به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب : ۷۶۸۵۹

جزئیات طرح جایگزین "زوج و فرد" در تهران

گروه جامعه: معاون شهردار تهران از اجرای طرح مجازی تقسیم خودروها براساس میزان آلایندگی تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: کلیات طرح در شورای عالی ترافیک شهر تهران به تصویب رسیده اما نحوه اجرا و زمان اجرا هنوز مشخص نیست.
جزئیات طرح جایگزین "زوج و فرد" در تهران
به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح تعیین محدوده ال ای زد (LEZ) یا همان محدوده کم انتشار آلاینده در حال تدوین است، گفت: براساس این طرح تردد خودروها بر مبنای زوج و فرد بودن پلاک خودرو دیگر ملاک تردد نخواهد بود و ممنوعیت تردد خودروها براساس شدت آلایندگی خودرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه از ابتدا هم با اجرای طرح زوج و فرد و ممنوعیت تردد خودروها براساس شماره پلاکشان موافق نبودیم، گفت: معتقدیم این محدودیت آن طور که باید از انتشار آلایندگی خودروها و ترددشان در محدوده مرکزی شهری نمی کاهد چرا که بعضا خودروهایی که پلاکشان زوج و یا فرد است اما درصد انتشار آلایندگی شان صفر است اجازه تردد ندارند اما به جای آن خودروهای با درصد آلایندگی بسیار بالا در محدوده تردد کنند.

وی با تاکید بر اینکه کلیات طرح مجازی تقسیم خودرو ها بر اساس میزان آلایندگی در شورای ترافیک تهران به تصویب رسیده است، گفت: جایگزینی این طرح به جای محدوده زوج و فرد و نحوه اجرای آن هنوز به تصویب نرسیده که به طور قطع پس از اجرای زیرساخت ها و تصویب در شورای عالی ترافیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: در این طرح خودروها به 4 رنگ قرمز، زرد ، سبز و آبی تقسیم بندی شده و به عنوان مثال گروه قرمز به عنوان خودروی بسیار آلاینده معرفی شده و به ترتیب از شدت آلایندگی شان کاسته می شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد براساس رنگ بندی خودروها صورت می گیرد. به طوری که خودروهای قرمز که خودروهای کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را نخواهند داشت.

وی گفت: براساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده و خودروهای سبز ، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو 2 دارند که برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می شود. به گفته تشکری هاشمی خودروهای آبی ، خودروهای دارای استاندارد یورو 5 و خودروهای هیریدی هستند که حداقل محدودیت را خواهند داشت.

به گفته معاون شهردارتهران زیرساخت های اجرایی این طرح در دست اقدام است اکنون بانک اطلاعات خودروها از طریق معاینه فنی در اختیار راهنمایی و رانندگی است و نرم افزارها و سخت افزارها اجرای طرح نیز در حال نصب و طراحی است و پس از نهایی شدن نحوه اجرا تا پایان سال در شهرتهران اجرایی خواهد شد.

براساس گزارش شهر نوشت، وی در پاسخ به اینکه طرح ال ای زد (LEZ) طی نیمه نخست سال جاری در شهرتهران اجرایی میشود یا نه، گفت: زمان دقیق را اعلام نمی کنیم چرا که تا پایان سال باید تدارکات اجرا فراهم شود.