به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۷۴۹۱۰

ساخت فرودگاه در دریای پرمناقشه چین

گروه بين الملل: چین در حال ساخت یک باند موقت فرودگاه بر روی جزیره مصنوعی واقع در بخش مورد مناقشه دریای چین جنوبی است.
ساخت فرودگاه در دریای پرمناقشه چین
آمریکا نسبت به این مساله هشدار داده که اقدام چین در ساخت چنین باند فرودگاهی باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود. گروه دفاعی آی. اچ. اس چین اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای 23 مارس از صخره‌های مرجانی «فیری کراس» در دریای چین جنوبی نشان می‌دهد که چین یک باند فرودگاهی 500 متری را در این جزیره مصنوعی می‌سازد. آمریکا می گوید چین در حال ساخت هشت پروژه جزیره مصنوعی در منطقه است. این جزیره برای ساخت یک باند موقت هواپیما به طول 300 متر که هواپیماهای تجاری قابلیت فرود آمدن و برخاستن داشته باشند، مناسب است. چین در حال حاضر یک باند موقت هواپیما را در جزیره وودی به سمت این صخره مرجانی که مورد ادعای ویتنام، فیلیپین و تایوان است در مرحله کاربردی و عملی دارد.

دریادار ساموئل لاکلیر، فرمانده نیروهای آمریکا در پاسیفیک با ابراز نگرانی بابت این عملیات ساخت‌وساز در دریای چین جنوبی توسط چین گفت: این اقدامات بر منطقه اثر می‌گذارد و باعث استقرار تجهیزات نظامی چون رادارهای دوربرد و سیستم‌های موشکی پیشرفته می‌شود. چین مدعی مالکیت تمام دریای چین جنوبی و جزایر آن است در حالی که مالزی و برونئی نیز مدعی مالکیت آب‌ها و جزایر منطقه هستند. هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از ساخت و ساز این جزیره دفاع کرد و گفت: پکن می‌گوید این روند بر بهبود شرایط زندگی مردم آن نواحی اثر می‌گذارد و به پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی و عملیات امداد و نجات دریایی کمک می‌کند.

وی افزود: چنین کارهایی کاملا قانونی، توجیه‌پذیر و قابل قبول هستند. این اقدامات بر کشور دیگر اثر نمی‌گذارد و ما امیدواریم که طرف‌های مرتبط در منطقه این مساله را درک کنند.
مرجع : ايسنا