به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ساعت ۰۰:۳۵
کد مطلب : ۷۶۳۸۲
یک هفته از زلزله مرگبار؛

هزار اروپایی پس از زلزله نپال ناپدید شده‌اند

گروه بين‌الملل: دیپلمات‌ها می‌گویند یک هفته از زلزله مرگبار از سرنوشت حدود هزار شهروند اروپایی بعد از زلزله نپال اطلاعی در دست نیست.
هزار اروپایی پس از زلزله نپال ناپدید شده‌اند
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک هفته از زلزله مرگبار در این کشور می‌گذرد و تا این لحظه نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ در اثر آن کشته شده‌اند و امکان کمک‌رسانی به بسیاری از کسانی هم که جان سالم به در برده‌اند وجود ندارد. گردشگران اروپایی اغلب برای کوهپیمایی به اورست می‌روند که در آن احتمال سقوط بهمن وجود دارد.

رنسه ترینک سفیر اروپا در کاتماندو به خبرنگاران گفته است این کوهنوردان اروپایی ناپدید شده‌اند ولی ما هیچ اطلاعی از وضعیت دقیق آنها نداریم. او تایید کرده که دست کم ۱۲ شهروند اروپایی در جریان این زمین لرزه کشته شده‌اند. یک مقام دیگر اروپایی هم گفته احتمالا اکثر این افراد سالم باشند اما به خاطر مشکل رفت و آمد و قطع راه‌های تماس موقعیت آنها قابل شناسایی نیست. تیم‌های نجات امکان دسترسی به بسیاری از نقاط زلزله زده کوهستانی را ندارند.

کسانی که از این زلزله جان سالم به در برده‌اند از وضعیت رسیدگی نیروهای نجات گله‌ دارند. آنها می‌گویند در شرایطی که عزیزان‌شان و دار و ندارشان را در این زلزله از دست داده‌اند به حال خود رها شده‌اند. والری آموس، مدیر کمک رسانی سازمان ملل می‌گوید گستردگی و مقیاس زلزله به حدی است که برای هر دولتی می‌تواند چالش بزرگی باشد. با این حال دولت نپال تلاش می‌کند پاسخگوی این وضعیت باشد و از منابعی که در دست دارد برای کمک رسانی استفاده کند.

صلیب سرخ بین‌الملل گفته است شهرها و روستاهای اطراف مرکز سطحی زلزله "تقریبا به طور کامل تخریب" شده‌اند و افرادی که جان به در برده‌اند، در وضعیت اسفباری هستند. شش روز پس از زلزله هفت و هشت دهم ریشتری در نپال مقام‌های این کشور رقم کشته‌ها را ۶ هزار و ۲۰۴ نفر اعلام کرده‌اند. در دو کشور همسایه نپال یعنی چین و هند هم ۱۰۰ نفر بر اثر همین زلزله کشته شده‌اند. شالیک رام یک کشاورز ۲۳ ساله می‌گوید ما شاهد عبور هلی‌کوپترها هستیم اما هیچ کس به کمک ما نمی‌آید: "ما هم از ارسال کمک‌های خارجی با خبر می‌شویم و امید داریم اما عملا کسی تا حالا اینجا برای کمک به ما نیامده است."

گروه‌هایی از بیش از ۲۰ کشور مختلف از جمله ژاپن، فرانسه، نروژ و اسرائیل برای نجات قربانیان زلزله نپال تلاش می‌کنند. شرایط بد آب و هوا مانع از رسیدن هلی‌کوپترها به مناطق دورافتاده است. دولت نپال از کشورهای خارجی تقاضای هلی‌کوپتر کرده است که تنها وسیله کمک‌رسانی و تخلیه افراد از مناطق دورافتاده کوهستانی است.