به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۷۶۳۶۸
بدون میخ، تمدن قطعا فرو می ریخت

اختراعاتی که جهان را تغییر دادند

گروه فناوری: انسان گونه ای هوشمند و مبتکر است. از آن هنگام که فردی تکه ای سنگ را تراش داد تا نخستین ابزار نوک تیز جهان را بسازد تا به امروز که شاهد توسعه کاوشگرهای فضایی و ظهور اینترنت هستیم، چندین پیشرفت کلیدی به عنوان نمونه هایی انقلابی در تاریخ حیات ما جاودانه شده اند.
در ادامه با برخی از مهم‌ترین اختراعات انسان در طول تمام دوران ها بیشتر آشنا می شویم.
چرخ



پیش از اختراع چرخ در 3500 سال پیش از میلاد، انسان در زمینه جابجایی اجسام و میزان مسافت جابجایی روی زمین با محدودیت های بسیاری مواجه بود. اما با اختراع چرخ و ظهور وسایل چرخدار، کشاورزی و تجارت به واسطه تسهیل در حمل و نقل کالاها از و به بازارهای مختلف و همچنین مسافرت مردم در مسافت های طولانی رونق روزافزون خود را شاهد بودند. امروزه، چرخ ها برای سبک زندگی ما حیاتی هستند و در هر چیزی از ساعت ها تا خودروها و توربین ها بکار گرفته می شوند.

میخ



بدون میخ، تمدن قطعا فرو می ریخت. قدمت این اختراع کلیدی به بیش از دو هزار سال پیش به دوران روم باستان باز می گردد و توانایی انسان در بکارگیری و شکل دهی به فلزات موجب ظهور آن شده است. در همین حال، پیچ به عنوان محصولی قوی‌تر و البته سخت‌تر برای ورود به اجسام مختلف گمان می شود توسط ارشمیدس، دانشمند یونانی، در قرن سوم پیش از میلاد اختراع شده است.

قطب نما



دریانوردان باستانی مسیر خود را از طریق ستاره ها دنبال می کردند اما این روش طی روز یا در شب های ابری قابل استفاده نبود و دور شدن از خشکی را به سفری ناامن مبدل می ساخت. چینی ها نخستین قطب نما را زمانی بین قرن های نهم و یازدهم اختراع کردند. این قطب نما از سنگ آهن مغناطیسی ساخته شده بود. خیلی زود این فناوری از طریق سفرهای دریایی به اروپاییان و اعراب رسید. قطب نما دریانوردان را قادر می ساخت با خیال راحت از خشکی فاصله بگیرند و به افزایش تجارت دریایی و در نهایت شکل گیری "عصر کاوش" منجر شد.

ماشین چاپ



یوهانس گوتنبرگ آلمانی مخترع ماشین چاپ در محدوده سال 1440 است. ماشین های چاپ سرعت انتشار کتاب را به طور قابل توجهی افزایش دادند و این جریان به انتشار سریع و گسترده دانش برای نخستین بار در تاریخ منجر شد. تنها در اروپای غربی بیست میلیون جلد کتاب تا سال 1500 چاپ شده بودند.

پیشرانه احتراق درونی



در این نوع پیشرانه ها، احتراق سوخت موجب آزاد شدن گاز با حرارت بالا می شود و با اعمال نیرو به پیستون حرکت آن را موجب می شود. از این رو، پیشرانه های احتراقی انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. دهه ها مهندسی توسط بسیاری از دانشمندان به طراحی پیشرانه احتراق درونی منجر شد که شکل مدرن آن در اواخر نیمه قرن نوزدهم معرفی شد. پیشرانه احتراق درونی آغازگر عصر صنعتی بود و امکان اختراع انواع مختلفی از ماشین ها از جمله خودروهای مدرن و هواپیماها را فراهم کرد.

تلفن



اگرچه چندین مخترع کار روی انتقال صدای الکترونیکی را انجام می دادند اما آلکساندر گراهام بل موفق شد نخستین پتنت برای تلفن الکتریکی را در سال 1876 به نام خود ثبت کند. این اختراع به سرعت گسترش یافت و انقلابی در کسب و کار جهانی و ارتباطات ایجاد کرد.

لامپ



هنگامی که تنها به نور طبیعی متکی باشید بهره‌وری به ساعات روز محدود می شود. لامپ ها با فراهم کردن امکان فعالیت در تمام طول شب جهان را تغییر دادند. توماس ادیسون به عنوان مخترع اولیه لامپ شناخته می شود زیرا وی یک سیستم روشنایی کاملا کاربردی شامل یک ژنراتور و سیم کشی به همراه یک لامپ رشته ای را در سال 1879 معرفی کرد.

پنی سیلین



یکی از مشهورترین داستان های کشف در تاریخ به پنی سیلین اختصاص دارد. در سال 1928، آلکساندر فلمینگ، دانشمند اسکاتلندی، متوجه یکی از ظرف های نمونه پر از باکتری در آزمایشگاه خود شد که به طور اتفاقی در آن نیم باز باقی مانده بود. این نمونه با قارچ آلوده شده و هرجا که قارچ بود، باکتری ها مرده بودند. آن قارچ آنتی بیوتیک تبدیل به قارچ پنی سیلیوم شد و طی دو دهه بعد دانشمندان اقدام به خالص سازی و توسعه داروی پنی سیلین کردند. پنی سیلین بدون آن که به انسان آسیب وارد کند با بسیاری از عفونت های باکتریایی مقابله می کند. این دارو به صورت تولید انبوه در سال 1944 روانه بازار شد.

اینترنت



اینترنت نیاز به هیچ مقدمه ای ندارد. سیستم جهانی شبکه های رایانه ای به هم پیوسته که به نام اینترنت شناخته می شود توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. افراد بیشماری در توسعه اینترنت نقش داشته اند اما فردی که به عنوان مخترع آن شناخته می شود لارنس رابرتز، دانشمند علوم رایانه است. در دهه 1960، تیمی از دانشمندان علوم رایانه که برای آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا کار می کردند شبکه ارتباطی را برای اتصال رایانه ها در آژانس ساختند که ARPANET نام داشت. آرپانت سلف اینترنت محسوب می شود.
مرجع : تیک