کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پس از دو دهه برداشت قطر از لایه نفتی پارس جنوبی؛

اقدامات ايراني​ها برای برداشت نفت از پارس جنوبی

ایسنا , 31 فروردين 1394 ساعت 9:53

گروه اقتصادی: بیش از دو دهه از برداشت قطر از لایه نفتی پارس جنوبی می گذرد اما هنوز ایران نتوانسته موفق به برداشت نفت از این میدان مشترک شود، با این حال حفاری هفت حلقه چاه به این منظور به پایان رسیده و حفاری سه حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفته است.


در راستای برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی، قراردادی برای تامین کشتی FPSO به منظور استخراج، پالایش و ذخیره سازی نفت از این میدان مشترک با قطری‌ها امضا شده است.

همچنین ساخت اولین سکوی دریایی لایه نفتی پارس جنوبی به پایان رسیده و پیش بینی می شود تا پیش از فرا رسیدن تابستان نصب این سازه در خلیج فارس به پایان برسد. گفته می شود ظرفیت تولیدی تاسیسات این سکو ۳۵ هزار بشکه نفت خام در روز است که با احتساب آب همراه نفت توان فرآورش حدود ۴۴ هزار بشکه نفت خام ورودی را دارد. از سوی دیگر تاکنون هفت حلقه چاه در لایه نفتی پارس جنوبی به وسیله دکل ملکی شرکت پتروپارس حفاری و تکمیل شده و بنا شده سه حلقه چاه جدید در لایه نفتی پارس جنوبی به منظور تزریق آب و نگهداشت تولید این میدان با دومین دکل حفاری ملکی شرکت پتروایران در آینده نزدیک، حفاری می‌شود.

در این راستا، رهام قاسمی، مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران با اشاره به اجرای فاز نخست توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفته که تحولات پیش آمده در یکسال و نیم اخیر در مسیر اجرای این طرح و تسریع قابل توجه در ادامه آن، مرهون توجه، تلاش و پیگیریهای شرکت ملی نفت ایران در این مدت بوده است. اما کلیه این اقدامات در شرایطی صورت می گیرد که طی یک دهه گذشته اقدامات شرکت نفت منجر به برداشت نفت نشده است، از سوی دیگر بنا به اعلام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی از پروژه هایی است که با هدف جذب سرمایه گذار در کنفرانس لندن معرفی خواهد شد.


کد مطلب: 75097

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/75097/اقدامات-ايراني-ها-برداشت-نفت-پارس-جنوبی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir