به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۷۵۶۵۸

واکنش رئیسیان به بخش بین‌الملل فجر

گروه فرهنگی: علیرضا رئیسیان که سال گذشته فیلم «دوران عاشقی» را در جشنواره فیلم فجر داشت، تأکید کرد که هرگز متقاضی شرکت این فیلم در بخش بین‌الملل این جشنواره نبوده است.
واکنش رئیسیان به بخش بین‌الملل فجر
این فیلمساز یادآور شد: بعد از مسائلی که در شیوه اجرایی و داوری جشنواره فجر پیش آمد، تصمیم گرفتم برای شرکت در بخش بین‌الملل نه فرم تقاضا پر کنم و نه کپی کوتاه شده فیلم را ارایه بدهم، بنابراین هیچ انگیزه‌ فردی و شخصی برای حضور در بخش بین‌الملل ندارم و اگر مطالبی می‌گویم، صرفا برای بهبود وضعیت است.

او درباره دیدگاه خود در مورد تفکیک بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم فجر که در این دوره برای اولین بار رخ داده است، توضیح داد: در آغاز موافق این جداسازی بودم و هنوز هم فکر می‌کنم، می‌توانست به شکل درستی برگزار شود. مهم این است که ایده داشته باشیم و هم بتوانیم امور اجرایی را به درستی پیش ببریم. ریسیان با اشاره به تقسیم بندی بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره فجر خاطر نشان کرد: این همه هزینه برای برگزاری بخش‌هایی مانند «جلوه‌گاه شرق» یا «سینمای سعادت» که در قالب یک مراسم جداگانه برگزار می‌شود، اصلا توجیه پذیر نیست.

کارگردان فیلم‌های «چهل سالگی» و «ایستگاه متروک» ادامه داد: شاید اگر تمرکزمان را بر سینمای خاورمیانه و کشورهای فارسی زبان می‌گذاشتیم، دست کم منظرگاه درستی از این مجموعه ارایه می‌کردیم چون با این شیوه حداقل این کنجکاوی را در فستیوال‌های دنیا ایجاد می‌کردیم و آن‌ها حساس می‌شدند که در منطقه ما سینما چگونه در حال رشد است.

وی تصریح کرد: اما با شیوه فعلی که آثاری پراکنده از کشورهای گوناگون نمایش داده می‌شوند، نتیجه خیلی خوبی نخواهیم گرفت؛ چرا که ما نمی‌توانیم بیشتر فیلم‌های روز دنیا را با ممیزی‌های بسیار نمایش دهیم. بنابراین چه ضرورتی است که اصرار بورزیم دارای یک جشنواره بین‌المللی هستیم در حالی که این گونه نیست؟! ریسیان یادآور شد: از سوی دیگر شیوه انتخاب آثار و برخی از داوران جشنواره ادامه پیامدهای بخش ملی جشنواره فجر است که هزینه بسیار سنگینی را بر سینمای ایران تحمیل می‌کند.

کارگردان فیلم «پرونده هاوانا» با انتقاد از شیوه اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: امثال ما که تجربه‌های بین‌المللی گوناگونی داریم، لازم نیست منتظر پایان جشنواره باشیم و بعد ایرادها را بگوییم. از همین آغاز مشخص است ظاهرا در این دوره از مدیریت سینما قرار است جشنواره‌های فاقد موضوعیت مهم را گسترش دهیم و این شیوه فقط اتلاف وقت و انرژی است. علیرضا ریسیان خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شد تعدادی از فیلم‌های موفق بخش ملی جشنواره اصلا درخواست شرکت در بخش بین‌الملل را نداشته باشند، چرا که این جشنواره ظاهرا فقط در جهت رضایت دوستان نزدیک است و این روند تکراری همچنان ادامه دارد که رضایت دوستان بر رضایت سینمای ایران اولویت داشته باشد.

این فیلمساز در پایان صحبتش متذکر شد: تکرار تجربه‌های قبلی اصلا درست نیست و خیلی بد است که مدام این روند را ادامه می‌دهیم. رئیسیان درباره وضعیت اکران فیلم «دوران عاشقی» نیز به ایسنا گفت: ما متقاضی اکران عید فطر هستیم. فیلم ما اولین فیلم است که سال گذشته پیش از شروع جشنواره فجر پروانه نمایش گرفت و با توجه به استقبالی که از آن شد، حق دارد که اکران خوبی بگیرد.
مرجع : ایسنا