به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۷۶۹۳۱
تغییر رویکرد شورای نگهبان در انتخابات آینده

تحليل اکبر اعلمی از انتخابات مجلس دهم

گروه سياسي: یک تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: مردم بیش از آنکه به مساله چپ و راست بودن افراد توجه کنند به توانمندی‌ها، میزان شهرت، مقبولیت اجتماعی و محبوبیت افراد و بویژه لیست‌هائی که اشخاص شناخته شده و جریانات سیاسی ارائه می‌دهند بها خواهند داد.
تحليل اکبر اعلمی از انتخابات مجلس دهم
به گزارش سايت انتخاب خبر، اکبر اعلمی با اشاره به انتخابات پیش رو و استرتژی هایی که اصلاح طلبان برای حضور حداکثری مردم در انتخابات باید در پیش بگیرند، افزود: انتخابات، فضا و بستری برای ظهور و بروز اراده مردم جهت دخالت در اداره امور کشور و تعیین و یا تغییر سرنوشتشان می باشد؛ بر این اساس حتی اگر اصلاح طلبان مانند سال های 82-78، قوه مجریه و مقننه را تواماً هم در اختیار داشتند، باز حداکثری کردن انتخابات، خارج از توان آنها خواهد بود، زیرا حضور حداکثری مردم در انتخابات مستلزم تحقق چند پیش شرط است که بخش عمده آن در گرو تغییر رویکرد شورای نگهبان است.

وی با اشاره به تعریف خود از انتخابات گفت: شرط اول برای حضور حداکثری مردم در انتخابات این است که آنها اطمینان یابند که از حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن آزاد برخوردار خواهند شد و شخص و نهادی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را از آنها سلب و یا محدود نخواهد کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس های ششم و هفتم ضمن مقایسه فضای انتخابات با بازار کالائی که مردم برای عرضه و تقاضا وارد آن می شوند، تصریح کرد: زمانی از این بازار استقبال خواهد شد که مردم احساس کنند می توانند کالاهای مورد نظر خود را آزادانه عرضه و یا خریداری نمایند.

اکبر اعلمی با اشاره به شرط دوم حضور حداکثری مردم در انتخابات بیان داشت: شرط دوم این است که پس از آماده شدن بستر مناسب برای استفاده از حق انتخاب شدن و حق انتخاب کردن آزاد، در بازار انتخابات محصولات عرضه شده که همان داوطلبان نمایندگی مجلس و یا خبرگان رهبری هستند از چنان کیفیت بالائی برخوردار باشند که مردم احساس کنند با انتخاب هریک از آنها می توانند ضمن افزایش مطلوبیت نهائی خود، در شیوه اداره کشور نیز تغییرات اساسی ایجاد و وضع موجود را به سمت وضع مطلوب هدایت نمایند.

وی اضافه کرد: عملی شدن این شرط پس از تحقق شرط نخست که در حیطه اراده و اختیارات نهادهای نظارتی است، به عهده احزاب و جریانات سیاسی است و باید افراد شاخص و توانمندی را بعنوان داوطلب معرفی کنند که قادر به ایجاد این احساس خوب در مردم باشند. این فعال سیاسی اصلاح طلب، شرط سوم را رقابتی بودن آن عنوان کرد و اظهار داشت: بازار انتخابات باید از چنان تنوعی برخوردار باشد که بتواند فضای انتخاباتی را رقابتی و چالشی نماید که تحقق این شرط هم تابع اراده اشخاص و جریانات سیاسی و نهادهای نظارتی و اجرائی است.

اعلمی در رابطه با ائتلاف دو جناح چپ و راست و به صلاح کشور بودن چنین ائتلافی تأکید کرد: چون تعریف مشخصی از چپ و راست ارائه نشده است، در انتخابات آینده و در شهرهای بزرگ مردم بیش از آنکه به مساله چپ و راست بودن افراد توجه کنند به توانمندی ها، میزان شهرت، مقبولیت اجتماعی و محبوبیت افراد و بویژه لیست هائی که اشخاص شناخته شده و جریانات سیاسی ارائه می دهند بها خواهند داد. وی ابراز امیدواری کرد: در صورت تحقق شروط اشاره شده، مردم آگاهانه و از روی شناخت انتخاب کرده و در انتخاب خود حتماً سوابق و برنامه ها و کارنامه کاندیداها و احزاب و جریانات سیاسی را مدنظر قرار دهند و اطمینان یابند که با انتخاب افراد مورد نظر خود، امکان ایجاد تغییر و تحولات جدی در کشور فراهم خواهد شد.