به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۷۷۷۱۵
اقدام روسیه خلاف قطعنامه‌ شورای امنیت نیست

کری: تحویل اس 300 به ایران قانونی است

گروه بین الملل: وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.
کری: تحویل اس 300 به ایران قانونی است
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. دو طرف در این دیدار درباره‌ مسائل مختلف شامل مذاکرات هسته‌ای ایران همکاری دو کشور برای حل مناقشات سوریه و اوکراین به علاوه بحران یمن رایزنی کردند. وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه همچنین بر لزوم افزایش همکاری‌ها میان دو کشور و کاهش تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن تاکید کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا که برای اولین بار طی دو سال گذشته به روسیه سفر کرده است علاوه بر این با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد روسیه دیدار کرد. کری پس از دیدار با لاوروف در یک کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: حل بسیاری از مسائل مهم بین‌المللی منوط به تلاش مشترک میان دو کشور است.

وی اظهار کرد:‌ آمریکا و روسیه برای ادامه این تلاش‌ها با یکدیگر همپیمان هستند و ادامه همکاری میان دو کشور برای دستیابی به یک توافق نهایی با ایران در هفته‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای ضروری خواهد بود. این دیپلمات ارشد آمریکایی در ادامه به موضوع تحویل سامانه‌ دفاعی موشکی اس 300 به ایران پرداخت و آن را قانونی دانست.

کری تاکید کرد:‌ این اقدام روسیه خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نیست اما موضوع تحویل سامانه اس300 به ایران در رایزنی‌ها با لاوروف مطرح نشده است. وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: ما در این دیدار درباره‌ روابط دوجانبه و مسائل مختلف بین‌المللی گفت‌وگو کردیم، اما دو طرف درباره‌ تمام مسائل با هم توافق نداشته‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان روابط میان مسکو و واشنگتن طی یک سال به دلیل مناقشات اوکراین به شدت رو به وخامت رفته است. مقامات آمریکایی همانند بسیاری در غرب روسیه را به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین متهم می‌کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا به این بهانه تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.