به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۲۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۷۶۳۷۰
شتاب تغییرات در عربستان

مخالفت‌شاهزاده‌طلال با تغییرات در عربستان

گروه بين الملل: شاهزاده طلال بن عبدالعزیز تغییرات تازه در نظام حکمرانی عربستان را اقدامی "سلیقه‌ای" دانسته و خواستار "عدم اطاعت" از آنان شده و درخواست كرده تا خاندان سلطنتی سریعا برای بحث در مورد این تغییرات تشکیل جلسه دهد.
مخالفت‌شاهزاده‌طلال با تغییرات در عربستان
به گزارش دويچه وله، شاهزاده طلال بن عبدالعزیز، سرمایه‌دار و از با نفوذترین اعضای خانواده سلطنتی در عربستان سعودی، با انتقاد شدید از تصمیم‌های اخیر پادشاه این کشور، آنها را در تضاد با قوانین شریعت و سیستم حکومتی در عربستان خوانده و خواستار "عدم اطاعت" از آنان شده است. او در پیامی که در حساب توئیتر خود نوشته، تغییرات جدید در نظام حکمرانی کشور را "تصمیم‌هایی سلیقه‌ای" توصیف کرده و خواستار تشکیل فوری مجمعی با حضور پسران و نوه‌های عبدالعزیز (اولین پادشاه و بنیانگذار کشور عربستان سعودی) برای بحث در مورد آنان شده است.

سلمان بن عبدالعزیز ال سعود، پادشاه عربستان، به تازگی در رخدادی بی‌سابقه در تاریخ این کشور برادر ناتنی خود امیر مقرن بن عبدالعزیز را که دومین نفر در سلسله پادشاهی عربستان بود، کنار گذاشت و برادرزاده‌ی ۵۵ ساله‌ی خود، محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد عربستان سعودی انتخاب کرد. وی همچنین پسرش، محمد بن سلمان را نایب ولیعهد قرار داد. امیر طلال در پیام توئیتری خود نوشته است: «من قبلا گفتم، سرپیچی..عدم اطاعت از کسانی که قانون را زیرپا می‌گذارند.»

شتاب تغییرات در عربستان
ملک سلمان که کمتر از چهار ماه است تاج و تخت سلطنت در عربستان را در اختیار دارد، همزمان با انتخاب برادرزاده‌اش به عنوان ولیعهد و برگزیدن پسرش برای سمت نایب ولیعهد، شماری از وزرای دولتی را نیز تغییر داد. به طور معمول تغییرات سیاسی در عربستان سعودی تا پیش از این روندی بسیار کند داشته‌اند. ملک سلمان خود پیش از نشستن بر تخت سلطنت در ماه ژانویه ۲۰۱۵ به مدت پنج دهه سمت فرمانداری ریاض را بر عهده داشت. اما هم اینک پسر وی شاهزاده محمد در عرض کمتر از یک ماه از وزیر دفاع به سومین مرد قدرتمند در این کشور پادشاهی تبدیل شده است.

پادشاه عربستان اندکی پس از نشستن بر تخت سلطنت رؤسای شورای امنیت ملی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور، بندر بن سلطان و پسرش خالد بن بندر را نیز برکنار کرد. در حرکتی دیگر او همچنین فرمانداران ریاض، مکه و قصیم را نیز کنار گذاشت. مجموعه این اقدامات این امکان را به ملک سلمان داده است تا خاندان سلطنتی عربستان را به شکل دلخواه خود فرم تازه‌ای دهد.

کریسپین هاوز، مدیر مرکز تحقیقاتی "تنئو اینتلیجنس" مستقر در لندن به سایت خبری بلومبرگ می‌گوید: «ما انتظار دیدن این تغییرات را از وقتی که نسل قدیم عربستان رفته رفته از دنیا رفت، داشتیم. جزئیات نتیجه‌ای که حاصل شده، شگفتی‌آور است اما وضعیت قرار نبود همیشه به همان حالت قبل باقی بماند. ملک سلمان در تلاش است تا در یک بازه زمانی متمرکز تغییرات را اعمال کند.»
عربستان هزاران شاهزاده دارد و طبیعی است که راضی نگه‌داشتن همه آنان کاری ناشدنی باشد.

جدایی "سعودی آرامکو" از وزارت نفت
شبکه تلویزیونی العربیه پیش از این به نقل از یک منبع آگاه که هویتش فاش نشد، گزارش داد که شش نفر از ۳۴ عضو شورای وفاداری عربستان نسبت به انتخاب محمد بن سلمان به عنوان نایب ولیعهد ابراز مخالفت کرده‌اند. به گفته این شبکه شاهزاده مقرن، ولیعهد پیشین عربستان به خواست خود از این سمت کناره‌گیری کرده است. وی همراه با شاهزاده بندر از جمله کسانی بوده‌اند که در شورای وفاداری در حمایت از تغییرات رخ داده در نظام حکومتی رأی داده‌اند.

بلومبرگ به نقل از رسانه‌های دولتی عربستان می‌نویسد شاهزاده سعود الفیصل نیز به دلیل وضعیت سلامتی‌اش خواستار کناره‌گیری از مقام وزارت خارجه شده بود. در پی این کناره‌گیری، عادل الجبیر سفیر سابق عربستان در ایالات متحده، به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب شد. رسانه‌های عربستان در ادامه تغییرات عظیم رخ داده در این کشور، در نخستین ساعات روز جمعه (۱۱ اردیبهشت/ ۱ مه) از جدا شدن شرکت نفتی دولتی "سعودی آرامکو" از وزارت نفت عربستان و ایجاد تغییراتی در ساختار این شرکت خبر دادند. گفته شده است که این حرکت در هماهنگی با نظرات محمد بن سلمان صورت گرفته که علاوه بر مناصب دولتی دیگر، ریاست شورای اقتصادی کشور را نیز بر عهده دارد.