به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۶:۵۴
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۷۴۸۹۲
به دنبال راه حلی برای پناهجویان ایراني در استراليا

گزارشي از سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران

گروه سیاسی: وزیر خارجه استرالیا که از ایران دیدار می‌کند، قصد دارد مشکل بازگشتن پناهجویان ایرانی را با مقامات جمهوری اسلامی مطرح کند اما هدف اصلی او تحکیم روابط با جمهوری اسلامی در پی تفاهم لوزان است.
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به ایران سفر می‌کند. به گفته خبرگزاری‌ها خانم بیشاپ قصد دارد درباره بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی آن‌ها در استرالیا رد شده است، با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. گفته می‌شود که تقاضای پناهندگی حدود ۴۰۰ ایرانی در استرالیا به طور قطعی رد شده است. پناهجویان یادشده در کمپ‌هایی که توسط استرالیا آماده شده در شرایطی دشوار زندگی می‌کنند و دولت استرالیا مایل است آن‌ها را به ایران عودت دهد.



تونی‌ ابوت: پناهجویان ایرانی برگردند
پیش از این تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا، گفته بود که پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی آن‌ها در استرالیا رد شده به کشور خود بازگردند. اما سازمان "دیدبان حقوق بشر" از جولی بیشاپ خواسته که به مقامات ایران برای رفع موارد نقض‌کننده حقوق شهروندان این کشور که منجر به فرار آن‌ها از ایران می‌شود، فشار بیاورد. طبق آخرین آمار وزارت کشور استرالیا، از نزدیک دو هزار نفری که در اردوگاه‌های مهاجرتی استرالیا به‌سر می‌برند، حدود ۲۰ درصد ایرانی‌ هستند. همچنین چند هزار ایرانی نیز با روادید موقت در استرالیا به‌سر می‌برند و منتظر پاسخ نهایی درخواست پناهندگی خود هستند. احتمال زیاد دارد که تقاضای پناهندگی بیشتر این افراد رد شود.



اما به نظر رسانه‌های جمعی ایران مشکل بازگشت پناهندگان ایرانی تنها موضوعی فرعی از مذاکرات میان وزیر خارجه استرالیا و مقامات ایرانی خواهد بود. در همین راستا، عبدالحسین وهاجی، سفیر ایران در استرالیا، گفته است که بازگشت پناهندگان ایرانی از نظر جمهوری اسلامی، موضوع مهمی برای مذاکره نیست، زیرا همه افراد تبعه ایران حق بازگشت به کشور خود را دارند. او گفته است که ایران نمی‌تواند پناهجویان را وادار به بازگشت کند، زیرا به گفته او: «این خود پناهجویان هستند که تصمیم می گیرند در کدام کشور زندگی کنند... خود آن‌ها باید برای بازگشت به کشورشان تصمیم بگیرند.»



گسترش روابط بر مبنایی تازه

به گفته خبرگزاری‌ها سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران فرصتی برای ایجاد روابط بر مبنایی تازه میان دو کشور است. ایران و استرالیا تا پیش از "انقلاب اسلامی" روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌ای داشتند، اما به دنبال بحران در روابط ایران با غرب، این پیوندها سست شد. تنها دو هفته پس از امضای تفاهم اتمی در لوزان، یک مقام بلندپایه غربی از ایران دیدن می‌کند. این نخستین سفر یک وزیر خارجه استرالیا به ایران پس از ۱۲ سال محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت استرالیا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان استقبال کرده است.



جولی بیشاپ با اشاره به تفاهم هسته‌ای لوزان گفته که این امرگام مهمی به سوی یک توافق نهایی است که نگرانی‌های بین‌المللی را نسبت به برنامه هسته‌ای ایران برطرف می‌کند، اگرچه جزئیات بسیاری وجود دارد که باید حل و فصل شود. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه استرالیا به همین مناسبت منتشر کرده آمده است که وزیر خارجه این کشور درباره مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل مهمی که استرالیا نسبت به آن‌ها دغدغه دارد با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، گفت‌وگو خواهد کرد. دولت لیبرال استرالیا از بیانیه لوزان حمایت کرده و آن را پاسخی مناسب به نگرانی‌های بین‌المللی دانسته است.

در همین حال چند گروه طرفدار اسرائیل فعال در استرالیا، از جولی بیشاپ خواسته‌اند که در ملاقات با مقام‌های جمهوری اسلامی بر مواضع غرب پافشاری کند و رژیم ایران را متقاعد کند که از سیاست خود در جهت حمایت از تروریسم و ضدیت با اسرائیل دست بردارد.



در همین ارتباط تارنمای هرالد استرالیا از ورود جولی بیشاپ وزیر امور خارجه این کشور به ایران خبر داد، در حالی که برای حفظ حجاب روسری و کلاه برسرگذاشته بود.  این تارنمای استرالیایی با انتشار عکسی از وزیر امور خارجه این کشور در تهران، نوشت: بیشاپ در ساعات اولیه روز شنبه وارد تهران شد تا با حسن روحانی رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت وگو کند.
 
هرالد نوشت که تفاهم هسته ای ایران و گروه 1+5 و اوضاع عراق و هدف مشترک دو کشور در شکست داعش به عنوان یکی از مسائل مهم و حیاتی در دیدار بیشاپ و مقامات ایران به بحث گذاشته می شود.  بیشاپ تاکید کرد که رابطه این کشور با ایران در ماه های آینده و یا سال آینده تغییر خواهد کرد. وی گفت که این سفر فرصتی برای تعامل استرالیا و ایران در بخش آموزش و تجارت خواهد بود.  هرالد نوشت که انتظار می رود وزیر امور خارجه استرالیا علاوه بر دیدار با رئیس جمهور و همتای ایرانی اش با یک مقام ارشد در شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت وگو کند.

مرجع : دویچه وله