به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۷۹۳۵۸

مقایسه قیمت‌بنزین در ایران با ديگر کشورها

مقایسه قیمت‌بنزین در ایران با ديگر کشورها
گروه اقتصادي: مصطفی جوادی (پژوهشگر در دانشگاه فنی براندنبورگ آلمان) در مقاله‌اي كه در بي بي سي منتشر شده است نوشت: با افزایش نرخ بنزین در ایران حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر مقایسه قیمت با کشورهای توسعه‌یافته به وجود آمده است. برخی افراد با اشاره به قیمت سوخت در اروپا یا امریکای شمالی، این افزایش قیمت را توجیه می‌کنند، حال آنکه بهای سوخت یکی از مواردی است که در هزینه حمل‌ونقل کالا و مسافر نقش دارد.

• هدف متخصصان صنعت حمل‌ونقل، انتقال مسافر و کالا به شکلی است که تا حد امکان سریع، ارزان، راحت و ایمن باشد. هزینه انتقال مسافر از نقطه الف به نقطه ب را بر حسب نفر-کیلومتر به صورت کلی هزینه سفر می‌نامند. هزینه سفر نه فقط شامل قیمت سوخت، بلکه شامل قیمت خودرو، هزینه‌های سالانه خودرو (بیمه، عوارض، نگهداری، تعمیرات، وضعیت کلی و عمر مفید خودرو) و همچنین هزینه‌های غیر مستقیم از جمله طول مسیر و زمان سفر می‌شود. بنابراین با جمع همه هزینه‌های تحمیلی به یک فرد برای انتقال از نقطه الف به ب می‌توان هزینه میانگین سفر اورا محاسبه کرد. مثلا می‌توان هزینه سفر یک کارمند معمولی تهرانی (که هر روز از مجیدیه به میدان هفت‌تیر می‌رود) با کارمند مشابه در مونیخ/آلمان، با طول و زمان سفر مشابه را؛ با هم مقایسه کرد.

• حال می‌توان بررسی کرد که فرد با هزینه سفر فوق چه راه‌حل‌های جایگزینی دارد. آیا او می‌تواند همین مسیر را با وسایل حمل و نقل عمومی با قیمت/زمان کمتر و آسایش و امنیت بیشتر طی کند؟ آیا کیفیت جاده، مدیریت ترافیک و امکانات سفر یکسان است؟ همچنین آیا اگر مقایسه قیمتی انجام شود، آیا فرد امکان انتخاب خودروی بهتری دارد؟ آیا کارمند تهرانی می‌تواند با هزینه خرید یک خودروی ساخت داخل، خودرویی مشابه کارمند مونیخی بخرد و سفری امن‌تر و راحت‌تر داشته باشد؟

• مقایسه بالا گرچه در موارد خاص کاربرد دارد، اما در محاسبه کشوری یا منطقه‌ایِ هزینه سفر نقشی بازی نمی‌کند؛ زیرا همه افراد در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند و هزینه سفر باید برای یک کارمند در بندرعباس، زاهدان یا اهواز (با وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهرها) رقم معقولی باشد؛ چرا که در برخی نقاط کشور عملاً انتخاب جایگزینی وجود ندارد. بنابراین هزینه سفر بایستی به صورت کشوری و با بررسی همه عوامل دخیل در همه مناطق انجام پذیرد.

• نکته اساسی در محاسبه هزینه سفر، محاسبه درصدی از درآمد فرد است که صرف حمل‌ونقل می‌شود. به بیان دیگر باید بررسی کرد که درآمد متوسط یک ایرانی چقدر است و چه میزان از این درآمد برای سفرهای اجتناب‌ناپذیر (کاری، رساندن فرزندان به مدرسه، خرید مایحتاج روزانه و غیره) هزینه می‌شود. همچنین افزایش نرخ حمل‌ونقل باید تا حدی تابع افزایش حقوق سالانه کارمندان باشد.

• همه سفرها شهری نیستند و سفرهای متعدد بین شهری نیز هزینه‌های خاص خود را دارند، آن‌ هم در شرایطی که سفر با هواپیما، قطار، اتوبوس به دلایل متعدد، قیمت/ایمنی/راحتی/سرعت از گردونه خارج می‌شود. هزینه حمل کالا نیز به شکل مشابه (تن-کیلومتر) محاسبه شده و عموماً تمام موارد بالا را در بر می‌گیرد. در کشوری که بخش عظیمی از حمل و نقل کالای آن در جاده‌ها انجام می‌شود، افزایش نرخ سوخت اثر مستقیمی در افزایش نرخ کالا‌های اساسی خانوار خواهد داشت. این در حالی است که تقریباً هیچ راه‌حل جایگزینی برای حمل کالا بین دو نقطه ایران وجود ندارد.

در برخی کشورها دولت با برداشتن کامل یا بخشی از سوبسید سوخت، تلاش می‌کند تا هزینه هنگفت سوبسید را به بالا بردن کمیت و کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و کالا اختصاص دهد تا در نهایت فرد را به استفاده از آنها راغب کند. از این منظر، در باره افزایش قیمت بنزین، باید به این نکته توجه کرد که افزایش نرخ بنزین در چند دوره، چه اثری در بهبود حمل و نقل شهری کل کشور گذاشته و برای این افزایش نرخ، چه برنامه بلندمدتی وجود دارد.

امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۰
چه عجب واسه بنزین هم پست نظر خواهی گذاشتین.... (305892)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۰۱
این هم شد مقایسه قیمت!؟!؟؟!!!!! (305893)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۴۱
تمام کشورهای دنیا اعم از غرب و شرق و فقیر و غنی و اقتصاد دانانشان حتی با وضع مالیات نمی گذارند بنزین ارزان باشد و انرا حداقل ، با قیمت واقعی عرضه می کنند نمی فهمند و بعد در کشور ما همه مردم عامه ، مفسر و اقتصاد دان هستند و اظهار نظر می کنند و تنها جوابشان اینکه حقوقمان را به دلار بدهید در حالیکه اگر کسی را در جای دیگری حقوق بیشتری دهند و خدمات او بیشتر ارزش می داشت میرفت در آنجا کار میکرد ، ارزش کار هر فرد همان حقوقی هست که می گیرد (306092)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۰:۰۴
آقا يا خانم محترم واقع بين غير عامه!
ارزش کار هر فرد در کشورها و جوامع مختلف (که البته درآمد سرشار دارند) هر چه قدر باشد يک زندگي راحت همراه با رفاه نسبي را برايش فراهم خواهد کرد. منظور از حقوق به دلار دقيقا محاسبه ی ارزش نسبی حقوق و "قیمت نسبی کالا و خدمات" است. مثالها فراوان است "قيمت نسبي" اتومبيل، تفريح، بليط هواپيما، هتل، مواد غذايي و ... در آن کشورها پايين تر است حتي براي کارگران ساده! (306269)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۲:۰۵
واقع بين عزيز، موضوع ارزش کار افراد نيست، يه خورده دقت کن لطفا". چون حقوق و درآمد به ريال است، لذا هزينه ها هم بايد به ريال باشد! اگر درآمدها به دلار و يورو بود، بله آنوقت حق داشتند هزينه ها را هم به دلار و يورو حساب کنند. نميشود که يکسر را با يک معيار و سر ديگر با با معياري ديگر سنجيد! (306322)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۱۱
مقاله عالی بود. حرف دل همه مردم رو زدی امیدوارم این مثلا کارشناسای دولت و مجلس هم بخونن یاد بگیرن چطور کارشناسی بکنن. (305894)
علی
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۲۳
با درود فراوان
ممنون از اینکه به تمامی پارامترهای موثر در مقایسه قیمت بنزین کشور ما و سایر کشورها اشاره نمود.
اما ای کاش یک مثال ریالی می زدید تا وضعیت کاملا روشن می شد. مردم عادی مثل من اطلاعی از وضعیت درامدی و ... در کشورهای اروپایی ندارند اما از وضعیت خودمون خیلی خوب باخبریم . شما یه زحمت بکشید وضعیت درآمدی و سایر پارامترهای اون کشورهای با قیمت بنزینشون رو توی سایت اعلام کنید بعد ما مقایسه کنیم که وضعیت ما چطوریه.
ممنون (305898)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۰۹:۲۴
جالب اینجاست که موقع مقایسه میگن بنزین باید بشه به نرخ کشورهای حوزه خلیج فارس مثل قطر ولی وقتی میگیم حقوق های کارگرا و سطح رفاه هم بشه مثل همین کشور میگن نه این یه مقایسه غلطه این چه ربطی به اون داره!!!یعنی آخرشن این سیاستمدارای کشور ما (305899)
تنها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۰:۳۶
لطفا مقایسه درآمد خانوار ایرانی را با سایر کشورها با دلار انجام دهید (305935)
پورامینی از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۰:۴۷
همراه با افزایش قیمتهای حاملهای انرژی باید شاهد افزایش رفاه وتامین اجتماعی- بهبود خدمات حمل ونقل عمومی- کاهش سهم افراد از هزینه سلامت-افزایش حقوق ودستمزد ودرامد نیروی موثرکار باشیم وهمچنین حداقل سبد هزینه خانوار- شاخص حط فقرطبقات پائین ومیانی- ومجموعاکرامت انسانها را مورد نظر وسنجش قرار داد (305945)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۱:۳۳
بنزين در ايران با توجه به سطح پايين درامدي و بيكاري فراينده خيلي گران است (305973)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۱:۴۰
این موارد به کشورهایی تعلق دارد که پیشرفته اند.انسان در آنجا احترام دارد وبرای خود ودیگران هم حقوقی قائل است.یک قرن با این تحلیل ها فاصله داریم. (305976)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۲:۲۹
وقتیکه قصد انجام مقایسه در مورد موضوعی را داریم ضمن توجه لازم به تمامی جوانب امر لازم است از حیث در آمد ملی و در آمد سرانه و هزینه های تولید و سطح دستمزدها و حقوق واقعی و ... نیز خود را با کشورهای هدف مقایسه وسپس نتیجه گیری نمائیم والا مقایسه یکطرفه اعتباری نخواهد داشت . (306021)
........
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۲:۴۳
اینترنت روهم باید ارزان کنند (306024)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۴۷
آخه چه توضیح ملیحی دادین دلمون سوخت....
برای توجیح و خوب نشون دادن عملکرد دولت متن بچه گانه ای رئ تدارک دیدین
این کشور هایی که مثال زدین سطح در آمدشون با قیمتهاشون زمین تا آسمون فرق نداره....
دولت فقط داره از جیب مردم استفاده میکنه بنزین از یه طرف برق و آب وگاز هم طرف دیگه (306096)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۲:۱۲
ايرانيم گرامي، در تائيد فرمايشات شما عرض کنم که ما براي تامين آب مورد نياز منزل، بايد هزينه تخريب اسفالت و انشعاب آب را بپردازيم، خودمان پمپ بخريم، آنرا نصب کنيم، هزينه برق پمپ را ماهانه بپردازيم، تا بتوانيم آب را به منزل پمپاژ کنيم، يعني با هزينه هاي خودمان، آب منزلمان را تامين بکنيم، سر ماه هم که شد، قبض با مبلغ آنچناني ميدهند و تازه ميگويند مبالغ قبوض، با اعمال کلي سوبسيد است!!! (306326)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۴۴
ما ایرانی ها عجیب ترین انسان های روی زمینیم
فقط اینو میدونم بد جوری دارن ازمون سواری می گیرن امید وارم از این گفته ناراحت نشید (306209)
اﺣﻤﺪ
Australia
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۹:۰۰
ﻣﻦ ﺳﺎﻛﻦ اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ ﻫﺴﺘﻢ اﻻﻥ ﻗﻴﻤﺖ ﻫﺮ ﻟﻴﺘﺮ ﺑﻨﺰﻳﻦ ﻏﻴﺮ ﺳﻮﭘﺮ 1/35$ ﻫﺴﺖ.
اﻣﺎ ﺷﻤﺎ ﺳﻂﺢ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺴﺎﺏ ﻛﻨﻴﺪ, اﻳﻨﺠﺎ ﺣﻘﻮﻕ ﻳﻚ ﻛﺎﺭﮔﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﺳﺎﻋﺘﻲ اﺯ 20$ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻴﺸﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﻻ (306239)
امید 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۹:۳۶
سال 83 در دانشگاه امیرکبیر با يکي از استادان که نماينده مجلس بود کلاس داشتیم. ایشان می گفت دولت آقای خاتمی نباید بنزین را 80 تومان کند چون ما در مجلس محاسبه کرده ایم که قیمت فرآوری بنزین از نفت خام 15 تومان است و نفت خام هم چون متعلق به ملت است نباید هزینه اش از ملت دریافت شود. ایشان می گفت ما در مجلس به دولت گفته ایم نمی خواهد بنزین را 15 تومان کنید بلکه 65 تومان اختلاف هزینه واقعی با 80 تومان عرضه را باید صرف توسعه پالایشگاه نمایید... ایشان نماینده ماند و دولت عوض شد و ... ادامه خواهم داد (306260)
امید 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۹:۴۲
... و ایشان رئیس کمیسیون ... شد و بنزین گران تر شد و ... هم اکنون ایشان رئیس محترم ... نفت است و شايد يادشان رفته است که در سال 83 چگونه در مجلس قیمت بنزین را محاسبه کرده بودند...
اینکه قیمت نفت خام را از دارندگان اتومبیل نگیریم که به نظر من همان زمان و حالا هم اشتباه است اما فقط خاطره فوق را گفتم تا استانداردهای دوگانه ی افراد را بسته به شرایط سیاسی مثال آورده باشم.
از آقای دکتر هم به خاطر درس بسیار خوبی که آن زمان به ما ارائه دادند و ربطی هم به سیاست و ... نداشت هنوز هم سپاسگزارم. (306264)