به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۷۷۶۴۸
روزی "کیا" به سطح اول فوتبال می‌آید

داربی 80 بی‌تفاوت‌ترین داربی تاریخ است

گروه ورزشی: بازیکن سابق پرسپولیس معتقد است داربی هشتادم بی‌تفاوت‌ترین داربی تاریخ است.
داربی 80 بی‌تفاوت‌ترین داربی تاریخ است
مهدی مهدوی‌کیا درباره آخرین وضعیت آکادمی فوتبال خود و همین طور باشگاه پرسپولیس و دیدار این تیم مقابل استقلال صحبت کرد. کاپیتان سابق پرسپولیس اعتقاد دارد داربی به خاطر شرایط دو تیم در جدول حساسیت چندانی ندارد. او همچنین می‌گوید روزی با تولیدات باشگاه خودش تیمش را به لیگ برتر در بالاترین سطح فوتبال ایران می‌آورد.
در ادامه گفت‌وگوی با مهدی مهدوی کیا را می‌خوانید.

* ابتدا درباره آکادمی خودتان صحبت کنید. چه شد که به فکر راه‌اندازی یک آکادمی فوتبال افتادید.

با توجه به علاقه‌ای که من به فوتبال پایه داشتم و سال‌ها این فکر در ذهنم بود که بعد از بازگشتم از اروپا آکادمی را راه‌اندازی کنم تا تجربیاتم را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهم. برای همین موضوع به دنبال یک بستر بودم تا بتوانم اهدافم را عملی کنم. پس از اینکه فوتبالم را کنار گذاشتم به این نتیجه رسیدم که این آکادمی را راه‌اندازی کنم تا از طریق آن استعدادهایی که در سطح ایران وجود دارند را شناسایی کنم و پرورش دهم. استعدادهایی که در نقاط محروم جامعه هستند و توانایی پرداخت هزینه‌های پرورش خود را ندارند. من قصد دارم به این بازیکنان کمک کنم تا بتوانند فوتبال خود را پیشرفت دهند و در آینده فوتبالیست‌های بزرگی شوند.

* در آکادمی‌تان چند رده سنی را زیر نظر دارید؟

ما بازیکنان زیر 11 سال را استعدادیابی کردیم و قصد داریم آن‌ها را در تورنمنت‌های بین‌المللی شرکت دهیم تا تجربیات زیادی را به دست بیاورند. به خاطر همین موضوع با کمک آموزش و پرورش حدود 250 بازیکن را به آکادمی‌مان آوردیم تا آن‌ها را زیر نظر بگیریم و در نهایت از جمع آن‌ها 15 نفر از استعدادهای ناب را انتخاب کردیم. این بازیکنان شنبه عازم اتریش هستند تا در یکی از تورنمنت‌های معتبر اروپا شرکت کنند. نفراتی که من استعدادیابی کردم بعد از پایان این تورنمنت به فوتبال‌شان ادامه بدهند به خاطر همین موضوع باشگاه ورزشی "کیا" را راه‌اندازی کردم تا بتوانم استعدادهایی که پیدا کردیم را در باشگاه خودمان پرورش بدهیم. در حال حاضر در رده نونهالان، نوجوانان و جوانان استارت کارمان را زده‌ایم و با کمک شهرداری منطقه 15 مجموعه ورزشی باباخانی را در اختیار گرفتیم تا تمرین‌هایمان را در اینجا انجام بدهیم. البته من از شهردار منطقه 15 هم تشکر می‌کنم که این مکان ورزشی را در اختیار ما قرار دادند. امیدوارم که در نهایت بتوانم برنامه خوبی برای این بازیکنان نونهال و نوجوان فراهم کنم تا سال‌های آینده فوتبالیست‌های بزرگی شوند.

* هزینه‌های این آکادمی از چه طریقی تامین می‌شود؟

تمام هزینه‌ها به صورت کاملا شخصی و از طریق اسپانسر پرداخت می‌شود. یکی از دوستان خوب من آقای دکتر نراقی در این مجموعه من را کمک می‌کنند. او هم به کار فوتبال پایه علاقه‌مندند. ان‌شاءالله که بتوانیم با همکاری یکدیگر برای فوتبال ایران قدم‌های مثبتی را برداریم.

* چه شد که تصمیم گرفتید در جنوب شهر این آکادمی را راه ‌اندازی کنید و تمرین‌هایتان را اینجا انجام دهید؟
فوتبال همیشه متعلق به جنوب شهر بوده است و همیشه این قشر ضعیف بوده که به دنبال فوتبال بازی کردن بوده است. محله‌ای که در آن تمرین‌هایمان را انجام می‌دهیم محله‌ای است که من در دوران کودکی در آنجا فوتبال بازی می‌کردم بنابراین تصمیم گرفتم که در اینجا این آکادمی را راه‌اندازی کنم.

* از چه زمانی قرار است این تورنمنت برگزار شود؟

این تورنمنتی که ما در آن شرکت می‌کنیم یکی از معتبرترین تورنمنت‌هاست که در سطح فوتبال پایه و در سطح اروپا برگزار می‌شود. بهترین تیم‌های باشگاهی اروپا تیم‌های پایه‌شان را به این مسابقه‌ها می‌آورند و با رایزنی‌هایی که انجام دادیم توانستیم برای اولین بار یک تیم از ایران را به این مسابقه‌ها اعزام کنیم. این تیم دومین تیم آسیایی است که به این مسابقه‌ها می‌رود. قبلا فقط یک تیم ژاپنی در این تورنمنت شرکت کرده بود. ما رده سنی 11 سال را انتخاب کردیم چون دوست داشتیم آموزش را از این رده شروع کنیم زیرا اگر بازیکنان را از این سن آموزش بدهیم و به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام کنیم، وقتی به سن 15 و یا 16 سالگی برسند از تجربه بالایی برخوردارند و در تقابل با تیم‌های خارجی نمی‌ترسند. قرعه‌کشی مسابقه‌ها انجام شده است و خودم هم در آنجا حضور داشتم. ما با تیم‌های بایرن مونیخ و یک تیم دیگر از آلمان و همین طور یک تیم فنلاندی و همین طور یک تیم از اتریش هم‌گروه شده‌ایم. کلا 48 تیم به این تورنمنت آمده‌اند و باشگاه‌های بزرگی چون دورتموند و هامبورگ، بایرن مونیخ، نورنبرگ، و چند تیم از انگلیس و همین طور از کانادا به این تورنمنت آماده‌اند. این تورنمنت در رده سنی زیر 13 و زیر 15 سال هم برگزار می‌شود.

*فکر می‌کنید بازیکنی از تیم‌تان بتواند مورد توجه باشگاه‌های اروپایی قرار گیرد و به آکادمی یکی از این باشگاه‌ها برود؟

قطعا در آینده از این بازیکنانی که ما استعدادیابی کردیم خیلی بیشتر خواهید شنید. این‌ها استعدادهای خیلی خوبی هستند. امیدوارم بتوانم راه پیشرفت را برایشان فراهم کنم. باید سعی کنیم تیم‌های 15 - 16 سال و همین طور 11 سال را هر ساله به این تورنمنت ببریم تا تجربه بین‌المللی کسب کنند و این گونه تورنمنت‌ها تجربیات زیادی برای بازیکنان به همراه دارد.

* از طرف فدراسیون فوتبال یا نهادهای دولتی کمکی به شما شده است؟

هیچ نهادی در کار ما دخالت ندارد و تشکیلات ما به طور کل از فدراسیون جداست و مستقل کار می‌کند. البته ما قبلا تعامل خوبی با فدراسیون فوتبال داشتیم اما تشکیلات ما به طور کامل مجزاست.

* در حال حاضر که لیگ ایران حرفه‌ای شده است باشگاه‌های لیگ برتری موظفند آکادمی فوتبال داشته باشند اما به واقع هیچ کدام از این باشگاه‌ها توجه جدی به آکادمی خود ندارد. نظرتان راجع به این موضوع چیست؟
در تمام دنیا باشگاه‌ها روی تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری زیای انجام می‌دهند چون فوتبال را به چشم یک صنعت می‌بینند و هر بازیکن فوتبال برای آن‌ها سرمایه عظیمی محسوب می‌شود. وقتی شما بتوانید همچون باشگاهی چون بارسلونا استعدادیابی کنید، قطعا در سال‌های آینده پشتوانه قوی در این زمینه خواهید داشت. در ایران به جرات می‌توان گفت فقط باشگاه فولاد است که در این زمینه به طور جدی فعالیت می‌کند. اگر شما آکادمی خوبی داشته باشید، نیازی نیست هر ساله برای تیم بزرگسالان‌تان بازیکن بخرید. اگر باشگاه بارسلونا می‌خواست بازیکنانی چون مسی، ژاوی یا اینیستا را از باشگاه‌های دیگر به تیمش بیاورد باید هزینه هنگفتی را متقبل می‌شد اما این کار را نکرد و این بازیکنان را در آکادمی فوتبال خود پرورش داد. قانون فوتبال همین است و باشگاه‌ها باید به فوتبال پایه توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر این اتفاق رخ بدهد، هم به نفع فوتبال کشور است و هم باشگاه‌ها سود می‌برند.

*آیا هدف‌گذاری کرده‌اید که باشگاه‌تان در آینده در لیگ برتر تیم‌داری کند؟
قطعا هدف من همین است، تا به سطح اول فوتبال ایران بیاییم اما دوست داریم با محصولات خودمان کار کنیم و به لیگ برتر بیاییم. ان‌شاءالله این اتفاق رخ می‌دهد و روزی باشگاه کیا با استفاده از آکادمی خودش در لیگ برتر فوتبال ایران و سطح اول فوتبال ایران حضور خواهد داشت.

* آقای مهدوی‌کیا! پرسپولیس بعد از حضور برانکو ایوانکوویچ باز هم روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. بهتر است بگوییم بعد از آمدن برانکو هنوز هیچ چیز تغییر نکرده و پرسپولیس با او نتایج ضعیفی می‌گیرد. شرایط این تیم را چگونه می‌بینید؟

شرایط پرسپولیس در این فصل واقعا سخت بود. این تیم در تمام سطح تغییرات و تحولات زیادی را به خود دید. تغییرات مدیریتی و همین طور کادر فنی تاثیر زیادی روی تیم گذاشت. من اعتقاد دارم کار برانکو را سال آینده باید ببینیم تا بتواند تیم خود را ببندد و با خیال آسوده کار کند. فعلا باید برای پرسپولیس مهم این باشد که در داربی به پیروزی برسد و الهلال را نیز شکست دهد و به دور بعد برود. فکر نمی‌کنم بیش از این بتوان کار دیگری انجام داد.

* بعضی از کارشناسان معتقدند که پرسپولیس در ابتدای فصل خوب بسته نشده و بعضی از بازیکنان در حد نام این تیم نیستند. نظرتان در این باره چیست؟

هر مربی سلیقه خاص خودش را دارد. نمی‌شود به سلیقه مربی ایراد گرفت. قطعا مشکلات مالی در روند یارگیری پرسپولیس تاثیرگذار بود. اما کلا پرسپولیس فصل بدی را پشت سر گذاشت.

* پرسپولیس باید روز جمعه به مصاف استقلال برود. هشتادمین داربی پایتخت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم این یکی از بی‌تفاوت‌ترین داربی‌های پایتخت است. فکر می‌کنم چون هر دو تیم شانسی در لیگ برتر ندارند تقریبا انگیزه‌ای برای بازیکنان وجود ندارد. فقط کری سنتی است که میان این دو تیم وجود دارد و باقی می‌ماند. اول فصل زمانی که لیگ قرعه‌کشی شد و مشخص شد پرسپولیس و استقلال باید در هفته آخر به مصاف هم بروند، خیلی‌ها در انتظار فینال لیگ میان این دو تیم بودند تا تکلیف قهرمان مشخص شود. اگر این اتفاق رخ می‌داد واقعا بازی زیبایی را می‌توانستیم ببینیم اما متاسفانه نتایج دو تیم طوری شد که این بازی تشریفاتی شد.

* خودتان چند بار در داربی‌ها بازی کردید؟
من 5 بار در داربی‌ها حضور داشتم که در 4 بار آن‌ها به پیروزی رسیدم.

* زیباترین خاطره‌ای که از داربی دارید مربوط به کدام بازی می‌شود؟
بهترین خاطره‌ای که من دارم مربوط به همان دیداری است که ما استقلال را 3 بر 2 با گل‌های ایمون زاید شکست دادیم. آن بازی هیچ وقت تکرار نخواهد شد.

* در شرایطی که روز جمعه لیگ ایران هفته آخر خود را پشت سر می‌گذارد، سه تیم شانس کسب عنوان قهرمانی را دارند. نظرتان در این باره چیست؟
واقعا جذاب است که در روز آخر سه تیم شانس کسب عنوان قهرمانی را دارند و جالب‌تر اینکه دو تیم از این سه تیم باید به طور مستقیم با هم بازی کنند. البته این را هم نباید فراموش کنیم که دو تیمی که در معرض خطر سقوط به لیگ یک قرار دارند هم باید به مصاف یکدیگر بروند. تمام این موضوع‌ها جذابیت لیگ‌مان را بالا می‌برد. امیدوارم با یک فوتبال پاک، تکلیف قهرمان و همین طور تیم سقوط کننده به لیگ یک مشخص شود.

* برای واگذاری باشگاه پرسپولیس سه مرحله مزایده برگزار شد اما هیچ کدام از این مزایده‌ها برنده‌ای نداشت. در نهایت نیز قرار است روز 29 اردیبهشت ماه مزایده چهارم برگزار شود. به نظر شما آیا خصوصی‌سازی می‌تواند به پرسپولیس کمک کند؟

من واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی در این زمینه رخ می‌دهد اما امیدوارم هرچه زودتر تکلیف مالکیت باشگاه مشخص شود. اگر قرار است باشگاه را واگذار کنند خب واگذار کنند و اگر قرار نیست این کار را انجام دهند این موضوع را کاملا روشن بیان کنند اما من اعتقاد دارم باشگاه اگر خصوصی شود و تکلیف خود را بداند قطعا به سود پرسپولیس خواهد بود اما در حالی که سه بار مزایده بی‌نتیجه به پایان رسیده شرایط را برای واگذاری باشگاه سخت می‌بینم.

* پیش‌بینی‌تان از نتیجه داربی چیست؟

با توجه به اینکه داربی حساسی را پیش‌رو نداریم، امیدوارم یک داربی پرگل را شاهد باشیم.
مرجع : ایسنا