به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۷۹۳۶۲

سفر بی‌نتیجه مادر جیسون‌رضاییان به تهران

گروه سياسي: روزنامه واشنگتن پست خبر داد مادر جیسون رضاییان خبرنگار ایرانی- آمریکایی که برای شرکت در دادگاه فرزندش به ایران سفر کرده بود از سوی مقامات ايراني اجازه حضور در دادگاه پسرش را نیافت.
سفر بی‌نتیجه مادر جیسون‌رضاییان به تهران
نخستین جلسه دادگاه این خبرنگار که به جاسوسی متهم شده است چند روز پیش به صورت غیرعلنی برگزار شد. واشنگتن پست نوشته است مری رضاییان مادر جیسون رضاییان دو هفته پیش از برگزاری دادگاه،‌ به امید حضور در آن به تهران سفر کرده بود. علی رضاییان برادر جیسون رضاییان در این باره به واشنگتن پست گفته است که مادرش حدود ۵ ساعت در ساختمان دادگاه منتظر ماند تا اینکه در نهایت به او اطلاع دادند جلسه دادگاه تمام شده و خانم رضاییان حتی موفق نمی‌شود فرزندش را از دور ببیند.

به گفته علی رضاییان، ظاهرا جیسون رضاییان را از در پشت ساختمان وارد دادگاه کرده و از همان جا نیز خارج کرده‌اند. جیسون رضاییان ۳۱ تیرماه گذشته همراه همسرش یگانه صالحی خبرنگار روزنامه اماراتی نشنال در ایران بازداشت شد. یگانه صالحی پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد اما جیسون رضاییان همه ده ماه گذشته را در زندان سپری کرد تا اینکه پس از ده ماه، نخستین جلسه دادگاه او و همسرش سه روز پیش در تهران برگزار شد.

برگزاری غیرعلنی دادگاه او از سوی روزنامه واشنگتن پست و دولت آمریکا مورد اعتراض قرار گرفت. جف راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: »به طور قطع برگزاری غیرعلنی دادگاه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. نگرانی‌هایی که به دلیل فقدان شفافیت و فقدان مراحل دادرسی قضایی مناسب از همان زمان بازداشت و زندانی شدن جیسون شاهد آن بوده‌ایم.» لیلا احسن وکیل جیسون رضاییان گفته است که رسیدگی به پرونده  رضاییان در جلسه بعدی ادامه خواهد داشت.

برادر جیسون رضاییان اما به واشنگتن پست گفته است مشخص نیست که آیا هنوز تاریخ جلسه بعدی از سوی دادگاه تعیین نشده است یا اینکه خانم احسن بر اساس قوانین حقوقی ایران اجازه اعلام آن را ندارد. بر اساس آنچه خبرگزاری مهر از جلسه دادگاه جیسون رضاییان نوشت است، ‌او تمامی اتهامات خود را رد کرده و گفته هیچ فعالیتی خارج از فعالیت‌های روزنامه‌نگاری انجام نداده است.