به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۷۷۴۵۶

عصای نابینایان مجهزبه GPSو تشخیص چهره

گروه فناوری: نسل جدیدی از عصای ویژه نابینایان و کم نابینایان ساخته شده که به لطف مجهز بودن به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) فرد استفاده کننده را به درب خانه دوستان و آشنایان می رساند!
عصای نابینایان مجهزبه GPSو تشخیص چهره
محققان عنوان XploR را برای این فناوری جدید و کاملا کاربردی برگزیده اند. بدون شک مهمترین بخشی که در این عصای سفید پیشرفته نظرها را به خود جلب می کند فناوری تشخیص چهره و سیستم موقعیت یاب جهانی آن است.تا پیش از این نسخه های متفاوتی از عصای سفید ارایه شده بود که در تازه ترین آنها نمونه ای با قابلیت انتقال موقعیت محیط اطراف به فرد نابینا و کم بینا از طریق امواج مافوق صوت و لیزر بوده است. اما حالا گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس گامی به جلوتر گذاشته و عصای مدرن تری ساخته اند که به لطف تجهیزات الکترونیکی نصب شده در آن فرد استفاده کننده می تواند محل زندگی افراد مورد نظرش از جمله دوستان و آشنایان را ردیابی کند.

نکته جالب توجه دیگر درخصوص این فناوری نوین، سیستم تشخیص چهره آن است. به لطف پایگاه اطلاعاتی نصب شده در آن که انبوهی از تصاویر مربوط به دوستان و آشنایان کاربر را در خود ذخیره دارد، فرد نابینا می تواند از فاصله ۱۰ متری مطمئن شود با شخصی روبرو می شود که مد نظرش بوده است. در این شرایط عصا با ایجاد لرزشی محسوس فرد استفاده کننده را مطلع می کند. ارزان بودن فناوری های به کار رفته در این عصای جدید از دیگر ویژگی های مهم آن به شمار می آید.
مرجع : مهر