کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای حل و فصل مسائل منطقه به کمک هم نیاز داریم؛

در دیدار روحانی و احمد غنی چه گذشت؟

ایسنا , 30 فروردين 1394 ساعت 14:17

گروه سیاسی: رئیس جمهور گفت:سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران،آغازی برای همکاریهای وسیع تر بین دو کشور در زمینه منافع مشترک خواهد بود.


حجت‌الاسلام روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور افغانستان افزود: ‌به جناب آقای اشرف غنی رئیس جمهور کشور دوست و برادر افغانستان و هیات همراهشان خوشامد می گویم.رئیس جمهور گفت: این سفر در دولت وحدت ملی و دولت جدید افغانستان آغازی برای همکاریهای وسیع تر بین دو کشور در زمینه منافع مشترک خواهد بود از جمله در زمینه مسائل اقتصادی بین دو کشور ، ‌در زمینه انرژی ،‌ در زمینه همکاریها در بخش صنایع و معادن،‌ در زمینه تجارت و سرمایه گذاریهای اقتصادی و همچنین در زمینه ترانزیت، راه آهن ، جاده و توسعه بنادر جنوبی ایران که بتواند افغانستان و سایر کشورهای شرقی و شمالی ما را به آبهای آزاد متصل کند.

روحانی تصریح کرد: ‌همچنین در مذاکرات خصوصی دو رئیس جمهور و مذاکرات عمومی ما بر مسئله حل و فصل مهاجران افغانی در ایران تاکید و قرار شد همه افرادی که در کشور ما حضور دارند به دقت ثبت نام شوند و دو دولت بتوانند تصویب کنند تا افرادی که می خواهند در ایران حضور پیدا کنند چه برای فعالیت اقتصادی و کاری و چه برای تحصیل و مسائل علمی؛ در چارچوب روادید و به طور قانونی این تردد انجام گیرد.

رئیس جمهور گفت‌: در زمینه مسئله مواد مخدر که امروز معضلی برای منطقه و ایران و حتی برای خود افغانستان و کشورهای دیگر است قرار شد هم ، همکاری اطلاعاتی و هم همکاری عملیاتی در مقابل باندهای قاچاق انجام دهیم و هم برنامه ریزی و‌کارهای زیر بنایی در زمینه مسئله زراعت صورت گیرد تا این منطقه و از جمله دو کشور دوست و همسایه بتوانند از این معضل نجات پیدا کنند.

به کمک یکدیگر برای حل و فصل مسائل منطقه نیاز داریم

رئیس جمهور گفت : موضوع دیگری که مورد توافق دو طرف است بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم، خشونت و افراطی گری در منطقه بویژه در مرز میان ایران وافغانستان است که باید همکاریهای اطلاعاتی و در موارد لزوم با هماهنگی ، همکاریهای عملیاتی داشته باشیم.روحانی افزود: ما البته در زمینه امنیت کل منطقه مذاکراتی با هم داشتیم ، باید دو کشور به کشورهای دیگر منطقه یاری کنیم زیرا معضلاتی که امروز در منطقه وجود دارد اختصاص به یک کشور ندارد وبه تدریج کل منطقه را فرا می گیرد و به کمک یکدیگر برای حل و فصل مسائل منطقه نیاز داریم.

وی اضافه کرد: امیدواریم در خصوص برخی مسائلی که در منطقه به سمت جنگ و راه حل نظامی کشیده شده است همه کشورهای منطقه تلاش کنند راه حل صلح آمیز و سیاسی را انتخاب کنند از جمله در یمن که مردم این کشور روی صلح و آرامش ببینند و حملات به این کشور قطع شود و مردم یمن بتوانند خودشان پای میز مذاکره مسائل شان را حل کنند.رئیس جمهور گفت: امروز اراده سیاسی در دو دولت ، برای همکاریهای اقتصادی و امنیتی وجود دارد و در این سفر در تهران وزرای مربوطه در این زمینه با هم مذاکره خواهند کرد و ما این مسائل را تا حل و فصل نهایی ادامه می دهیم.

روحانی افزود : برخی مشکلاتی که ما داریم مربوط می شود به محیط زیست در سیستان و بلوچستان و مشکلاتی در این زمینه داریم از جمله احیاء تالاب ها و دریاچه هایی که وجود داشته و باید احیاء شود و همچنین استفاده دو طرف از حق آبه هایی که وجود دارد و بر اساس توافقنامه ها باید اجرا شود. وی اضافه کرد : بنا شد در این زمینه دو کشور مذاکرات جدی انجام دهند و ما در چارچوب حق ، عدل و انصاف به توافقی دست یابیم که به نفع دو کشور باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی فعالیت ها دو یا سه جانبه است گفت : برخی فعالیت ها میان ایران و افغانستان؛ برخی میان ایران و افغانستان و هندوستان ؛ برخی میان ایران افغانستان و چین ؛ برخی میان ایران و افغانستان و تاجیکستان ؛ ایران و افغانستان وترکمنستان و ایران و افغانستان و کل همسایگان دریای خزز ، قفقاز و آسیای میانه باید صورت گیرد که کلیت این مسائل مطرح شد و انشاء الله در هر زمینه با تماس های سه جانبه ، چهارجانبه و یا چند جانبه مسائل را دنبال می کنیم و انشاء الله آثار آن به نفع دو ملت و کل منطقه مشاهده خواهد شد.

برای ترانزیت محصولات افغانستان به کشورهای هدف آماده ایم
رئیس جمهورگفت:‌ آماده همکاری با افغانستان برای ترانزیت محصولات این کشور به کشورهای هدف هستیم . روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در منطقه گفت:‌یکی از مباحثی که امروز در جلسه خصوصی و عمومی با رئیس جمهور افغانستان دنبال کردیم بحث امنیت و مبارزه با مواد مخدر بود.

وی افزود:‌مشکل مواد مخدر این است که تولید آ‌ن در سالهای اخیر افزایش یافته که باید تلاش کنیم آن را کنترل و در مرحله بعد کاهش دهیم تا به حل و فصل نهایی برسد. روحانی گفت: در مبارزه با مواد مخدر دو نوع اقدام مد نظر است که اقدام اول اطلاعاتی و امنیتی است که در این زمینه هر دو کشور باید در تماس و هماهنگی برای عملیات و حتی عملیاتهای مشترک باشند و اقدام دوم هم مبارزه با مواد مخدر و تولید آن به طور ریشه ای است که وزارت جهاد کشاورزی ایران آماده همکاری با افغانستان در خصوص کشت جایگزین است .وی افزود: افغانستان مردمی سختکوش دارد و زمین و آب در این کشور فراوان است و ایران هم آماده است محصولات افغانستان را از طریق جاده های ترانزیت به کشورهای هدف صادر کند هر چند این اقدامات وسیع و بلند مدت خواهد بود.

اشرف غنی: بدون همکاری منطقه ای ، داعش مهارشدنی نیست

رئیس جمهور افغانستان گفت: پدیده شوم داعش بدون همکاری همه جانبه منطقه ای مهار شدنی نیست. محمد اشرف غنی در نشست خبری مشترک با آقای روحانی افزود: روابط ملت ایران و افغانستان تاریخی و طولانی است و ابعاد مختلفی دارد و تاکید ما این است که فصلی نو در این روابط ایجاد و مشکلات به طور اساسی مطالعه و رفع شود.وی تاکید کرد: باید از فرصت ها برای همکاری های دو و چند جانبه به منظور تبدیل منطقه از وضع خطر به صلح ، ثبات و رفاه استفاده شود و ما امروز با خطر جدی و اَشکال تروریسم ، وحشت و بربریت مواجهیم و روزانه قربانی می دهیم. اشرف غنی ادامه داد: اما اراده ملت افغانستان قوی است و در اراده ما شک و شبهه نیست و ما قبرستان این حرکات خواهیم بود.

رئیس جمهور افغانستان اقدامات گروههای تروریستی به ویژه داعش را مغایر با دین مبین اسلام دانست و افزود: اسلام دین رحمت است نه خشونت . وی فرهنگ و عقاید مشترک دو کشور را اساس همکاری های همه جانبه دانست و از مهمان نوازی ایران از مهاجران افغانی قدردانی کرد.اشرف غنی؛ برگشت رضایتمندانه ، تدریجی و اساسی مهاجران افغانی از ایران را از برنامه های دولتش دانست که وزیر مهاجران این کشور آن را پیگیری خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: افغانستان به محور ترانزیت و مرکز تجاری و انرژی بدل خواهد شد و معادن ما در دنیا بی نظیر و آب و زمین ما بی نهایت مفید است . وی افزود: از همه مهمتر اینکه مردمی داریم که اراده کاملی برای ایجاد ثبات، رفاه و همکاری منطقه ای دارند.اشرف غنی گفت: کار ما این است که اراده سیاسی را به اقدامات عملی ، زمانی و مکانی بدل کنیم تا فضای اعتمادسازی از طرح به عمل مبدل شود و این موضوع ایجاب می کند که مسائل عمده طبقه بندی و در چارچوب محدوده های زمانی به صورت تدریجی اما اساسی حل و فصل شود. وی ابراز امیدواری کرد همکاری دو کشور که مبتنی بر روابطی پنج هزار ساله است پایدار و با دوام باشد.

اشرف غنی همچنین مشارکت دو کشور برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را محور دیگری از گفتگو و توافقش با آقای روحانی دانست. رئیس جمهور افغانستان در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از مهمان نوازی مردم شریف ایران، از آقای دکتر روحانی برای سفر به کابل دعوت کرد.


کد مطلب: 75032

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/75032/دیدار-روحانی-احمد-غنی-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir