به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۲ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۷۶۴۳۸
یمن با کمبود مواد غذایی و سوخت روبروست

جلسه بی‌ثمر شورای امنیت درباره یمن

گروه بین الملل: سخنگوی کاخ سفید با تاکید بر حمایت آمریکا از عملیات نظامی عربستان علیه یمن مدعی شد، عربستان برای دفاع از مرزهای خود حق قانونی دارد.
جلسه بی‌ثمر شورای امنیت درباره یمن
شورای امنیت نتوانست درباره صدور قطعنامه‌ای به پیشنهاد روسیه در زمینه برقراری آتش‌بس انسانی در یمن به موفقیت دست یابد. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در شورای امنیت نسبت به عدم دستیابی اعضای این شورا به قطعنامه‌ای درباره بحران یمن ابراز ناامیدی کرد.

روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده بود که در آن به برقراری آتش‌بس فوری یا دست‌کم فراهم ساختن شرایطی جهت کمک‌رسانی‌ها به صورت دوره‌های آتش‌بس انسانی عادی فرا خوانده بود. چورکین در این باره گفت: ما درخواست برگزاری نشستی را با توجه به نگرانی مسکو نسبت به افزایش تعداد قربانیان مطرح کردیم اما شورای امنیت نتوانست در این امر موفق شود.

این مقام روسی نسبت به ممنوعیت واردات سوخت و کمک‌ها به یمن ابراز تعجب کرد. مردم یمن با کمبود شدید مواد غذایی و سوخت روبرو هستند و هنوز دلایل ممانعت از ورود این کمک‌ها مشخص نیست. ممنوعیت تنها شامل ممنوعیت ارسال سلاح است اما ما نمی‌دانیم چرا آنها با وارد کردن سوخت مشکل دارند.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در ادامه مدعی شد، عربستان تمایل خود را برای کاهش سطح عملیات نظامی در یمن نشان داد اما حوثی‌ها با ادامه آغاز عملیات نظامی به ویژه در مناطق عدن و تعز پاسخ دادند. ارنست با ابراز نگرانی آمریکا از ادامه این نبرد گفت: باید خشونت متوقف شود تا مجال برای آغاز کارهای مهم دیگر فراهم شود.

آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان سفر ماه گذشته خود به ریاض اعلام کرد که آمریکا روند کمک‌های تسلیحاتی خود به ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها را تسریع خواهد بخشید. بلینکن در سفر خود به ریاض پس از دیدار با چند مقام عربستانی تاکید کرد که آمریکا حجم تبادل اطلاعات را با ائتلاف افزایش خواهد داد.

این مقام آمریکایی در همین حال از همه طرف‌های سیاسی دعوت کرد به راه‌حل سیاسی توافقی در یمن پایبند باشند. طبق اعلام واشنگتن، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری این کشور در 13 ماه مه در کاخ سفید و روز بعد از آن در کمپ دیوید با رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اوباما درباره نگرانی‌های حاصل از توافقنامه هسته‌ای با ایران و همچنین حمله نظامی عربستان به یمن گفت‌وگو کنند.