به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۷۵۹۳۰
قیمت امسال افزایش نیافته است

اصلاح قبوض گاز از آخرین دوره 93

گروه اقتصادی: معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که قیمت گاز در سال 1394 به هیچ وجه افزایش نیافته است، از اصلاح قبوض گاز از آخرین دوره سال 1393 خبر داد و گفت: صادرات گاز به عراق از اواخر اردیبهشت‌ماه با پنج میلیون مترمکعب در روز آغاز می‌شود.
اصلاح قبوض گاز از آخرین دوره 93
حمیدرضا عراقی درباره‌ی اظهارات برخی مشترکان گاز مبنی بر این‌که قبوض آنها از افزایش برخوردار شده است، گفت: قیمت گاز در سال 1394 به هیچ وجه افزایش نیافته و تنها افزایش صورت گرفته مربوط به افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده است که طبق قانون از مشترکان دریافت شده و به سازمان مالیاتی پرداخت می‌شود. وی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با توجه به انتقادات صورت گرفته مبنی بر افزایش یکسان قیمت گاز برای کلیه پله‌کان‌ها و دستور وزیر نفت مبنی بر اصلاح این روند آیا اصلاح صورت گرفته است؟ خاطر نشان کرد: از قبوض مربوط به آخرین دوره سال گذشته این روند اصلاح شده و کلیه پلکان‌ها از افزایش 20 درصدی قیمت برخوردار شده است و در واقع طبق مصوبه دولت و مجلس کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند بهای بیشتری پرداخت خواهند کرد.

عراقی همچنین به صادرات گاز به عراق از پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در سال اول پنج میلیون مترمکعب، سال دوم 15 میلیون مترمکعب و سال سوم 25 میلیون مترمکعب گاز در روز به عراق صادر خواهد شد. در صورت آمادگی طرف عراقی، صادرات گاز به این کشور از پایان اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. وی در ادامه با اشاره به حجم گاز در داخل کشور و تامین گازصنایع، بخش خانگی و همچنین تعهدات موجود در زمینه صادارت گاز، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه حق نداریم گاز را قطع کنیم و باید حداکثر استانداردها را برای تولید، انتقال و توزیع گاز رعایت کنیم.

عراقی همچنین درباره ابلاغیه وزیر نفت در زمینه اجرای طرح سلام، گفت: در راستای اجرای این طرح بر اساس دستورالعمل هایی که در بخش HSE و ایمنی تدوین می‌شود عمل خواهیم کرد. معاون وزیر نفت درباره احداث خط ششم سراسری نیر گفت: احداث این خط به 2.5 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که در اختیار بخش دولتی نیست، بخش خارجی نیز با توجه به تحریم‌ها 2.5 میلیارد دلار را فاینانس نمی کند، بنابراین تنها راه موجود استفاده از منابع در اختیار بخش خصوصی است.

وی افزود: در این راستا مناقصه‌ای در سال 93 برگزار کردیم و استنباط من بر این است که طی چند روز آینده نتیجه مناقصه اعلام می شود و احداث خط ششم سراسری از خوزستان در جنوب تا دهکلان کرمانشاه که بخشی از صادرات گاز به عراق را در سال های دوم و سوم پوشش می دهد آغاز می شود.

معاون وزیر نفت همچنین درباره مذاکره هیات سوییسی در اتاق بازرگانی در زمینه واردات گاز از ایران اظهار کرد: به طور کلی اروپا علاقه‌مند است منابع مختلفی برای تامین انرژی در سال‌های آینده داشته باشد که یکی از این منابع،شرکت ملی گاز ایران است که می‌تواند در آینده از تامین کنندگان گاز اروپا باشد، البته این موضوع تا پیش از برداشته شدن تحریم‌ها قابل بحث نیست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که پس از تحریم‌ها قراردادها امضا و خطوط انتقال مشترک باید اجرا شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون موضوعی که عملیاتی است، صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله عراق و دیگر کشورهایی است که نزدیک ایران هستند. وی با بیان این که اروپاییها علاقه خود را برای واردات گاز از ایران نشان داده اند، ولی تا کنون بحثی در خصوص مذاکرات با ما نداشته اند، اظهار کرد: حجم صادرات گاز به اروپا بستگی به کشف ذخایر جدید، استفاده از مخازن مشترک پارس جنوبی و امکان صرفه جویی گاز بیشتر در کشور دارد؛ که این موارد توان تولید و صادرات گاز کشور را افزایش می دهد.
مرجع : ایسنا