به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۷۹۹۵۰
درسال های گذشته تولید لیمو ترش کاهش داشته

افت تولید لیموترش و قیمت‌هایی خیره کننده

گروه اقتصادی: طی سال‌های گذشته میزان تولید لیموترش در کشور به قدری بود که نیاز داخل را تامین می‌کرد اما در پی راه یافتن آفت جارؤک جادوگر به باغات، تعداد زیادی از درختان از بین رفتند و سم‌پاشی و تدابیر در نظر گرفته شده هم حریف این بیماری نشد و نتوانست روند کاهشی تولید لیموترش را متوقف کند.
افت تولید لیموترش و قیمت‌هایی خیره کننده
در این شرایط که تعداد زیادی از باغدار‌ان از کشت لیموترش منصرف شده‌اند و درخت‌ها را به لیموشیرین، انبه و ... تغییر داده‌اند، قیمت لیموترش روند افزایشی به خود گرفته است و واسطه‌ها هم در این میان از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و مزید بر افزایش قیمت این محصول شدند؛ تا جایی که قیمت هر کیلوگرم لیموترش در مغازه‌های سطح شهر تا 18 هزار تومان هم رسیده است. این درحالی است که مجید سادات نژاد، عضو خانه کشاورز رودان (قطب تولید لیموترش) به خبرنگار ایسنا، گفت: هر کیلوگرم لیموترش از باغداران 7000 هزار تومان خریده می‌شود.

وی علت افزایش قیمت این محصول را کاهش تولید عنوان کرد و افزود: به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و وجود بیماری جارؤک جادوگر میزان تولید لیموترش کم شده است و امسال نیز افت چشمگیری دارد. به گفته این باغدار نمونه اکنون 80 درصد باغدار‌ان از کشت لیموترش منصرف شده‌اند و درخت‌ها را به لیموشیرین، انبه و ... تغییر داده‌اند. این در حالی است که اگر بیماری جارؤک جادوگر از باغات لیموترش ریشه‌کن شود میزان تولید این محصول 10 برابر افزایش می‌یابد. به گفته برخی از باغداران با توجه به هزینه‌های تولید، سود چندانی عاید تولیدکنندگان نمی‌شود اما نکته قابل توجه این است که چرا قیمت این محصول از تولید تا مصرف حدود سه برابر افزایش دارد؟

سال گذشته حدود 100 هزار تن لیمو‌ترش در کشور تولید شد که البته این میزان پاسخگو نیاز داخل نبود لذا سالانه حدود 100 هزار تن از این محصول نیز وارد وارد می‌شود. با توجه به مناسب بودن اقلیم مناطق جنوبی کشور برای تولید لیموترش و مطلوب بودن کیفیت و کمیت تولید این محصول در سال اخیر، باید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید اقدام ضرب‌الاجلی برای جلوگیری از نابودی بیشتر درختانی که سرمایه‌های کشور و تولیدشان نیاز مردم است داشته باشد تا تولید این محصول با ارزش و قیمت آن بحرانی‌تر نشود.
مرجع : ایسنا