به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۷۸۳۵۶
بیمه کارگران به طور جدی پیگیری می‌شود؛

چهار کیلو ماده مذاب روی سه کارگر ریخت

گروه جامعه: حادثه دلخراش ریختن ماده مذاب روی سه کارگر یک شرکت پیمانکاری فعال در مجتمع فولاد خراسان باعث مرگ یک کارگر و سوختگی شدید دو کارگر دیگر این مجتمع شد.
چهار کیلو ماده مذاب روی سه کارگر ریخت
شهرام بقراط، مدیر روابط عمومی این مجتمع، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا برخی زوایای حادثه مجتمع فولاد خراسان در نزدیکی نیشابور را روشن کرده است.

آقای بقراط علت بروز حادثه سوختگی کارگران با ماده مذاب چه بود؟
جابه‌جایی مخزن حاوی مواد مذاب مانند پرواز یک هواپیما از فرودگاه است که برای انجام آن همه چیز کنترل می‌شود. در موردی که این حادثه روی داد هم همه کنترل‌ها انجام شده بود اما مقداری از ماده مذاب از پاتیل سر ریز کرده و روی این سه همکار ما ریخت.

یعنی علت مصدومیت این کارگران هنوز مشخص نشده است؟
جالب اینجاست که نیروهای ما تمام وسائل ایمنی را هم دارند. در این باره مهندس حسین احمدی مدیرعامل فولاد خراسان هم دستور دادند تا تیم فنی بروند بررسی کنند تا علت اصلی این حادثه مشخص شود. من فنی نیستم و نمی‌دانم آیا آجر نسوز مشکل داشته یا هر مساله دیگری پیش آمده است. در این مورد تیم فنی باید نظر بدهد. در این تیم مدیر ایمنی و مدیران فنی مجتمع عضو هستند که در نهایت گزارش مبسوط و مستندی به ما خواهند داد تا بتوانیم این گزارش را درباره علل بروز این حادثه منتشر کنیم.

سقوط چه مقدار از ماده مذاب باعث بروز چنین حادثه‌ای شده است؟
وزن کل این پاتیل 110 تن است و شاید بتوانم بگویم که مقدار پاشش این ماده مذاب روی کارگران سه تا چهار کیلوگرم بوده است.

چقدر طول کشید تا این کارگران مصدوم را به مرکز درمانی برسانید؟
ما از کل جریان امداد فیلم گرفتیم. ما دو عدد آمبولانس داشتیم که سه دقیقه پس از حادثه با آنها مصدومان را از خود مجتمع به بیمارستان «حکیم» نیشابور منتقل کردیم که در این بیمارستان مصدومان را شست و شو دادند و از آنجا هم با سه آمبولانس مجزا به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انتقال یافتند. در آنجا پیش از ورود مصدومان، مددکار قسمت ایمنی و بهداشت ما مراحل پذیرش را انجام داده بود تا آنجا دیگر درگیر کار اداری و پرداخت پول پذیرش نباشند و در حال حاضر هم بچه‌های ما در آنجا مستقر هستند تا مراحل درمانی آن دو مصدوم به جا مانده را دنبال کنند.

با توجه به اورژانسی بودن موارد سوختگی چقدر این عملیات زمان برد؟
مساله ما مسافت بین مشهد و نیشابور بود و بستری مصدومان مجتمع در مشهد. از زمان حادثه حدود یک ساعت زمان برد چون فاصله دو شهر حدود 100 کیلومتر است.

وضعیت دو مصدوم جان به در برده از این حادثه چگونه است؟
دیروز همکارمان را که دچار سوختگی 70 درصدی شده بود با کمک پرستاران راه برده‌اند و او حالا می‌تواند غذا هم بخورد. امیدوارم با دعای خیر مردم وضعیت این دو مصدوم به سوی بهبود پیش رود.

چرا نیشابور بیمارستانی ندارد تا به خصوص در چنین موارد اورژانسی که جان افراد در خطر است آنها را به مشهد منتقل نکنند؟
این مشکلی است که در استان خراسان وجود دارد اینکه بیمارستان مجهز در نیشابور احداث شود کاری است که باید انجام شود اما این کار زمان می‌برد.

اسامی افرد آسیب دیده در خبرها درج نشده بود.
مرحوم داود سهلی در این حادثه جان خود را از دست داد. همچنین دو مصدوم دیگر حادثه حجت شرقی و علی اکبری هستند.

وضعیت بیمه و بیمه تکمیلی و مساله هزینه درمان و پرداخت غرامت این مصدومان چگونه بوده است؟
بیمه‌های پرسنل ما به خاطر فشار کاری بالا که در این صنعت روی نیروی کار است، بسیار جدی گرفته می‌شود. تمام پیمانکاران فعال در این مجتمع از نظر بیمه و ایمنی کار وضعیت کاملی دارند چون صنعت فولاد با صنایع دیگر فرق دارد و حساسیت آن هم خیلی بالاست و تجارب قبلی هم در روی داده است و این موضوع به خصوص در مسائل بیمه افراد هست چون آنها باید حمایت داشته باشند. مثلا در طول یک عملیات پرواز ماده مذاب، امکان بروز حادثه در نهایت وجود دارد. همه پرسنل ما بیمه تکمیلی دارند و غرامت کامل می‌گیرند.

این مصدومان که از نیروهای شرکت‌های پیمانکاری بودند آیا حقوق کمتری از پرسنل طرف قرارداد مستقیم با مجتمع فولاد خراسان می‌گیرند؟
وضعیت این پرسنل پیمانکار در مسائل بیمه، بازنشستگی، پاداش و پایه حقوق براساس دستورالعمل قانون کار است. با دستور اکید مدیر عامل مجتمع درباره قرارداد با پیمانکاران، هیچگونه مشکلی درباره بیمه و بیمه تکمیلی و پرداخت‌های این پرسنل وجود ندارد.

یعنی حقوق این پیمانکاران با حقوق پرسنل طرف قرارداد خود مجتمع یکی است؟
حقوق کارگران طرف قرارداد با خود مجتمع هم یکی نیست. مثلا بچه‌هایی که در خط تولید هستند، درصدهای اضافی سختی کار و شیفت شب را دارند. آنهایی هم که پیمانکاری هستند براساس کارشان حقوق‌های متفاوتی می‌گیرند اما آن چیزی که قطعی است این است که قدر مسلم کسی پایین‌تر از قانون کار حقوق نمی‌گیرد.