به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۳ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۷۵۵۲۱

افزایش تحرکات داعش در اطراف دمشق

گروه بین الملل: در حالی که مخالفان سوری و ارتش این کشور موفق شده‌اند تاحدودی تروریست‌های داعش را از اردوگاه یرموک بیرون برانند، این گروه تحرکات خود را در اطراف دمشق افزایش داده و روز گذشته توانست بخش‌هایی از حومه شمالی دمشق را که در اختیار مخالفان سوری بود، به کنترل بگیرد.
افزایش تحرکات داعش در اطراف دمشق
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، قدرت یافتن داعش در مناطق شمالی پایتخت سوریه به ویژه در منطقه قلمون شرقی پس از رسیدن تعدادی از نیروهای این گروه از استان‌های رقه و دیرالزور محقق شده و بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، آنها توانسته‌اند مناطقی که پیش‌تر در اختیار شبه نظامیان مخالف سوری به ویژه ارتش آزاد و جبهه النصره بود را به کنترل خود درآورد. در درگیری‌های ناشی از تقابل این گروه‌ها در چند روز گذشته بیش از 40 تن از دو طرف کشته و مخالفان سوری مجبور به عقب نشینی از برخی مواضع خود در اطراف دمشق شده‌اند.

پیشروی داعش در مناطق شمالی دمشق به ویژه مناطق هم مرز با استان حمص همزمان شده با کنترل این گروه بر بخش‌هایی از حاشیه جنوبی پایتخت سوریه که راه امداد رسانی مخالفان از اردن و از طریق استان‌های درعا و سویداء محسوب می‌شد. شبه نظامیان داعش با این کار توانستند مناطق مهمی در حومه دمشق را که مخالفان سوری از آن برای رساندن نیرو و تجهیزات از اردن در جنوب و حمص در شرق به پایتخت استفاده می‌کردند را به تصرف خود درآورند و این امکان را از مخالفان سوری بگیرند. مخالفان سوری نیز اعلام کردند که روز گذشته توانستند یک حمله گسترده از سوی نیروهای داعش در مناطق حد فاصل استان حمص و شمال شرق دمشق را خنثی کنند. داعش در روز‌های اخیر توانسته بود پیروزی‌هایی را در همین منطقه مقابل مخالفان سوری به دست آورد.

جنگنده‌های ارتش سوریه نیز با افزایش تحرکات داعش در حومه پایتخت، مواضع این گروه و دیگر شبه نظامیان مخالف در قلمون و غوطة شرقی دمشق را بمباران کردند که گفته می‌شود تلفاتی را در میان مخالفان مسلح و اعضای داعش بر جای گذاشته است. با گسترش تحرکات داعش در اطراف دمشق، به نظر می‌رسد این گروه برنامه‌های گسترده‌ای را برای ورود به پایتخت سوریه در دستور کار قرار داده است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان ساکنان مناطق حاشیه‌ای دمشق و نهادهای حقوق بشری شده است.

به ویژه اینکه داعش در هفته گذشته توانست اردوگاه فلسطینی یرموک واقع در جنوب دمشق را به کنترل بگیرد. ارتش سوریه و مخالفان مسلح سوری پس از یک هفته درگیری توانستند بخش‌هایی از یرموک را که زمانی نزدیک به 200 هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده بود، باز پس بگیرند.