به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب : ۷۶۱۰۴
باید با آنان به عنوان مجرم برخورد شود

اوباما:غارتگران معترض نيستند،دزد و مجرمند

گروه بين‌الملل: باراك اوباما گفت: با کسانی که دوشنبه عصر در بالتیمور دست به غارت زدند و اموال را به آتش کشیدند "باید به عنوان مجرم برخورد شود."
اوباما:غارتگران معترض نيستند،دزد و مجرمند
به گزارش بي بي سي، آشوب ها پس از مراسم خاکسپاری فردی گری روی داد؛ جوان سیاهپوستی که در جریان بازداشت جان خود را از دست داد. پس از این حوادث برای یک هفته در بالتیمور مقررات منع تردد اعلام شده و هزاران گارد ملی در شهر مستقر شده اند. این اولین بار از سال ۱۹۶۸ است که بالتیمور شاهد حضور گارد ملی برای متوقف کردن ناآرامی هاست. در آن سال پس از ترور مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش آزادی های مدنی سیاهپوستان آمریکا، محلات بالتیمور به آتش کشیده شد.

سه شنبه عصر صدها تظاهرکننده برای بیان اعتراض نسبت به آنچه زیاده روی پلیس در استفاده از قوه قهریه می دانند در خیابان های شهر تجمع کردند. تظاهرات سه شنبه برخلاف دوشنبه در آرامش برگزار شد. در روز دوشنبه حدود ۲۰۰ نفر دستگیر شدند که پس از به آتش کشیده شدن بیش از ۱۰۰ اتومبیل و تخریب ۱۵ ساختمان بود. اوباما به شدت از "مشتی آدم" که آنها را مسئول "خشونت و خرابکاری های بی معنی" دانست انتقاد کرد. او گفت:‌ "این اعتراض نیست، این بیان کردن اعتراض نیست، این دزدی است."

اما رئیس جمهور آمریکا گفت که آشوب ها مایه انحراف توجه از سرخوردگی ناشی از مرگ آقای گری شده است: "این بحرانی است که آهسته پیش می رود. برای مدت ها ادامه داشته. تازگی ندارد. و نباید تظاهر کنیم که تازگی دارد." او اضافه کرد که این گونه مشکلات را نمی توان فقط با تغییر عملکرد پلیس حل کرد: "لازمه اش این است که همه به اهمیت آن اذعان کنند، موضوع مهم است، و نباید فقط وقتی داروخانه سی وی اس به آتش کشیده می شود یا وقتی مردی هدف اصابت گلوله (پلیس) قرار می گیرد یا ستون فقراتش می شکند به آن توجه کنیم."

داوطلبان و کارگران شهری، کار پاکسازی نواحی خسارت دیده را شروع کردند اما هنوز از ساختمان های به آتش کشیده شده در شب قبل دود بلند می شد.  مقررات منع تردد در طول باقی هفته از ساعت ده شب تا پنج صبح ادامه خواهد داشت. لیندا سینگ فرمانده گارد ملی گفت که تا ۵۰۰۰ سرباز ممکن است در خیابان ها مستقر شوند. مرگ فردی گری تازه ترین مورد در یک رشته مرگ پر سر و صدای مردان سیاهپوست در شرایط مشکوک پس از درگیری با پلیس بود.