به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۶ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۷۷۹۲۳
سودآوری سهامداران را به زیر 2 درصد کاهش داد؛

کاهش بازدهی سهامداران به زیر 2 درصد

گروه اقتصادی: بورس تهران که در روزهای رویایی ابتدای سال سود 13 درصدی را نصیب سهامداران کرده بود، با کاهش قیمت ها و روند نزولی در یکماه اخیر، سودآوری سهامداران را به زیر 2 درصد کاهش داد.
کاهش بازدهی سهامداران به زیر 2 درصد
بورس تهران که روند صعودی خود را از نیمه 62 هزار واحدی آغاز کرد و توانست با رسیدن به محدوده ی 71 هزار واحدی در مدت کوتاهی 13 درصد بازدهی نصیب سهامداران کند، اکنون با رسیدن به ارقام ابتدایی سال، بازدهی ناچیز سهامداران را به کمتر از 2 درصد کاهش داده است. بی اعتمادی و نگرانی سهامداران و اقدامات حقوقی ها در عرضه و فروش سهم و عدم حمایت از بازار موجب شده است تا بازار سرمایه به اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی واکنشی نشان نداده و همچنان در ترس و نا امیدی به سر ببرد به طوری که ادامه روند ریزشی بورس تهران و افزایش میزان فروش در این بازار موجب شد تا در هفته گذشته شاخص بورس 537 واحد دیگر کاهش یافته و به نیمه 63 هزار واحد برسد بر این اساس شاخص بورس تا رسیدن به رقم ابتدایی سال تنها 1000 واحد فاصله دارد که در این صورت سود ناچیز 1.6 درصدی سهامداران را از بین می برد.

به این ترتیب با افزایش میزان رکود و اعتراض سهامداران مقابل تالار حافظ، در هفته گذشته حمایت هایی از بازار صورت گرفت به طوری که وزیر اقتصاد به بانکهای بزرگ دستور داد تا از بورس حمایت کنند و در آخرین روز معاملات نیز خبری مبنی بر منتفی شدن عطف به ماسبق نرخ خوراک پتروشیمی منتشر شد؛ افزایش دامنه نوسان از 4 به 5 درصد در کنار توقف عرضه های اولیه تا پایان خرداد ماه و اطلاع رسانی مستقیم شرکتها روی کدال، از دیگر خبرهای مثبت رئیس سازمان بورس به سهامداران بود.

اما این خبرها بر خلاف انتظار مسئولان تاثیری در بازار سرمایه نداشت زیرا به گفته ی کارشناسان منابع بانکها محدود بوده و این تصمیم تاثیر پایداری در بورس تهران نمی گذارد؛ علاوه بر اینکه منتفی شدن عطف به ماسبق نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز تاثیری بر سودآوری شرکتهای پتروشیمی ندارد زیرا شرکتها نرخ 8 سنتی را در صورتهای مالی خود پیش بینی کرده اند و برای سال جاری نرخ خوراک همان مبلغ 13 سنت باقی مانده است. با این حال بعد از انتشار این اخبار بازار بورس اندکی مثبت شد اما سهامداران حقوقی علی رغم انتقادات شدید وارده ، از شرایط مثبت بورس استفاده کرده و مجددا به عرضه و فروش سهم اقدام کردند و موجب نگرانی و عصبانیت حقیقی ها شدند.

به این ترتیب در معاملات هفته گذشته بورس تهران حجم و ارزش معاملات رشد چندانی نکرد و در مجموع 3 هزار و 441 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 7 هزار و 677 میلیارد ریال داد و ستد شد که نسبت به هفته گذشته رشد 61 درصدی ارزش و 70 درصدی حجم معامله را تجربه کرد. همچنین در هفته گذشته دفعات معامله با 64 درصد افزایش به 294 هزار دفعه رسید و تعداد خریداران نیز با رشد 37 درصدی، به 70 هزار نفر بالغ شد. در هفته گذشته اوراق مشارکت رشد 94 درصدی را تجربه کرد و 117 میلیارد ریال از این اوراق داد و ستد شد.
مرجع : ایسنا