به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۷۸۸۴۹
فیلم «دیپان»، ساخته «ژاک ائودیار» از فرانسه

نخل طلایی کن به يك فیلم فرانسوي رسید

گروه ورزشي: شصت‌و‌هشتمین جشنواره فیلم کن با اعطای جایزه نخل طلا به فیلم « دیپان»، ساخته «ژاک ائودیار» از فرانسه به کار خود پایان داد.
نخل طلایی کن به يك فیلم فرانسوي رسید
مراسم اعطای جوایز شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن با اعطای جایزه نخل طلای این دوره به فیلم «دیپان» ساخته «ژاک ائودیار» کارگردان معروف فرانسوی برگزار شد. «آئودیار» که به عنوان برترین کارگردان مؤلف در بین سینماگران فعلی سینمای فرانسه شناخته می‌شود، در سال 2009 با فیلم «پیامبر» جایزه ویژه هیئت داوران کن را از آن خود کرده بود و در سال 2012 نیز با فیلم «استخوان و زنگار» نامزد نخل طلا بود.

در سایر بخش‌ها نیز جایزه ویژه هیئت داوران کن که مهمترین جایزه پس از نخل طلاست به فیلم «فرزند سائول» ساخته «لاسلو نمس» رسید که جایزه اصلی هیئت داوران انجمن بین‌المللی منتقدین فیلم (فیپرشی) را نیز در کن امسال از آن خود کرده بود. «هو سیائو- سین» فیلمساز تایلندی که امسال با فیلم «ترور» در بخش رقابتی کن حضور داشت در حضور کارگردانان سرشناس دیگر حاضر در جشنواره، جایزه معتبر بهترین کارگردانی کن شصت و هشتم را از آن خود کرد. وی هشت سال را برای ساخت فیلم «ترور» صرف کرده بود.

جایزه بهترین بازیگر زن امسال جشنواره کن نیز به صورت مشترک به «رونی مارا» برای فیلم «کارول» و «امانوئل بارکوت» برای فیلم «پادشاه من» رسید و «وینسنت لیندون» برای فیلم «قانون بازار» جایزه بهترین بازیگری را به خانه برد. همچنین جایزه هیئت داوران کن نیز به فیلم «خرچنگ» ساخته «یورگس لانتیموس» رسید، فیلمی که با نمایش خود تحسین منتقدین را در کن برانگیخته بود و انگلیسی ها امیدوار بودند امسال با این فیلم برنده نخل طلا شوند.

فیلم انیمیشن کوتاه «موج‌های 98» ساخته «الی راگر» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه این دوره از جشنواره کن شد. «عبدالرحمن سیسالکو» کاگردان اهل موریتانی ریاست هیئت داوران بخش فیلم کوتاه و سینه فوندانسیون کن را بر عهده داشت. جایزه دوربین طلای جشنواره کن که هرساله به بهترین فیلم اول از میان فیلم های حاضر در جشنواره اعطاء می شود امسال به فیلم «زمین و سایه» ساخته «سزار آکودو» از کشور کلمبیا رسید. جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فیلم «مزمن» به کارگردانی «مایکل فرانکو» رسید تا به این ترتیب امید «تیم راث» برای کسب جایزه بهترین بازیگری مرد جشنواره از بین برود چرا که بر اساس قانون کن به هر فیلم حداکثر یک جایزه تعلق می گیرد.

امسال برادران «کوئن» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن را بر عهده داشتند و در کنار آنها «گیلرمو دل تورو» کارگردان صاحب نام مکریکی، «خاویر دولان» کارگردان کانادایی برگزیده کن در سال گذشته، «جک جیلنهال» بازیگر هالیوودی، «روسی دی پالما» بازیگر اهل اسپانیا، «سینا میلر» بازیگر انگلیسی، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان فرانسوی به همراه «روکیا ترائوره» نویسنده و آهنگساز اهل مالی دیگر اعضای هیئت داوران را تشکیل می‌دادند.