به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۷۶۲۹۲
همه مردم ايران حق را دارنداز همه مسائل آگاهی یابند

يك وكيل: كار رسانه‌ اطلاع‌رساني است

گروه سیاسی-رسانه‌ها: پيمان حاج‌محمودعطار وكيل دادگستري در روزنامه قانون نوشت: در كشورهاي پيشرفته يا به قول امروزي دموكرات به جز سه قواي مقننه، مجريه و قضاييه قوه چهارمي كه داراي توانمندي و قدرتي برابر با سه قوه ديگر است وجود دارد و آن قوه رسانه‌هاي گروهي و مطبوعات اعم از رسانه‌هاي نوشتاري و مجازي است. نيرو و توانمندي رسانه‌ها در كشورهاي رشد يافته به گونه‌اي است كه تاثير و نقش اين رسانه‌ها توانسته از وقوع بسياري از ناهنجاري‌ها و تخلفات پيشگيري كند كه اين جرايم اعم از جرايمي است كه از سوي شهروندان عادي احتمال ارتكاب آن وجود دارد يا جرايمي كه از سوي كارگزاران و مسئولان دولتي و حكومتي امكان وقوع آن وجود دارد. همچنين بايد گفت رسانه‌ها مي‌توانند در شفاف سازي و آگاه سازي مسائل و معضلات اجتماعي و اقتصادي كشور موثر باشند.

قانوني تحت عنوان قانون آزادي اطلاعات ابلاغ شد كه به موجب اين قانون لازم‌الاجرا، همه شهروندان و مردم ايران اين حق را دارند كه از همه مسائل و امور جاري كشور آگاهي يابند. تكليف دولت و دستگاه‌هاي حاكم اين است كه بسترهاي لازم را براي اطلاع رساني و آگاهي سازي همگان از همه امور جامعه فراهم كنند. يكي از بسترهاي ارزان و كم قيمت براي حكومت در راستاي اجراي قانون آزادي اطلاعات حضور پررنگ مطبوعات و رسانه‌ها است. نمي‌توان يك مطبوعه را به اتهام آنكه سخني را بر خلاف امنيت و نظم عمومي زده بدون توجه به نيت و انگيزه آن نشريه مورد بازخواست قرار داد. اين موضوع داراي صبغه شرعي و فقهي است. در اساسي ترين اركان دين مبين اسلام بر دو اصل اساسي به نام امر به معروف و نهي از منكر تاكيد شده است، از اين دو اصل علاوه بر آنكه در آيات متعددي از قرآن كريم تاكيد شده است در احاديث ائمه اطهار (ع) نيز به ضرورت اجراي اين دو فريضه الهي توسط مردم و حكومت تاكيد شده است.

افزون بر آن اصل 8 قانون اساسي نيز به اين فريضه اشاره كرده است. مهم‌ترين نحوه اجراي اين فريضه حضور پررنگ رسانه‌ها است. در رابطه با اظهارات اخير وزير محترم كشور درباره نقش گردش مالي پول كثيف در انتخابات همان‌گونه كه در همه رسانه‌ها عين سخنان وزير محترم كشور بيان شده و به هيچ وجه نمي‌توان رسانه‌ها را متهم به نقل قول نادرست از اظهارات وزير كشور كرد بلكه رسانه‌ها به طور كامل و در عين رعايت امانتداري عين سخنان ايشان را منتشر كرده اند و هيچ دستكاري نسبت به اظهارات ايشان ملاحظه نشده است. در مصاحبه اي كه يكي از شبكه‌هاي ملي با وزير دادگستري جناب آقاي حجت‌الاسلام پورمحمدي داشت ايشان نيز عينا اظهارات آقاي وزير كشور در خصوص نقش پررنگ پول‌هاي كثيف در انتخابات را تاكيد كردند و متن مصاحبه وزير دادگستري از صدا و سيماي جمهوري اسلامي عينا پخش شد و فايل اين نوار در آرشيو صدا و سيما موجود است.

بنابراين نمي‌توان موضوعي را كه به صورت گسترده در جامعه ‌طرح مي‌شود، فرد مدعي و مسئولي به خاطر شرايط خاص از گفته‌هاي خود عقب نشيني مي‌كند ناشي از عدم امانت‌داري مطبوعات دانست. كشور اگر بخواهد در راستاي دموكراتيك و رشد تعالي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي هم پاي كشورهاي جهان پيشرفت كند بهترين روش ايجاد بسترهاي فعاليت بيشتر براي رسانه‌ها است و هرچه شفاف سازي در عملكرد كارگزاران واعلام اشتباه در عملكرد مسئولان براي مردم بيشتر شود علاقه و انگيزه مردم براي همكاري با نظام و حاكمان بيشتر خواهد شد.