به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۷۹۸۳۷
سوریه، مالزی و اندونزی؛

توقف ساخت پالایشگاه‌های ایران در 3 كشور

گروه اقتصادي: معاون وزارت نفت ایران اعلام كرد که ساخت پالایشگاه‌های مشارکتی ایران در سوریه، مالزی و اندونزی متوقف شده است.
توقف ساخت پالایشگاه‌های ایران در 3 كشور
کاظمی به خبرگزاری مهر گفت: مبالغی که توسط شرکا برای انجام مطالعات واریز شده بود، بازگردانده شده و ایران "فعلا برنامه ای برای مشارکت در ساخت این پالایشگاه‌ها ندارد." او به دلیل این توقف اشاره نکرده اما احتمال دارد توقف ساخت پالایشگاه مشارکتی در سوریه، ناشی از ادامه وضعیت بحرانی این کشور باشد. به گفته مقام بلندپایه نفتی ایران، مذاکرات اولیه‌ای میان این کشور با چین، برزیل و هند برای ساخت پالایشگاه های مشارکتی صورت گرفته است.

وزارت نفت ایران معتقد است که ساخت پالایشگاه با مشارکت سرمایه گذاران بین‌المللی در خارج از کشور ضمانتی ۲۰ تا ۲۵ ساله برای امنیت فروش و صادرات نفت خام ایران است. کاظمی گفته "با ساخت پالایشگاه در خارج کشور، ایران می تواند برای مدت چند دهه بر روی یک مشتری پایدار و دائمی حساب باز کند و این پالایشگاه ها امنیت برای عرضه و تقاضای نفت خام ایران را در بلند مدت تامین خواهند کرد." بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران که برای شرکت در اجلاس وزرای نفت اوپک به وین سفر کرده، می‌گوید که ایران می‌خواهد پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را بالا ببرد و در "فاصله خیلی کوتاهی" تولید نفت خود را به سطح پیش از تحریم‌های مالی و بانکی برساند.