به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۷۸۰۲۹

ورود 20 تن بذر زودرس پنبه به کشور

گروه اقتصادی: بذور زودرس پنبه با امکان برداشت 40 روز زودتر، از ترکیه وارد ایران شد.
ورود 20 تن بذر زودرس پنبه به کشور
مدیرعامل شرکت پنبه‌کاران داراب در حاشیه سمینار بررسی راهکارهای تولید پنبه پایدار با اعلام این مطلب گفت: بذرهای پنبه موجود در ایران دارای دوره رشد بلند مدت است لذا با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی در منطقه، از مدت‌ها قبل موضوع استفاده از بذرهای زودرس با طول دوره رشد کوتاه‌تر مد نظر قرار گرفت. محمدعلی انصاری افزود: سال گذشته مهندس کشاورز، معاون تولیدات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قول داد تا برای تامین این بذور همکاری شود که سرانجام با تلاش‌های فراوان موفق به خرید 20 تن بذر زودرس از کشور ترکیه شدیم. وی اضافه کرد: بذرها از چهار طبقه بذری وارد شده و در مزارع شهرستان داراب با حضور کارشناسان ترکیه‌ای کشت می‌شود.

انصاری خاطرنشان کرد: با توجه به قولی که از کارشناسان ترکیه گرفته بودیم با هدف انتقال اطلاعات ریز علمی در مورد کاشت این بذور، همایش بررسی راهکارهای تولید پنبه در داراب برنامه‌ریزی شد که از همه کارشناسان و مسئولان زراعت استان‌های مختلف کشور برای حضور دراین همایش دعوت شد. وی با اشاره به مزایای بذرهای جدید گفت: طول دوره رشد بذرهای پنبه داخلی 180 روز از زمان کاشت است و بذور جدید بین 110 تا 130 روز، با این شرایط حدودا 40 روز امکان برداشت زودتر پنبه فراهم می‌شود بنابراین میزان آب کمتری مصرف می‌شود.

انصاری با بیان اینکه شرایط خشکسالی لزوم کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی را به یک ضرورت تبدیل کرده است، گفت: اگر میزان آب مصرفی را بتوانیم به یک چهارم کاهش دهیم، حرکت عظیمی در حوزه تولید محصولاتی نظیر پنبه انجام شده است. وی توجه به راندمان تولید را مهم ارزیابی و با بیان اینکه راندمان تولید پنبه با استفاده از بذرهای داخلی در شهرستان داراب که جزو مناطق خوب کشور به‌شمار می‌رود، 3.5 تن و میانگین کل کشور زیر 3 تن است، خاطرنشان کرد: متوسط تولید در بذرهایی که از ترکیه وارد شده 4.5 تن در هکتار است.

انصاری به برداشت ماشینی پنبه نیز اشاره و اضافه کرد: مشکل دیگری که با بذرهای داخلی داریم این است که برداشت ماشینی در مزارعی که با بذور داخلی کشت شده امکان‌پذیر نیست و از شرکت ترکیه‌ای واریته‌هایی درخواست کردیم که برای برداشت ماشینی مناسب است.  سمینار بررسی "راهکارهای تولید پنبه پایدار" با حضور مدیران و دست‌اندرکاران کشت پنبه کشور و با همت شرکت تعاونی پنبه‌کاران داراب و چند شرکت تولیدکننده بذر پنبه از کشور ترکیه در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی داراب برگزار شد.
مرجع : ایسنا