به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۷۶۴۱۶

چرا داروی بیماران تالاسمی گران شد؟

گروه جامعه: سازمان غذا و دارو دلایل گران شدن داروی بیماران تالاسمی را اعلام کرد.
چرا داروی بیماران تالاسمی گران شد؟
چندی پیش اعلام شد که داروی بیماران تالاسمی نایاب و بعد از مدتی اخبار مربوط به گران شده آن منتشر شد. در همین باره روابط عمومی سازمان غذا و دارو توضیحاتی را اعلام کرد.
مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، در خصوص قیمت داروهای بیماران تالاسمی توضیحاتی ارائه کرد. مهدی پیرصالحی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار نفر مجموع بیمارانی است که از داروهای تالاسمی استفاده می کنند، در خصوص قیمت داروهای بیماران تالاسمی، گفت: این نوع داروها به دو دسته عمده خوراکی و تزریقی تقسیم می شوند در سال حدود ۸ میلیون داروی تزریقی مصرف داشته ایم که از این تعداد ۴ میلیون وارداتی و مابقی تولید داخل تامین می شود برای داروی خوراکی دوز ۵۰۰ میلی که مصرف بیشتری دارد حدود ۵۰۰ هزار مجوز واردات می دهیم و برای تولید هیچ محدودیتی نداریم.

او گفت: در سال گذشته به نسبت سال های قبل از آن، بیشترین تامین را درباره این داروها داشته ایم. بیمار برای داروی خوراکی یا تزریقی تولید داخل هزینه ای پرداخت نمی کند یعنی یک قرص ۳۲۰۰ تومانی را رایگان دریافت می کند ولی اگر بخواهد همان دارو را وارداتی و از نوع برند مصرف کند باید از ۲۲ هزار تومان قیمت در نظر گرفته شده که ۲۰ هزار تومان آن از محل بیمه ها و حمایت های وزارت بهداشت پرداخت می شود، ۲ هزار تومان الباقی را خود بیمار پرداخت کند به همین دلیل و با توجه به مصرف هر روزه این دارو، مبلغ برای بیمار سنگین است.

پیرصالحی گفت: برای حمایت از تولید داخل، هزینه داروی داخل را صفر کردیم و لذا بیمار فقط هزینه داروهای وارداتی را پرداخت می کند. او همچنین با اشاره به هزینه تولید حدود ۱۱ هزار تومانی داروی تزریقی داخلی اکیدا توصیه کرد: با توجه به اینکه بابت این داروهای تزریقی هیچ هزینه ای از بیمار اخذ نمی شود به نفع بیماران است که داروی داخلی مصرف کنند.
مرجع : ایسنا