به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۷:۳۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۷۸۲۴۰
با چهارمدال طلا،نقره و برنز؛

قهرمانی تيم ملي تكواندوي ایران در جهان

گروه ورزشي: پرونده بیست و دومین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان درحالی با قهرمانی مقتدرانه تیم کشورمان بسته شد که کاروان ایران علاوه بر کسب ۳ طلا و یک برنز دربخش مردان، در بخش بانوان هم مدالی تاریخی بدست آورد.
قهرمانی تيم ملي تكواندوي ایران در جهان
به گزارش مهر، بیست و دومین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان که از سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور ۸۷۵ تکواندوکار از ۱۳۶ کشور به میزبانی روسیه در سالن تراکتور شهر چلیابینسک آغاز شده بود، دوشنبه شب با قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشورمان به پایان رسید.

تیم ملی ایران که در همان روزهای نخست با کسب ۲ مدال طلا در صدر جدول رده‌بندی ایستاده بود، صدرنشینی خود را تا روز پایانی حفظ کرد و در نهایت عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد. ملی‌پوشان کشورمان با کسب سه مدال توسط فرزان عاشورزاده در وزن ۵۸- کیلوگرم، مسعود حجی زواره در وزن ۷۴- کیلوگرم و مهدی خدابخش در وزن ۸۰- کیلوگرم، یک برنز توسط ابوالفضل یعقوبی در مجموع با ۶۵ امتیاز عنوان قهرمانی با خود اختصاص داد.

روسیه میزبان با ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز و ۵۰ امتیاز نایب قهرمان شد و ازبکستان با یک طلا، ۲ نقره و ۴۳ امتیاز سکوی سوم را از آن خود کرد. کره‌جنوبی هم با یک طلا و یک برنز تنها موفق به کسب ۴۲ امتیاز شد و در چهارم ایستاد. در تیم مردان نصر، کاظمی، عمیدی و مردانی هر کدام با کسب چند پیروزی و بالابردن امتیازات کشورمان نقش تعیین کننده‌ای در کسب عنوان قهرمانی داشتند.

ایران تنها کشوری غیر از کره‌جنوبی است که موفق به کسب عنوان قهرمانی در رقابتهای جهانی شده است. تیم ملی کشورمان سال ۲۰۱۱ با هدایت رضا مهماندوست، بیژن مغانلو و مجید افلاکی، سه طلای نصر، عبداللهی و کرمی، نقره باقری معتمد و دو برنز باقری و رجلی برای نخستین بار آن هم در مسابقاتی که کره‌جنوبی میزبان آن بود، قهرمان جهان شد.

بانوان؛ مدال برنز بر گردن علیزاده

کیمیا علیزاده، در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان، نتیجه را به نایب قهرمان دوره قبل مسابقات واگذار کرد و مدال برنز را به گردن آویخت. به گزارش فارس،‌ در ادامه آخرین روز از بیست و دومین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان، در ورزشگاه "تراکتور" شهر چلیابینسک روسیه، کیمیا علیزاده تکواندوکار وزن 57- کیلوگرم کشورمان در مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها رو در روی "مایو هامادا" از ژاپن (نایب قهرمان دوره قبل مسابقات قهرمانی جهان) قرار گرفت و در پایان با قبول شکست 5 بر 3، اولین مدال برنز رقابت‌های قهرمانی جهان در تاریخ تکواندوی زنان ایران را به گردن آویخت.

کیمیا علیزاده، تکواندوکار وزن 57- کیلوگرم کشورمان، روز گذشته برای راهیابی به مرحله نیمه نهایی این مسابقات، ابتدا به مصاف "ماگدالنا لپروسکا" از لهستان رفت و در پایان با نتیجه 10 بر صفر برنده شد، سپس در مرحله دوم با "مارتینا زوبسیک" از کرواسی، دارنده مدال برنز المپیک 2008 پکن رقابت کرد که پس از تساوی 3-3 در راند طلایی به برتری رسید و با شایستگی به مرحله سوم راه یافت.

تکواندوکار شایسته کشورمان در سومین مبارزه نیز "چینه لویس" امریکایی را پس از تساوی 4-4، در راند طلایی از پیش رو برداشت و در ادامه، برای راهیابی به جمع 4 تکواندوکار برتر با "جید جونز" انگلیسی، قهرمان المپیک لندن و نفر اول رنکینگ المپیک و جهان رقابت کرد که در پایان با یک رقابت زیبا، جذاب و دیدنی 10 بر 9 به برتری رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد.

این اولین مدال تاریخ تکواندوی بانوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان است. این دوره از مسابقات ار روز 22 اردیبهشت ماه در 8 وزن جهانی با حضور 875 تکواندوکار از 144 کشور به میزبانی روس‌ها آغاز و امروز (دوشنبه) به پایان می رسد. تیم ملی کشورمان در بخش مردان در تمامی اوزان و در بخش بانوان در 5 وزن حضور پیدا کرده است. به نفرات اول این مسابقات 120 امتیاز، نفرات دوم 72 امتیاز و نفرات سوم 43.20 امتیاز برای افزایش امتیازات رنکینگ المپیکی، در راستای کسب سهمیه المپیک ریو 2016 تعلق خواهد گرفت.