به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۷۶۰۷۴
زاهد: مسئولان به جای دعوت به سکوت؛ گزارش بخواهند

پول کثیف در غیبت رسانه‌ها شکل می‌گیرد

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رسانه‌ها به عنوان قدرت ناظر، جامعه را شفاف می‌کنند و با وجود فعالیت رسانه‌ای قوی کمتر سیاست‌مداری به خودش جرأت می‌دهد که به پول‌های کثیف دست بزند.
پول کثیف در غیبت رسانه‌ها شکل می‌گیرد
فیاض زاهد در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره واکنش مقامات دولتی به انعکاس رفتار وزیر کشور در رسانه‌ها اظهار کرد: پول کثیف در غیبت رسانه‌ها شکل می‌گیرد. در جامعه‌ای که رسانه‌های قدرتمند و مستقل حضور داشته باشند، اجازه نمی‌دهند که زحمت پیگیری این مسئله به دوش مقامات قضایی بیفتد. به جناب پورمحمدی توصیه می‌کنم که نه تنها اجازه سکوت به رسانه‌ها را ندهد، بلکه از رسانه‌ها بخواهند که به عنوان چشمان بیدار جامعه، مسائل مربوط به فسادهای سیاسی و مالی را گزارش دهند

زاهد در تشریح این اظهار نظر خود گفت: رسانه‌ها به عنوان قدرت ناظر، جامعه را شفاف می‌کنند و در این حالت کمتر سیاست‌مداری به خودش جرأت می‌دهد که به پول‌های کثیف دست بزند و بر این اساس، نظامی مبتنی بر دست‌کش‌های سفید و دست‌های پاک شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: وقتی مسئله فساد را به اتاق‌های دربسته و در محفل‌ها و انجمن‌ها، بدون حضور رسانه‌ها و به دور از چشم مردم مطرح و بررسی می‌کنند، امکان بروز هرگونه مفسده‌ای وجود دارد.

زاهد با اشاره به اظهارات مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری که از رسانه‌ها خواسته است ماجرای پول کثیف را ادامه ندهند،‌ گفت: به جناب پورمحمدی توصیه می‌کنم که نه تنها اجازه سکوت به رسانه‌ها را ندهد، بلکه از رسانه‌ها بخواهند که به عنوان چشمان بیدار جامعه، مسائل مربوط به فسادهای سیاسی و مالی را گزارش دهند.

روز گذشته حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران درباره‌ موضوع پول‌های کثیف که وزیر کشور از آن خبر داده بود، گفت: قرار است که شما این موضوع را ادامه ندهید و بنده در گفت‌وگوی ویژه گفتم که ما باید نسبت به تعیین و تکلیف هزینه انتخاباتی اقدام کنیم. به نظرم باید موضوع پول کثیف تکلیفش روشن شود البته سیاست‌گذاری لازم در این زمینه انجام شده که از مجمع تشخیص به دولت و نهایتا از دولت به مجلس می‌رود.

وی افزود:‌ کار مهم این است که پول ناروا و غیرقانونی و ناصواب هر کجا که برود ما آن را قبول نکنیم، بخصوص در محیط انتخاباتی. ما باید این موضوع را کنترل کنیم البته پول کثیف نباید این‌چنین در رسانه‌ها و افکارعمومی و اظهارنظرها پرداخته می‌شد. اکنون این موضوع به کشمکش سیاسی تبدیل شده است و استفاده سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع غلط است.

در این باره فیاض زاهد گفت:من فکر می‌کنم مسئولان ما نیازمند بازنگری در افکارشان هستند. چون اگر رسانه‌ها حضور داشته باشند، کار آنها هم راحت‌تر خواهد شد. چون رسانه‌ها به نظام قضایی بیشتر کمک می‌کنند. وی در مورد مسئله وجود پول کثیف در عرصه سیاست تصریح کرد: بدیهی است که ثروت و قدرت یکدیگر را دوست دارند و همدیگر را پیدا می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: ماکیاولی در کتاب شهریار خود لذت این دو را به صورت تئوریک به ما نشان داده است. هرجا قدرت باشد ثروت به آن نزدیک می‌شود. از طرفی ثروت هر وقت زیاد شد، به قدرت میل پیدا می‌کند. زاهد تأکید کرد: فقط در جوامعی که انتخابات آزاد، رسانه‌های مستقل و احزاب قدرتمند وجود دارند و منتقدان از امنیت لازم برای آزادی نظر خود برخوردار هستند، فساد کمتر دیده می‌شود. وی گفت: فساد در کشورهای پیشرفته هم رخ می‌دهد، ولی با سیستم‌ها و ابزارهایی که در اختیار دارند سطح آن را محدود می‌کنند و کاهش می‌دهند.

فیاض زاهد اظهار کرد: طبع بشر فسادپذیر است و حتما باید تابع نظارت باشد. هرجا قدرتی وجود دارد باید امکان نظارت بر آن نیز باشد، تا به این ترتیب راه تمایل به سوء‌استفاده از موقعیت محدود شود.