کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان ملل: ما هنوز بدترین وضع را ندیده‌ایم

2/5میلیون پناهجوی سوری در ترکیه

7 ارديبهشت 1394 ساعت 15:25

گروه بین الملل: "ما هنوز بدترین وضع را ندیده‌ایم" این را هلن کلارک، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل پس از گشایش یک مرکز پناهجویی جدید در استانبول درباره بحران پناهجویان در سراسر جهان می‌گوید.


به گزارش ایسنا، روزنامه حریت در این باره می‌نویسد: "کلارک که پس از بازدید از کمپ پناهجویان در غازی آنتپ، در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه تحت تاثیر قرار گرفته بود، خاطرنشان می‌کند، سوریه در حال حاضر بزرگترین بحران جهان است و روز به روز نیز بدتر می‌شود. وی اظهار می‌کند، بیش از 800 هزار تن احتمالا تنها طی سال 2015 از سوریه گریخته‌اند و به این ترتیب ممکن است با در نظر گرفتن پناهجویان عراقی بتوان گفت که آمار این افراد در ترکیه به رقم هشدار دهنده 5 / 2 میلیون رسیده باشد.

کلارک ادامه می‌دهد: ترکیه در حال حاضر بزرگترین میزبان پناهجویان در سراسر جهان است و همکاری قابل توجهی با پناهجویان سوری داشته است. این بهترین کاری است که در سراسر جهان می‌توان انجام داد. به اعتقاد او، کشورهای توسعه یافته باید در جهت از بین بردن "ریشه‌های بحران" مهاجرت از مناطق جنگ زده و فقیر به کشورهای فقیر کمک کنند.

کلارک به عنوان یکی از گزینه‌های دبیرکلی سازمان ملل پس از بان کی مون، سیستم این سازمان را به دلیل ماندن در 1940 زیر سوال می‌برد و بر بازنگری در سیستم وتو برای غلبه بر این بحران تاکید می‌کند. به گفته کلارک، دفتر منطقه‌ای برنامه توسعه سازمان ملل در استانبول به دلیل "جایگاه استراتژیک و پشتیبانی کننده ترکیه با هدف ایجاد فعالیت‌هایی در شرق اروپا، روسیه و آسیای مرکزی شکل گرفت.

تشدید بحران پناهجویان
نخست وزیر سابق نیوزیلند درباره بحران پناهجویان و وضعیت رو به زوال آن می‌گوید: نمی‌توان گفت مردم به خاطر هیچ دلیلی سفر خود را با قایق‌هایی کوچک و خراب به مقصد ناکجا آغاز می‌کنند. ما شاهد این هستیم که دلیل این اتفاق تا حدودی درگیری‌هاست چرا که بسیاری از پناهجویان افرادی هستند که از کشورهای درگیر جنگ گریخته‌اند. دلیل دیگر این اتفاق فقر و ناامیدی است. مردم جوانان خود را برای یافتن یک زندگی جدید به اروپا می‌فرستند.

بحران سوریه و ترکیه
رئیس برنامه توسعه سازمان ملل در ادامه سخنانش درباره وضعیت بحران سوریه و واکنش ترکیه به آن اظهار می‌کند: سوریه در حال حاضر در راس تمام بحران‌های جهان قرار دارد برآوردها حاکی از آن است که حدود 3 / 1 میلیون تن به علاوه 300 هزار عراقی در حال حاضر در ترکیه هستند و این رقم ترکیه را بزرگترین میزبان پناهجویان جهان کرده است. ترکیه این افراد را به هزینه خود میزبان می‌کند. دولت ترکیه اعلام کرده که تاکنون حدود شش میلیارد دلار برای امور پناهجویان هزینه کرده در حالیکه حمایت چندانی از سوی جامعه بین‌الملل نشده است. در همین حال ترکیه در مرزهای خود با پدیده داعش مواجه است. پدیده‌ای که نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمام ما هشداردهنده است.

آژانس امور پناهندگان سازمان ملل برآورد کرده است که تا آخر سال جاری 804 هزار تن دیگر به تعداد پناهجویان اضافه می‌شود. درست است که مقصد تمامی این افراد به ترکیه نخواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود که تا آخر 2015 ترکیه میزبان 5 / 2 میلیون پناهجو باشد.


کد مطلب: 75941

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/75941/2-5میلیون-پناهجوی-سوری-ترکیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir