به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۷۷۲۲۲

حل بحران ترکیه با سیب‌زمینی ارزان ایرانی!

گروه اقتصادی: بدنبال اظهارات وزیر اقتصاد ترکیه مبنی بر واردات برخی کالاهای غذایی به منظور کنترل قیمت های بازار داخلی، احتمال آغاز واردات سیب زمینی ارزان‌تر ایرانی در آینده نزدیک مطرح شده است.
حل بحران ترکیه با سیب‌زمینی ارزان ایرانی!
پایگاه اینترنتی تودیز زمان ترکیه نوشت: سیب زمینی به قیمت هر کیلو 50 کروش ممکن است از ایران صادر شود و در بازارهای ترکیه به قیمت 1.50 لیره فروخته شود. در این بین قیمت هر کیلو سیب زمینی در ترکیه به پنج لیره رسیده است که افزایش سه برابری قیمت از ابتدای سال 2014 تاکنون را نشان می‌دهد. اگرچه نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه گفته است سیب زمینی در فهرست کالاهایی است که می‌توانند صادر شوند اما چنین اتفاقی نیافتاده است.

وزیر اقتصاد ترکیه هفته گذشته گفته بود در حال حاضر چهار و نیم تا پنج میلیون تن سیب زمینی وجود دارد که بالاتر از میزان مصرف است. زیبکچی اظهار کرده است تورم غذای حدود 14 درصد به دلیل احتکار است و با این پیش بینی که تورم مذکور کاهش خواهد یافت به احتمال انجام اقداماتی مانند برداشتن محدودیتهای واردات برای برخی از کالاها از سوی دولت به منظور کاهش تورم اشاره کرد.

نرخ تورم ماه گذشته ترکیه که از سوی موسسه آمار این کشور منتشر شد، 7.9 درصد بر مبنای سال به سال بود که بالاتر از میزان مورد پیش بینی تحلیلگران بود. سیب زمینی یکی از کالاهای غذایی پرتقاضا بویژه در میان طبقه کارگر شهری ترکیه است که افزایش قیمت آن به استانداردهای زندگی طبقه محروم این کشور لطمه می‌زند.
مرجع : ایسنا