به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۵ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۷۹۸۶۷
وظیفه ماست که از این سرمایه‌گذاران محافظت کنیم

پول خارجی بهترین مرهم برای تولید

گروه اقتصادی: صنعت کشور که چند سالی است درگیر رکود شده، به گفته کارشناسان این حوزه جز با تزریق نقدینگی، سر و سامان نمی‌گیرد و این در حالی است که بانک‌ها منابع مالی زیادی برای ارائه تسهیلات ندارند که در این شرایط یکی از مهم‌ترین راهکارها جذب سرمایه‌گذار خارجی است.
پول خارجی بهترین مرهم برای تولید
دولتمردان و کارشناسان حوزه تولید و صنعت، پتانسیل ایران را برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار بالا می‌دانند و دلیل این امر را ارزان بودن نیروی انسانی، دسترسی آسان و ارزان به انرژی و ... عنوان می‌کنند اما این روزها کمتر سرمایه‌گذاری، ایران را به عنوان هدف خود انتخاب می‌کند. با افزایش قیمت نفت در چند سال گذشته و رسیدن نرخ آن به بیش از بشکه‌ای 100 دلار، درآمد کشور بالا رفت و همین امر زمینه استفاده برنامه‌ریزی نشده از این منابع در کشور را رقم زد. با آغاز تحریم‌های بیشتر علیه ایران، شرایط کشور رو به سختی رفت و رشد نقدینگی، افزایش ناگهانی نرخ تورم و دلار را رقم زد.

با این اوصاف طبیعی بود که سرمایه‌گذاری در شرایطی که چگونگی نقل و انتقال پول بین ایران و دیگر کشورها برای خرید مواد اولیه و تضمین بازار فروش مشخص نبود، چندان جذاب به نظر نمی‌رسید و در عین حال تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، بسیاری از سرمایه‌گذاران را از کشور فراری داد. اما این روزها با بهبود شرایط بین‌المللی و احتمال لغو تحریم‌ها، دولت برنامه‌های جدیدی را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور در نظر گرفته است تا از این طریق بتوان بخشی از مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت را حل کرد.

در این زمینه محمدرضا نعمت‌زاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - با اشاره به تاثیراتی که قانون رفع موانع تولید بر رونق اقتصادی در بخش تولید خواهد داشت، تصریح کرد: در حال حاضر دولت و وزارت صنعت، معدن وتجارت مشغول تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این لایحه هستند و اولین بخش این لایحه هفته گذشته درجلسه هیات دولت به تصویب رسید. به گفته وی این لایحه از 60 ماده تشکیل شده است که در قالب برخی مواد آن گلوگاه‌ها و موانع تولید در نظام بانکی و سیستم سرمایه گذاری برطرف خواهد شد. هرچند هنوز مشخص نشده که آیین نامه اجرایی این قانون چگونه قرار است مشکلات بخش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را حل کند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گرفته است.

از سوی دیگر محمد خزاعی - رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران - با تاکید بر اهمیت ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی گفته است وظیفه ماست که از این سرمایه‌گذاران محافظت کنیم؛ ایران در این رابطه برخی قوانین گذشته را مورد تجدید نظر قرار داده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی اقداماتی را انجام داده است. وی این را هم گفته که از این پس این سرمایه‌گذاران از حمایت بانک مرکزی ایران برخوردار هستند. رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان این که ایران مزیت بسیار بالایی برای پروژه‌های اقتصادی با کسب و کار دارد، معتقد است ما یکی از کشورهای دارای منابع قوی در هیدروکربن هستیم، همچنین از بزرگترین صنایع روی و مس برخورداریم و رتبه یازدهم را در سرب داریم.

به گفته خزاعی ما چهارمین تولید کننده نفت هستیم و بزرگترین ذخایر گازی را داریم. همچنین 58 میلیارد تن منابع معدنی با تنوع مختلف را داریم و کشورمان بین 20 کشور اول جهان در این زمینه قرار دارد و همین موضوع ایران را در مرکز توجه شرکت‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و ما نیز باید به سرمایه‌گذاران خارجی خوشامد گفته واز آنها استقبال کنیم. حمایت بانک مرکزی ایران از سرمایه‌گذاران خارجی، ریسک آن‌ها را کاهش خواهد داد و می‌توان امیدوار بود که رغبت آن‌ها برای ورود به ایران بیشتر شود. هرچند که خزاعی در حال حاضر نیز معتقد است که ایران در مرکز توجه شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد.

البته سرمایه‌گذاری در این بخش ریزه‌کاری‌هایی را به همراه دارد و باید زیرساخت‌هایی برای آن فراهم شود. همچنین امکانات و تسهیلاتی برای تولید و صادرات بر اساس رویکرد بازار در نظر گرفته شود. رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران معتقد است که‌ یکی از مهمترین جوانب جذب و ارتقای سرمایه‌گذاری خارجی در هر کشور میزبان، ساختار و چارچوب قانونی و حقوقی آن است و وظیفه ماست که از این سرمایه‌گذاران محافظت کنیم و خدمات مناسب را به آن‌ها ارائه دهیم.

به گفته وی شاید جای نگرانی وجود داشته باشد که سرمایه‌گذاری‌های کلان و استراتژیک در صورت دیدن خسارت به دلیل مسائل غیر بازرگانی و غیر تجاری چه سرنوشتی خواهند داشت و ما باید این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهیم که خسارت آن‌ها در این مواقع جبران می‌شود. تمامی موارد مطرح شده از طرفی تا زمانی که به مرحله اجرایی نرسد و تنها در حد حرف باقی بماند، سودی نخواهد داشت، اما با توجه به تاکید دولت بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، تقویت تولید و به تبع آن صادرات غیر نفتی بهترین جایگزین برای این درآمدهاست که در حال حاضر بهترین مرهم برای تولید کشور، جذب سرمایه‌گذار خارجی است تا وضعیت نقدینگی واحدهای تولیدی وصعتی بهبود یابد.
مرجع : ایسنا