به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۲۲:۳۵
کد مطلب : ۷۷۷۱۰

تولید نخستین پارچه کاملا الکترونیکی جهان

گروه فناوری: یک تیم بین‌المللی از محققان موفق به تولید نخستین پارچه کاملا الکترونیکی جهان با استفاده از گرافن شدند.
تولید نخستین پارچه کاملا الکترونیکی جهان
محققان دانشگاه اکستر، موسسه مهندسی سیستم‌ها و رایانه، میکروسیستم‌ها و نانوفناوری در لیسبون، دانشگاه لیزبون، شرکت Aveiro در پرتغال و مرکز تحقیقات نساجی بلژیک توانسته‌اند یک روش جدید را برای ادغام الکترودهای منعطف و شفاف گرافن در الیاف پارچه ابداع کنند.این کشف می‌تواند تولید دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی سبک، بادوام و قابل حمل آسان مانند پوشاک حاوی رایانه، تلفن همراه و پخش‌کننده‌های MP3 را متحول کند. گرافن با ضخامت یک اتم، نازکترین ماده موجود با قابلیت رسانایی برق است. این ماده بسیار منعطف بوده و یکی از محکمترین مواد شناخته‌شده است. در سالهای اخیر، دانشمندان و مهندسان در تلاش بوده‌اند تا بتوانند از گرافن در دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی بهره ببرند.

تحقیقات جدید نشان داده گرافن تک‌لایه که از ویژگی‌های استثنایی الکتریکی، مکانیکی و نوری برخوردار است، آن را به یک پیشنهاد جذاب به عنوان یک الکترود شفاف برای کاربری در الکترونیک پوشیدنی تبدیل کرده است. در این روش، گرافن توسط یک روش رشد موسوم به رسوب شیمیایی بخار(CVD) بر روی سیم‌پیچ مسی و با استفاده از یک سیستم جدید نانوCVD تولید شد.

محققان یک روش جدید را برای انتقال گرافن از سیم‌پیچ مسی به الیاف پلی‌پروپیلن ابداع کردند که در حال حاضر در صنعت نساجی مورد استفاده است. به گفته دانشمندان، این دستاورد می‌تواند به بخشهای گسترده‌ای از حوزه دفاعی گرفته تا مراقبتهای بهداشتی کمک کند. نتایج این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
مرجع : ایسنا