به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۰ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۸۰۴۶۸

رادیو دیگر «سلام کوچولو» ندارد

گروه فرهنگی: رادیو که در مقطعی بر لزوم راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان تاکید داشته است، حالا نه تنها این رویکرد را عملی نمی‌بیند، بلکه با تنها برنامه کودک صبحگاهی این رسانه، یعنی «سلام کوچولو» هم مدتی است که خداحافظی کرده است.
رادیو دیگر «سلام کوچولو» ندارد
«سلام کوچولو» نام تنها برنامه‌ رادیویی برای قشر کودکان و خردسال است که توسط عذرا وکیلی، مجری و تهیه‌کننده با سابقه رادیو، ۴۰ سال بدون وقفه از رادیو ایران پخش شد. عذرا وکیلی - تهیه‌کننده و مجری برنامه «سلام کوچولو» -  درباره علت پخش نشدن «سلام کوچولو» توضیح داد: من خودم تصمیم گرفتم این برنامه را تا پایان سال 93 کار کنم و فکر کردم در سال جدید فکر و طرح جدیدی را پیاده کنم اما پس از آن هر چقدر که فکر کردم به این نتیجه رسیدم که زیباترین کار همان بودن در دنیای کودکان است؛ یعنی همان «سلام کوچولو». از طرفی خودم را کنار کشیدم تا به جوان‌تر‌ها نوبت بدهم اما تاکنون ندیدم کسی بتواند برنامه‌ای مثل «سلام کوچولو» را در رادیو بسازد.

او با اشاره به تغییر و تحولات در صداوسیما گفت: مدیران نقشی در تعطیلی برنامه «سلام کوچولو» نداشتند و من خودم تصمیم گرفتم تا پایان سال 93 این برنامه را کار کنم و پیش خودم فکر کردم شاید نسل تازه کار جدیدتری برای کودک انجام بدهد اما فعلا خبری نیست. وکیلی در پاسخ به اینکه آیا اکنون تولید برنامه جدیدی در رادیو را بر عهده دارد؟ گفت: در حال حاضر برنامه جدیدی در رادیو ندارم اما در بخش آموزش و ارزیابی تهیه‌کنندگان در امور شهرستان‌ها فعالیت می‌کنم؛ البته پیشنهاداتی هم شده است اما من نپذیرفتم.

او همچنین از ارائه پیشنهاداتی از سوی تلویزیون خبر داد و گفت: پیشنهاداتی در رابطه با برنامه‌های کودک در تلویزیون داشتم اما نپذیرفتم به جهت اینکه تلویزیون را دوست ندارم. او با اشاره به اینکه برنامه «سلام کوچولو» از سال 1350 با عنوان خردسالان کار خود را در رادیو شروع کرد، گفت: در حال حاضر خیلی از پدر و مادرها با من تماس می‌گیرند که آیا مسوولان پس از این همه سال برنامه «سلام کوچولو» را با این قدمت قطع کرده‌اند، در حالی که من خودم تصمیم گرفتم با دنیای «سلام کوچولو» خداحافظی کنم.

این مجری برنامه کودک رادیو سپس اظهار کرد: خیلی دلم می‌خواهد اگر برنامه‌ای در حوزه کودک در رادیو ساخته می‌شود راه درست را پیش ببرد. وکیلی همچنین در پاسخ به اینکه آیا تمایل ندارد برنامه «سلام کوچولو» را ادامه بدهد؟‌ گفت: این بستگی به نظر مدیران دارد و اینکه آیا مردم اصلا این برنامه را دوست دارند یا نه. هر چند پس از تعطیلی این برنامه، خیلی از پدر و مادرها تماس می‌گرفتند تا علت را جویا شوند.

وکیلی سپس گفت: از مردم متشکرم که در این مدت که «سلام کوچولو» پخش نشد برایشان مهم بود. برخی‌ها فکر می‌کردند من حالم خوب نیست و مریض شده‌ام و برخی‌ها نیز فکر می‌کردند مدیران برنامه را قطع کرده‌اند. در صورتی که من خودم با «سلام کوچولو» خداحافظی کردم تا فرصت را برای جوان‌ترها بگذارم تا در رابطه با کودک برنامه‌ای بسازند که مورد پسند شنوندگان رادیو ایران باشد اما گویا فعلا خبری نیست.

 زمانی که عذرا وکیلی برای کار کودک به رادیو آمد برنامه «سلام کوچولو» حدود یک سال روی آنتن می‌رفت و بچه‌های بزرگ‌تر با صدای کودکانه در این برنامه حرف می‌زدند. و ادای بچه‌ها را در می‌آوردند. او وقتی کار را تحویل گرفت از بچه‌های خردسال استفاده کرد. برای اولین بار بود در رادیو بچه‌های چهار ساله همراه یک مجری برنامه اجرا می‌کرد. علاوه بر آن بچه‌ها را آزاد می‌گذاشت تا با همراهی هم برنامه را به نتیجه برسانند. در واقع این اتفاق نو باعث موفقیت برنامه «سلام کوچولو» شد و از آن به بعد اجازه نداد بچه‌های بزرگتر در این برنامه کار کنند.
مرجع : ایسنا