به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۷۷۳۶۱
محمد هاشمی:

می‌خواهند در جناح‌اصلاحات تفرقه ایجادکنند

تلاش برای ایجاد تفرقه میان حامیان دولت، اعتدال گرایان و اصلاح طبان بیشتر شده است. برخی از جریان‌ها می‌خواهند میان جریان اصلاح طلب ودولت اختلاف و بدبینی ایجاد کنند از سوی دیگر می‌بینیم که برخی جریان‌ها به صورت هدفمند می‌خواهند میان اصلاح طلبان اختلاف ایجاد کنند
می‌خواهند در جناح‌اصلاحات تفرقه ایجادکنند
گروه سیاسی: محمد هاشمی؛ هم رسانه را خوب می‌شناسد و هم آنقدر فعالیت سیاسی کرده است که بداند این روز‌ها هر جریانی به دنبال چیست. مشی‌اش این روز‌ها همچنان مانند سال‌های گذشته از عمر‌اش اعتدالی است. اگر اغراق نباشد خوب درک کردن واقعیت‌های سیاسی کشور میان این برادران که اتفاقا موثر‌ترین نقش‌ها را از ابتدای انقلاب بازی کردند ارثی است. محمد هاشمی در خصوص شرایط امروز می‌گوید: «تلاش برای ایجاد تفرقه میان حامیان دولت یا اعتدال گرایان و اصلاح طبان بیشتر شده است. ما تلاش‌های زیادی را می‌بینیم که برخی از جریان‌ها می‌خواهند میان جریان اصلاح طلب ودولت اختلاف و بدبینی ایجاد کنند از سوی دیگر می‌بینیم که برخی جریان‌ها به صورت هدفمند می‌خواهند میان اصلاح طلبان اختلاف ایجاد کنند» مشروح گفت‌و‌گوی محمد هاشمی با پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

این روز‌ها دولت یازدهم و افراد نزدیک به این دولت، از برخی گروهای تندرو تحت فشار هستند. به عنوان مثال برهم خوردن سخنرانی‌های افراد همسو با دولت، بحث سوال از وزرا و اخیرا طرح سه فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای که در مجلس مطرح شده است. چرا فشار‌ها بر دولت و اطرافیان‌اش زیاد شده است؟
علاوه بر مطالبی که گفتید، من می‌توانم با یک مثال عینی شرایط موجود را که جریانی می‌خواهد بر دولت فشار وارد کند و دولت مردان را درگیر حاشیه‌های سیاسی کند تشریح کنم. چند وقت پیش من یک مصاحبه مفصل با باشگاه خبرنگاران جوان داشتم در این مصاحبه من در خصوص مسائل گوناگونی بحث کردم، که آن رسانه با حفظ امانت داری منتشر کرد. اما متاسفانه رسانه‌ها و سایت‌های متعلق به جناح تندرو با رویکردی غرض ورزانه بخش‌های از مصاحبه من را به صورت تقطیع شده در برخی از سایت‌ها منتشر کردند. از یک مصاحبه دو ساعته؛ تنها بخشی از مصاحبه را که در آن به نقد عملکرد دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها داشتیم منتشر کردند با این تی‌تر که ما علیه دولت مصاحبه کردیم، در حالی که در واقع شرایط مصاحبه و مشروح گفته‌های من این امر را نشان نمی‌داد. از این مثال‌ها فراوان است. این امر نشان می‌دهد برخی از جریانات سیاسی از توفیق دولت نگران‌اند و خصوص مسائل مختلف با منفی بافی می‌خواهند مردم را نسبت به عملکرد دولتی که با مشکلات فراوان روی کار آمده است بی‌اعتماد کنند و گرنه تلاش برای تحت فشار گذاشتن دولت از طریق بر هم زدن سخنرانی‌ها، ایجاد حاشیه سازی‌های رسانه‌ای و.... نمی‌تواند دلیل دیگری داشته باشد. طبیعی است که هر عملکردی دارای عملکرد مثبت و منفی است، اما تنها دیدن نکات منفی وبزرگ جلوه دادن ناکامی‌ها دلیلی ندارد جز تلاش برای بی‌اعتماد کردن جامعه.

آیا افزایش این تحرکات و فشار‌ها به دلیل نزدیک بودن انتخابات مجلس است؟
ما متاسفانه سیاه جلوه دادن عملکرد‌ها و تلاش دولت در اکثر حوزه‌ها؛ در رفتار سیاسی منتقدان تندروی دولت می‌بینیم. مسلما افزایش این تلاش‌ها ممکن است به خاطرنزدیک شدن رویدادهای سیاسی باشد اما دلایل‌اش را از خودشان بپرسید. متاسفانه در رسانه‌های که جناح تندرو در اختیار دارد رویکردهای منفی فراوانی برای ناکام جلوه دادن دولت در تمام عرصه‌ها و جود دارد.

شاید به خاطر اینکه این احتمال را می‌دهند که در جریان اصلاحات یا نزدیک به اصلاحات که حامی دولت هستند کسانی باشند که بتوانند مانند سال ۹۲ نقش آفرینی کرده و نتیجه انتخابات ۹۲ را رقم بزنند. بنابراین می‌خواهند افراد تاثیر گذار را از دولت دور کنند و مانع از نقش آفرینی آن‌ها در جامعه شوندتا چه این تحلیل را درست می‌دانید؟
مسلما عده‌ای به صورت هدفمند می‌خواهند میان اصلاح طلبان، بزرگان اصلاح طلب و دولت اختلاف ایجاد کنند. از سوی دیگر در تلاش‌اند با تحت فشار قرار دادن افراد موثر مانع از نقش آفرینی مثبت آن‌ها در فضای سیاسی کشور شوند. اما من نمی‌توانم در مورد ریشه و دلیل این رفتار‌ها قضاوت کنم بنابراین باید برای پی بردن به ریشه و دلایل تحت فشار گذاشتن دولت را از خودشان بپرسید. اما یک نکته وجود دارد و آن این است که جریان افراطی خودش را رقیب جریان اعتدال گرا معرفی کرده است و پیروزی جریان اعتدال گرا را شکست خودش می‌داند بنابراین برای جلوگیری از شکست دست به اقداماتی می‌زند.

تلاش برای اختلاف انداختن میان حامیان دولت بیشتر نشده است؟
می‌توانیم بگوییم، تلاش برای ایجاد تفرقه میان حامیان دولت، اعتدال گرایان و اصلاح طبان بیشتر شده است. ما تلاش‌های زیادی را می‌بینیم که برخی از جریان‌ها می‌خواهند میان جریان اصلاح طلب ودولت اختلاف و بدبینی ایجاد کنند از سوی دیگر می‌بینیم که برخی جریان‌ها به صورت هدفمند می‌خواهند میان اصلاح طلبان اختلاف ایجاد کنند.