به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۷۷۵۲۹

اهداف سفر فواد معصوم به تهران

گروه سیاسی: فواد معصوم، رییس‌جمهور عراق بعد از ظهر امروز «سه‌شنبه» در راس هیاتی عالی‌رتبه وارد تهران خواهد شد.
اهداف سفر فواد معصوم به تهران
ناصر کنعانی، رییس ستاد عراق در وزارت خارجه ایران، با بیان این که این سفر به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان صورت می‌گیرد گفت: رییس‌جمهور عراق در طول سفر به تهران با مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و دیدار خواهد کرد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در سفری که بهمن ماه سال گذشته به عراق داشت نامه‌ی دعوت روحانی از فواد معصوم برای سفر به تهران را به وی ارائه داد. رییس ستاد عراق در وزارت خارجه ایران با بیان این که این سفر در استمرار مشورت‌هایی که بین مقامات دو کشور ایران و عراق وجود دارد، انجام خواهد شد، افزود: این مشورت‌ها در طول سال‌های گذشته وجود داشته و اکنون با شدت و جدیت بیش‌تری دنبال می‌شود.

کنعانی با بیان این که در طول این سفر در ادامه رایزنی‌های مستمر دو کشور، مقامات جمهوری اسلامی ایران و عراق درباره مسائل دوجانبه، بین‌المللی و منطقه‌یی گفت‌وگو و رایزنی خواهند داشت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در طول این سفر اسنادی بین مقامات دو کشور به امضا برسد؟ گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای امضای اسناد وجود ندارد و همان‌طور که اشاره شد در این سفر مشورت‌های سیاسی و اقتصادی درباره مسائل دو جانبه و مشورت‌ها و تبادل‌نظرهایی در مورد مسائل منطقه و بین‌المللی بین مقامات ایرانی و عراقی صورت می‌گیرد.

این مقام مسوول در وزارت خارجه اعلام کرد که وزیران بازرگانی و محیط زیست عراق، فواد معصوم را در جریان سفر دو روزه به تهران همراهی خواهند کرد. با توجه به سفر وزیر محیط زیست عراق به تهران گفته می‌شود، رایزنی و گفت‌وگو برای حل مشکل ریزگردها یکی از محورهای مذاکرات در طول این سفر خواهد بود. فواد معصوم در حالی برای اولین‌بار از زمان حضور در کاخ ریاست جمهوری عراق به تهران سفر می‌کند که تحلیل‌گران معتقدند یکی از محورهای مهم در جریان مذاکرات بین مقامات ایران و عراقی چگونگی مقابله و مبارزه موثرتر با گروه‌های تکفیری و تروریستی از جمله داعش در عراق خواهد بود. ناصر کنعانی در مورد این موضوع نیز اظهار کرد: به طور طبیعی چگونگی مقابله با تروریسم به خصوص گروه‌های تکفیری از جمله داعش یکی از موضوعات گفت‌وگو بین مقامات دو کشور ایران و عراق است.

وی با بیان این که فعالیت‌های گروه‌های تروریستی باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در سطح منطقه شده است، ادامه داد: مبارزه با این گروه‌های تروریستی نیازمند همکاری و مشارکت کشورهای منطقه است و در حال حاضر کشور عراق در معرض مستقیم تهدید گروه‌های تروریستی تکفیری قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز از همان ابتدا در خط مقدم مبارزه با این گروه های تروریستی قرار داشته و در این ارتباط در کنار دولت و ملت عراق بوده است پس به طور طبیعی نحوه مقابله جدی‌تر و موثرتر با این گروه‌های تروریستی از جمله محورهای مذاکرات خواهد بود. در دو هفته‌ی گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در تلاشند لایحه تجهیز تسلیحاتی نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و بدون هماهنگی با دولت عراق را تصویب کنند. در واقع جمهوری خواهان کنگره آمریکا خواهان حمایت مالی از نیروهای کرد و عشایر سنی عراق به صورت مستقیم و مسلح کردن آن‌ها بدون هماهنگی با دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق هستند.

براساس پیش‌نویس قانون مذکور که به نظر می‌رسد در راستای تجزیه کشور عراق در حال تهیه و تدوین است، مبلغی بین 178 تا 429 میلیون دلار به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگ کرد و عشایر سنی یا دیگر تشکیلات سنی که "ماموریت امنیت ملی" را اجرا می‌کنند، اختصاص می‌یابد. این پیش‌نویس مورد مخالفت جدی دولت، پارلمان و نیروهای ملی و مردمی عراق قرار گرفته است. برخی از کارشناسان مسائل منطقه معتقدند از آنجا که برخی رهبران سیاسی و مذهبی عراق نسبت به طرح اخیر کنگره آمریکا برای تقسیم عراق به 3 بخش سنی‌نشین، کردنشین و شیعه‌نشین نگرانی‌هایی دارند، می‌کوشند تا از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با طرح‌های توطئه‌گرانه آمریکا بهره ببرند.
مرجع : ایسنا