به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۷۶۴۹۳
اردیبهشت پارسال سود سپرده دو درصد کم شد

روزهای پایانی سپرده‌گذاری بانکی با سود 22 درصد

گروه اقتصادی: با اجرایی شدن مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در رابطه با تغییر نرخ سود بانکی از نیمه اردیبهشت ماه، امروز(یک شنبه) و فردا آخرین روزهایی است که بانک‌ها برای مشتریان خود حساب سپرده مدت دار با سود 22 درصد باز می کنند.
روزهای پایانی سپرده‌گذاری بانکی با سود 22 درصد
طبق تصمیمات اخذ شده در دومین جلسه شورای پول و اعتبار که هفته گذشته برگزار شد نرخ سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده با توجه به روند کاهشی نرخ تورم همچنین حمایت از تولید و بخشهای اقتصادی مورد بازنگری قرار گرفته و کاهش یافت. بر این اساس نرخ سود سپرده که در اردیبهست سال گذشته ساماندهی و کاهش یافته بود دو درصد کم شد و سود یکساله 22 درصد به 20 درصد رسید. این در حالی است که شورای پول و اعتبار رقم مشخصی را برای سودهای کمتر از یکسال(سه ماهه،6ماهه و...) تعیین نکرد و آن را به توافق بانکها با توجه به مصوبه اخیر واگذار کرده است.

همچنین طبق مصوبه شورای پول و اعتبار سقف سود تسهیلات بانکی نیز کاهش یافت به گونه ای که سود عقود مشارکتی که از 28 درصد و حتی تا 30 درصد هم پیش می رود به 24 درصد رسید. همچنین سود عقود مبادله‌ای نیز از 22 به 21 درصد کاهش یافت و با توجه به اعلام رییس کل بانک مرکزی سودهای جدید تعیین شده از روز 15 اردیبهشت ماه در بانکها و موسسات اعتباری لازم الاجراست. البته در مورد تغییر سود سپرده‌های قبلی نیز باید یادآور شد که نرخ سود سپرده قابل دریافت سپرده گذاری که حساب وی تا قبل از 15 اردیبهشت امسال باز شده تا زمان سررسید طبق همان قرارداد پرداخت می شود، اما برای تمدید حساب، بانکها ملزم به برگرداندن سود سپرده‌ها براساس مصوبه جدید خواهند بود. اما اینکه بانکها تا چه اندازه به این قانون عمل کنند مشخص نیست چرا که با وجود تغییر نرخ سود بانکی در سال گذشته بسیاری از بانکها و موسسات اعتباری اعم از دولتی و غیر دولتی همچنان نرخ سود سپرده حسابهایی که قبل از اردیبهشت سال 1393 باز شده بودند را تغییر نداده و بالاتر از عرف می پردازند.

همچنین در مورد نرخ سود تسهیلات نیز به این ترتیب است که نرخ سود وام های با عقود مشارکتی که قرارداد آنها قبل از نیمه اردیبهشت ماه منعقد شده بر اساس نرخ‌های تعیین شده قبلی خواهد بود و تغییری نمی کند اما از این تاریخ به بعد باید سقف تسهیلات این عقد تا 24 درصد کاهش یابد.

اما آنچه که به نظر می‌رسد بعد از اجرایی شدن سودهای جدید در بانکها و موسسات اعتباری چشمگیر باشد همان جریان سال گذشته تاکنون است. به عبارتی دیگر باید منتظر انحراف بانکها و موسسات اعتباری از سودهای ابلاغی بانک مرکزی بود و به طور یقین تطبیق بانکها با نرخ های مصوب مدت‌ها طول خواهد کشید. از این رو طبیعی است که حتی اگر مشتریان از روز 15 اردیبهشت به بعد هم به بانک و یا موسسه ای مراجعه کنند و سودهایی خارج از نرخ 20 درصد سپرده و یا 24 درصد تسهیلات را پیش روی خود ببینند همان طوری که در حال حاضر هم با وجود گذشت یکسال از ابلاغ سودهای بازنگری شده همچنان نرخ های سود بالاتر از 22 درصد سالانه و 10 درصد روزشمار در قالب طرح های مختلف به آنها پیشنهاد می شود.
مرجع : ایسنا