به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۷۷۷۱۷
ترکیه: سیاست روسیه در اوکراین توجیه‌ناپذیر است

انتقاد ترکیه از سیاست روسیه در اوکراین

گروه بین الملل: ترکیه پیش از نشست ناتو در این کشور و در یک انتقاد بی‌سابقه از نزدیک‌ترین متحد خود، روسیه اعلام کرد: اقدامات مسکو در قبال اوکراین و سایر کشورهای شوروی سابق توجیه‌پذیر نیست.
انتقاد ترکیه از سیاست روسیه در اوکراین
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکارا آماده ایفای نقش موثر و فعال در مناقشات میان روسیه و غرب بر سر اوکراین است. اما اقدامات روسیه در قبال همسایگانش توجیه‌ناپذیر است. وی با اشاره به درگیری‌ها در اوکراین، الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در 2014 و به رسمیت شناخته شدن دو منطقه خودمختار گرجستان پس از جنگ 2008 توسط روسیه گفت: اوکراین، کریمه و گرجستان آماج اقدامات نادرست روسیه قرار گرفته‌اند. من بار دیگر نگرانی آنکارا را در قبال اقلیت مسلمان تاتار ابراز می‌کنم که در شبه جزیره کریمه تحت فرمان روسیه ساکن هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد، گروهی از قانونگذاران ترکیه به کریمه سفر کرده و اوضاع تاتارها را بررسی کردند و نتایج خود را علنی می‌کنند. البته غرب با مطرح کردن این مساله که اوکراین باید میان اروپا و روسیه یکی را انتخاب کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. وی افزود: دیوار برلین فرو ریخت اما دیواری که اذهان ما را محصور کرده هنوز در جایش قرار دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین با اشاره به نشست دو روزه وزرای امور خارجه ناتو در آنتالیای ترکیه که امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود، گفت: تهدیدها از سوی گروه تروریستی داعش موضوع اصلی این مذاکرات است. ما خواهان اقدامات قاطع و بیشتر ناتو در قبال داعش هستیم. برای از میان بردن تروریسم باید با ریشه آن مقابله کنیم. ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که با داعش هم‌مرز است و آنها می‌توانند وارد مرزها شوند و یک تهدید خاص محسوب می‌شوند.

چاووش اوغلو ادامه داد: شبه‌نظامیان خارجی از 90 کشور مختلف به ترکیه می‌آیند و هدفشان سفر به سوریه و پیوستن به داعش است. هر زمان که آنها وارد کشور می‌شوند، کنترل آنها سخت می‌شود چون کنترل و نظارت بر مرزهای ترکیه دشوار می‌شود. ما باید منطقه را از وجود داعش پاک کنیم و برای این منظور نیازمند سیاست‌های مشخص هستیم. ترکیه تاکنون 1300 تن را از زمان آغاز درگیری‌های سوریه اخراج کرده است.