به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷

تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ ساعت ۱۶:۴۹

دانشمندان درصدد تولید مورفین از «شکر»

گروه علمی: شکر جزو مواد غذایی است که هر روز از آن استفاده می‌کنیم، اما دانشمندان کاربرد دیگری برای این ماده‌ی خوراکی یافته‌اند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که می‌توان از طریق شکر، مورفین تولید کرد. مورفین ماده‌ای است که از پالایش هرویین به دست می‌آید.
دانشمندان درصدد تولید مورفین از «شکر»
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که می‌توان از شکر، مورفین تولید کرد. براساس اطلاعات منتشر شده، در صورتی که نوعی از مخمر اصلاح شده در طی یک فرآیند ژنتیکی در معرض شکر قرار داده شود، می‌توان از آن، ماده‌ی مخدر استخراج کرد.محققان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دانشگاه کونکوردیا در کانادا این نظریه را ارائه کرده و نشان داده‌اند که می‌توان از شکر مورفین به دست آورد. هدف از تولید مورفین از شکر توسط دانشمندان، ایجاد فرآیندی است که بتوان محصول دارویی ارزان‌تر و تاثیرگذارتری را تولید کرد که خاصیت اعتیادآور کمتری را نیز به همراه داشته باشد. مورفین تولید شده طی این فرآیند توسط کمپانی‌های داروسازی در مسکن‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

هرچند شماری از دانشمندان موافق ترویج استفاده از چنین روشی برای تولید مورفین هستند، در مقابل گروه دیگری نیز نگرانی‌هایی را در مورد سواستفاده از این روش برای تولید مواد مخدر مطرح کرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده توسط نیویورک تایمز، تولید ماده‌ی مخمر مورد استفاده برای تولید مورفین توسط شکر، نیاز به دانش فنی بالایی دارد و افراد نمی‌توانند همچون ماده‌ی مخمر مورد استفاده برای تولید مشروبات الکلی، این فرآیند را در پارکینگ منازل خود انجام دهند و از این‌رو امکان تهیه‌ی ماده‌ی مخمر از شکر توسط افراد عادی بسیار پایین است. نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کرد، این موضوع است که هنوز این ایده در مقیاس آزمایشگاهی است و هیچ دانشمندی از آن برای تولید دارو بصورت تجاری استفاده نکرده است.

دانشمندان در نظر دارند تا با مخفی نگه داشتن موارد مورد نیاز برای تهیه‌ی مخمر مورد اشاره، تنها اجازه‌ دسترسی به فرمول و طرز تهیه‌ی آن را در اختیار دانشمندانی قرار دهند که مجوز لازم برای اینکار را دارند. هر دو گروه قانون‌گذاران و دانشمندان روی این موضوع اتفاق نظر دارند که در صورت بروز مشکل، مسائل پیش آمده می‌تواند موفقیت این یافته را زیر سوال ببرد.
مرجع : زومیت