به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۵ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۷۹۰۱۸

راهسازی با ضایعات تونر چاپگر در سیدنی

گروه فناوری: محققان استرالیایی از بازیافت تونر چاپگر در یک آسفالت ترکیبی جدید و زیست سازگار در جاده‌های سیدنی استفاده کرده‌اند که تا حد زیادی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.
راهسازی با ضایعات تونر چاپگر در سیدنی
این فناوری نخستین کاربری تجاری ضایعات تونر در جهان محسوب شده و اولین بار در سال 2013 در سیدنی مورد استفاده قرار گرفت. فناوری TonerPave توسط شرکت جاده‌سازی Downer و با همکاری شرکت بازیافت کارتریج Close the Loop تولید شده است.تونر با نفت بازیافت شده ترکیب می‌شود و 40 درصد بازدهی انرژی بیشتری نسبت به تولید قیر استاندارد دارد. همچنین این ماده نزدیک به 270 کیلوگرم گاز گلخانه‌ای دی‌اکسیدکربن را در هر تن صرفه‌جویی می‌کند. هر تن از این محصول مبتنی بر تونر مورد استفاده از ترکیب آسفالت، با 600 کیلوگرم قیر و 400 کیلوگرم مصالحی مانند شن و خاک جایگزین می‌شود.

بطور متوسط، 13 درصد تونر در هر کارتریج دور انداخته می‌شود و برای تولید هر یک تن آسفالت، 100 تونر کارتریج نیاز است. با سرعت کنونی جمع‌آوری کارتریج چاپگر توسط شرکت Plant Ark در محدوده شهر سیدنی، سالانه می‌توان 14 هزار و 500 تن TonerPave تولید کرد که برای آسفالت کردن 120 هزار متر مربع جاده کافی خواهد بود. کارآزمایی این محصول در شهر سیدنی از سپتامبر 2014 آغاز شد. به گفته سازندگان، عمر این آسفالت جدید حدود 30 سال خواهد بود و قیمت هر تن آن 150 دلار اعلام شده است.

این نخستین بار است که TonerPave با آسفالت ترکیبی گرم مخلوط شده است. آسفالت ترکیبی گرم که از سال 2010 در سیدنی مورد استفاده قرار گرفته، 20تا 50 درجه سانتیگراد کمتر از آسفالت سنتی حرارت دیده و سالانه 24 تن در انتشار دی‌اکسیدکربن صرفه‌جویی می‌کند.
مرجع : ایسنا