به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۷۷۷۲۳

هلی کوپتر امدادی آمریکا در نپال ناپدید شد

مرگ ده‌ها نفر در تازه ترین زلزله نپال
گروه حوادث: دو هفته پس از زلزله ویرانگری که باعث مرگ بیش از ۸ هزار نفر در نپال شد، زمین لرزه بزرگ دیگری در شرق این کشور روی داده است.
هلی کوپتر امدادی آمریکا در نپال ناپدید شد
همزمان گزارش می شود که یک هلی کوپتر نظامی آمریکا با شش تفنگدار دریایی و دو خدمه دیگر در جریان عملیات کمک رسانی در نپال ناپدید شده است. به گفته مقام ها حداقل ۴۸ نفر در این زلزله تازه کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده اند. آمار کشته های این زلزله در هند ۱۷ نفر گزارش شده است. تازه ترین زلزله در نزدیکی شهر نمچه بازار روی داد و هزاران نفر از ساکنان وحشتزده را راهی خیابان های کاتماندو، پایتخت نپال، کرد.

شدت این زلزله ۷.۳ درجه گزارش شد که نیم درجه ضعیف تر از زلزله ۲۵ آوریل بود. شدت آن زمین‌لرزه ۷.۸ درجه بود و در آن بیش از ۱۴ هزار نفر زخمی شدند. خبرنگار بی‌بی‌سی که با یک سازمان امدادی در نپال است، در توییتر خود گفته است که زمین‌لرزه را برای مدتی طولانی احساس کرده و شاهد فرو ریختن سنگ از کوهی بوده است. تازه ترین زلزله در ساعت ۱۲:۳۵ به وقت محلی (۶:۵۰ گرینویچ) روی داد و مرکز آن ۷۶ کیلومتری شرق کاتماندو در یک ناحیه روستایی نزدیک مرز چین بود.

این زلزله در شمال هند، تبت و بنگلادش احساس شد. مقام های چینی گفتند که یک نفر در تبت کشته شده است. هلی کوپترهای نجات به نواحی شرق کاتماندو که تصور می شود بیشترین آسیب را دیده اعزام شده اند. پلیس در چاریکوت در ۸۰ کیلومتری شمال شرق پایتخت گفت که ۲۰ نفر در آنجا کشته شده اند. بعدا در روز سه شنبه، ارتش آمریکا گفت که یک هلی کوپتر سپاه تفنگداران دریایی این کشور که در تلاش های امدادی شرکت داشت هنگام کار در حوالی چاریکوت ناپدید شده است. این هلی کوپتر هشت خدمه داشت.

مقام های نظامی درحال جستجو برای یافتن هلی کوپتر که سه شنبه عصر در نپال ناپدید شد هستند. این هلی کوپتر به آسیب دیدگان در زلزله آوریل کمک می کرد. حدود ۳۰۰ نظامی آمریکایی و چند هواپیما و هلی کوپتر ارتش این کشور در نپال مشغول کمک رسانی هستند. علت ناپدید شدن هلی کوپتر هنوز معلوم نیست و تحقیقات درباره آن در جریان است. بعضی گمانه زنی ها حاکیست که هلی کوپتر ممکن است به دلیل اتمام سوخت در ناحیه ای دورافتاده به زمین نشسته باشد.

سوشیل کویرالا نخست وزیر نپال خواستار "شجاعت و صبر" مردم شد و همه کسانی را که از ۲۵ آوریل مشغول کمک به زلزله زدگان بوده اند ترغیب کرد "بار دیگر دست یاری دراز کنند." کریشنا گیاوالی از مقام های چاوتارا گفت که در چند نقطه رانش زمین روی داده است.

گروه نجات کودکان هم از رانش زمین در سینوپالچوک و دولاکا خبر داد. یک سخنگوی دولت محلی به بی بی سی گفت که "خدمه اش برای در امان ماندن از صخره های درحال سقوط جا خالی داده اند." مرکز ژئوفیزیک آمریکا گفته است که این زمین‎‌لرزه که دو دقیقه طول کشید در عمق ۱۵ کیلومتر رخ داد. کانون زمین‌لرزه در نزدیکی کوه اورست بوده است. مرکز زمین‌لرزه پیشین، ۸۳ کیلومتری کاتماندو، در منطقه‌ای روستایی در نزدیکی مرز چین بود. نپال یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان است و پیشتر در سال ۱۹۳۴ بخش وسیعی از پایتخت این کشور در یک زمین‌لرزه از بین رفت.
مرجع : بی بی سی