینده دوربین های بکار گرفته شده در رایانه های شخصی مجهز به ویندوز 10 در تشخیص اشیا، اندازه گیری فواصل و حتی گرفتن سلفی عملکرد بهتری داشته باشند.

حسگرها
یکی از ویژگی های مهم در ویندوز 10 که آن را از ویندوز 8 جدا می سازد توانایی سوئیچ خودکار بین رابط کاربری تبلت و رایانه شخصی است. این مهم از طریق حسگرهایی که موقعیت لپ تاپ را شناسایی می کنند امکان پذیر شده است. همچنین، قابلیت هایی مانند اندازه گیری دما، فشار محیط و سطح دی اکسید کربن در دستگاه های مجهز به ویندوز 10 از سوی مایکروسافت مطرح شده اند.

عملکرد بهتر
ویندوز 10 برای سازگاری کامل با تراشه های جدید اینتل که به نام اسکای‌لیک شناخته می شوند، توسط مایکروسافت تنظیم می شود. این پردازنده های جدید افزون بر ارتقا گرافیک و کاربردها، عمر باتری در لپ تاپ ها را نیز بهبود می بخشند. همچنین اسکای‌لیک پلتفرمی برای رهایی لپ تاپ ها از کابل های مختلف است.

رایانش بدون سیم
اینتل قصد دارد لپ تاپ ها را از شر کابل های مختلف رها سازد. فناوری شارژ بی سیم جدید این شرکت برای لپ تاپ ها در ادامه سال جاری میلادی عرضه خواهد شد و از این رو کاربران دیگر نیاز به حمل شارژرهای سنگین و بزرگ خود نخواهند داشت. شارژ لپ تاپ به سادگی قرار دادن آن روی یک میز یا سطحی دیگر خواهد بود. اینتل قصد دارد این فناوری را به گزینه ای حاضر در همه جا مانند فناوری وای فای مبدل سازد و گفتگوهای خود با فرودگاه ها، کافه ها و دیگر اماکن برای نصب میزها و سطوح شارژ بی سیم برای مشتریان را آغاز کرده است.

همچنین، اینتل لپ تاپ ها را به نمایشگرها، دستگاه های ذخیره سازی و لوازم جانبی دیگر بی سیم از طریق فناوری WiGig متصل خواهد کرد. این فناوری انتقال داده ها با سرعت 7 گیگابیت در ثانیه را امکان پذیر می کند. لپ تاپ ها دریافت تراشه وی‌گیگ را آغاز خواهند کرد اما انتظار برای معرفی نمایشگرها و دستگاه های سازگار دیگر با این فناوری بیشتر طول خواهد کشید.

نمایشگرهای پیشرفته
شرکت دل به واسطه عدم پشتیبانی ویندوز 8 از نمایشگرهای OLED قادر به استفاده از آنها در لپ تاپ های خود نبود. اما این شرکت اعلام کرده است که ویندوز 10 و نمایشگرهای OLED را در محصولات آینده خود ارائه خواهد کرد. این نوع از نمایشگرها بیشتر در تلویزیون ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند و تاکنون در رایانه های شخصی ویندوزی بکار گرفته نشده اند.

ارتقا سخت افزاری
رایانه های شخصی مجهز به ویندوز 10 می توانند با کارت های گرافیک که از دیرکت‌اکس 12 پشتیبانی می کنند، همراهی شوند که تجربه گیمینگ در رایانه های شخصی را بهبود خواهد بخشید. با دیرکت‌اکس 12 عمر باتری لپ تاپ ها نیز بهتر می شود. در ادامه سال جاری میلادی، لپ تاپ ها می توانند با حافظه DDR4 نیز عرضه شوند که انتقال داده داخلی بین حافظه، پردازنده و اجزا دیگر را بهبود می بخشد.
مرجع : تسنیم