به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۷۶۹۴۶
سفیر ترکیه در تهران:

ایران درباره‌حمایت‌ما از داعش اشتباه می‌کند

گروه بین‌الملل: سفیر ترکیه در تهران، دیدگاه‌های موجود در ایران در خصوص حمایت ترکیه از داعش را اشتباه محض خواند و گفت: داعش تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است؛ از این‌رو نباید فکر کنیم ترکیه از داعش حمایت می‌کند.
ایران درباره‌حمایت‌ما از داعش اشتباه می‌کند
به گزارش ایسنا، رضا هاکان‌تکین در گفت‌وگو با «اروم پرس»، در پاسخ به پرسشی در مورد حمایت‌های ترکیه از داعش و ایجاد این تفکر در افکار عمومی مردم ایران مبنی بر همراهی ترکیه و داعش تصریح کرد: این دیدگاه اشتباه است و ترکیه از ابتدا علیه داعش اقدام کرده است. ترکیه داعش را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند‌؛ چرا که محل حضور و فعالیت داعش، کشورهای همجوار ما یعنی عراق و سوریه است. ما با این دو کشور 1300 کیلومتر مرز مشترک داریم و از این‌رو نمی‌خواهیم گروهی مانند داعش این دو کشور را کنترل کند.

سفیر ترکیه با تأکید مجدد بر عدم صحت برخی مطالب و اظهارات مبنی بر حمایت ترکیه از داعش، گفت: در دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه با آیت‌الله خامنه‌ای تأکید شد که ترکیه داعش را جزو مسلمانان نمی‌داند. تکین در ادامه در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، این مسئله را مورد تأکید قرار داد که ترکیه همواره از حق استفاده صلح‌آمیز ایران از فناوری هسته‌ای حمایت کرده است و خاطرنشان کرد: زمانی که ترکیه در سال 2010 عضو شورای امنیت بود به عنوان تنها کشور از ایران علیرغم تمامی فشارها حمایت کرد.

وی ادامه داد: ما همواره از راه حل‌های گفت‌وگومحور و مذاکره‌محور و نه فشار و تهدید حمایت می‌کنیم چون می‌دانیم که برخی جریانات تمایل دارند که برای حل موضوع از زور استفاده کنند. سفیر ترکیه با ابراز خشنودی از بیانیه لوزان و امیدواری نسبت به دستیابی به راه حل نهایی تا پایان ماه ژوئن گفت: امیدوارم ایران به حق خود دست یابد و جایگاه واقعی خود در جامعه جهانی را بازیابد و تحریم‌ها به پایان برسد.

سفیر ترکیه همچنین روابط ایران و ترکیه را دارای پشتوانه قوی تاریخی توصیف کرد و با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی سطح همکاری‌های ما بسیار بالاست و روابط خوبی داریم، در مورد بحث تفاوت دیدگاه‌های دو طرف در مورد مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: این مسئله، امری طبیعی است و ما نمی‌توانیم در تمامی مسائل موافق باشیم. ما برای حل مسائل، روش‌های مختلفی داریم که این راه حل‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم و امید داریم که صلح و آرامش برای مردم دو کشور و منطقه به ارمغان آید.

تکین مشورت‌ها و تعاملات دوجانبه را عاملی برای دستیبابی به تفاهم در مورد مسائل منطقه‌ای دانست و گفت: ما همواره روابط خود و ایران را حفظ کرده‌ایم چون ایران کشور مهمی در همسایگی ماست و لذا نمی‌خواهیم ایران را در هیچ موضوعی جدا نگه داریم و مشورت نکنیم. وی ادامه داد: برخی اختلاف نظرها در مورد مسائل منطقه‌ای، تعاملات ما را کاهش نداده و حتی در سفر اخیر اردوغان به تهران بحث‌های انتقادی در مورد مسائل منطقه‌ای مطرح شد؛ بنابراین هیچگاه گفت‌وگوها و تعاملات کاهش نیافته است.