به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۸ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۸۰۲۱۵
تبعات انتشار تصاوير يكي از ديپلمات‌هاي زن اروپا

لغو نشست خبری هیئت پارلمانی اروپا در تهران

گروه سياسي: خبرگزاری فرانسه گزارش داد خبرنگاران برای شرکت در نشست خبری اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا به هتل محل اقامت آنها رفتند، اما در آنجا به آنها گفته شد که این برنامه لغو شده است.
لغو نشست خبری هیئت پارلمانی اروپا در تهران
بنا به گزارش رسانه‌هاي غربي، در پی لغو نشست خبری، المار بروک، رئیس آلمانی این هیئت قصد صحبت کردن با خبرنگاران در پیاده روی جلوی هتل را داشته، اما مأموران مانع از این کار شده‌اند و او را به داخل هتل هدایت کرده‌اند. در واکنش به این اقدام بروک با خشم خطاب به نیروهای امنیتی گفته است: "شما نمی‌توانید مانع از صحبت کردن من با خبرنگاران شوید". اما مأموران امنیتی به او هشدار داده‌اند که حق صحبت با رسانه‌ها را ندارد.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی به خبرنگاران و عکاسان حاضر هم هشدار داده‌اند که اگر به هر ترتیبی از وسایل ضبط خود استفاده کنند، با پیامدهای آن روبرو خواهند شد. پیش از این نحوه پوشش یکی از نمایندگان پارلمان اروپا باعث انتقاد محافظه‌کاران شده بود. بروک بعد از این حادثه در گفت‌وگوی تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت: "این رفتار که البته ربطی به فضای سیاسی جدید در ایران ندارد، رفتار تازه‌ای نیست... درست است که تاثیر بدی به جا می‌گذارد، اما این اتفاق ناخوشایند سفر ما را خراب نخواهد کرد."

بروک ظاهرا مصاحبه با خبرنگاران شبکه دولتی و انگلیسی زبان پرس تی‌وی را که از سوی مسئولان دعوت شده بودند، رد کرده است. سفر دو روزه هیئت پارلمان اروپا به تهران که به دعوت همتایان ایرانی آنها انجام شب یکشنبه شب به پایان رسید. این اولین سفر یک هیات پارلمانی اروپا به ایران از دسامبر ۲۰۱۳ بود. هیئت اروپایی در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس و شماری از نمایندگان مجلس ایران، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم ملاقات کردند.

بروک در بیانیه ای گفت: "پارلمان اروپا با این سفر می خواهد قویا نشان دهد که به ایجاد اعتماد در این لحظه مهم میان اتحادیه اروپا و ایران متعهد است." این گفتگوها بر بی ثباتی در خاورمیانه، از جمله سوریه، عراق و یمن متمرکز بود و طی آن همچنین در مورد مشکل قاچاق مواد مخدر از افغانستان بحث شد. گفته می شود که هیات اروپایی در این سفر در مورد مساله حقوق بشر که همواره باعث اختلاف میان ایران و غرب است هم بحث کرده است.

به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران هم در دیداری با بروک سفر هیات اروپایی را در ایجاد درک متقابل و بهبود مناسبات میان دولت ها مفید دانست. او همچنین در مورد روند مذاکرات ایران و قدرت ها برای رسیدن به یک توافق جامع اتمی گفت: "عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران به پیش بردن مذاکرات با جدیت و قوت و تلاش همه جانبه برای دست یافتن به یک توافق خوب، معقول و قابل قبول است.... ما برای دستیابی به توافق جامع تحت فشار زمان نخواهیم بود." گفتني اينكه روز گذشته، انتشار تصاویری از ماریچه اسخاکه، نماینده هلندی پارلمان اروپا و یکی از زنان حاضر در این هیئت در دیدار روز شنبه آنها با علی لاریجانی، رئیس مجلس باعث انتقاد از نحوه پوشش او شده بود.