کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایندیپندنت: مذاكره برای تبعید اسد به روسیه

دومين پایگاه بزرگ ارتش سوريه سقوط کرد

20 خرداد 1394 ساعت 10:08

گروه بين‌الملل: گروه هاي مسلح مخالف سوريه موسوم به ارتش آزاد، پایگاه نظامي 52 كه دومين پایگاه بزرگ ارتش دولتي سوريه محسوب مي‌شود با مساحتی قریب 1300 هکتار را تصرف کرد و همزمان يك نشريه انگليسي از مذاکرات بین المللی بر سر طرحی برای تبعید اسد به روسیه خبر داده است.


به گزارش خبرگزاري هاي غربي، جبهه جنوبی، یک ائتلاف گروه‌های شورشی اعلام کرده است که این پایگاه تیپ ۵۲ صبح روز سه‌شنبه "آزاد" شده است. این پایگاه که در خارج شهر حراک قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌ها در استان درعا محسوب می‌شود. مقامات در این باره اظهارنظری نکرده‌اند، اما در صورت تأیید خبر، سقوط این پایگاه تازه‌ترین شکست دولت در پی یک رشته شکست‌ها در سه ماه اخیر خواهد بود.

ائتلاف جبهه جنوبی در اوایل ماه آوریل گذرگاه نصیب در مرز با اردن را تصرف کرد، فقط چند روز پس از آن، ائتلاف دیگری از شورشیان کنترل پایتخت استان شمال غربی ادلب را به دست گرفت. این در حالی است که یک ماه پیش گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) شهر مرکزی و استراتژیک تدمر در همجواری ویرانه‌های باستانی پالمیرا را گرفت.

سرگرد عصام رئیس، سخنگوی جبهه جنوبی به خبرگزاری فرانسه گفت که دست‌کم ۲۰۰۰ شورشی پس از راه‌اندازی یک حمله "کوتاه و سریع" در سحرگاه روز سه شنبه، پایگاه تیپ ۵۲ را گرفتند. او گفت: "این پایگاه یکی از خطوط اصلی دفاع برای نیروهای رژیم بود. این یک کابوس بود، چرا که آن‌ها از این پایگاه برای هدف حمله توپخانه‌ای علیه تمام مناطق شرق استان درعا استفاده می‌کردند." این پایگاه در نزدیکی جاده اصلی‌ای قرار دارد که دمشق را به مرز اردن وصل می‌کند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیا است گفت در این نبرد ۲۰ سرباز و شبه‌نظامیان طرفدار دولت، همچنین ۱۴ شورشی کشته شده‌اند. این گروه افزود که نیروهای دولتی در حال حاضر به روستای "مجاور" تغییر مکان کرده‌اند اما احمد المسالمه، یک فعال مخالف در شهر درعا، به خبرگزاری فرانسه گفته که شورشیان روز سه شنبه روستای مجاور را هم تصرف کرده‌اند. همزمان ، مخالفان دولت سوریه روز سه شنبه اعلام کردند که در استان ادلب در شمال این کشور نیز پیشروی هایی داشته اند و خود را به لاذقیه نزدیک کرده اند. استان لاذقیه در مجاورت دریای مدیترانه و در شرق سوریه، کانون اصلی قدرت خانواده بشار اسد رییس جمهوری این کشور به شمار می رود .

مذاکرات بین المللی بر سر طرحی برای تبعید اسد به روسیه

در چارچوب توافق میان مسکو و غرب بر سر جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، سران هفت کشور صنعتی جهان G7 که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در آلمان گردهم آمدند، طرحی را برای تبعید بشار اسد به روسیه، مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» با وجود ادامه تنش با روسیه بر سر بحران اوکراین، اما منابع دیپلماتیک از وجود زمینه مشترک جدیدی میان غرب و مسکو به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه سخن می گویند. همچنین با وجود مشکلات و موانعی که برای دستیابی به توافق نهایی بر سر سوریه همچنان «بزرگ» توصیف می شود، اما اکنون سخن گفتن درباره امکان تغییر محدود در نظام دمشق بیش از یک سال پیش است.

یک منبع در این باره به روزنامه بریتانیایی گفته است: «نمی خواهیم مبالغه کنیم، اما اکنون احساس موجود بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی بیش از چند ماه پیش است.» در پایان نشست سران G7 آنگلا مرکل صدراعضم آلمان از تمایل خود برای همکاری با روسیه به منظور یافتن راه حل در سوریه سخن گفت و با وجود تمام تنش ها بر سر اوکراین، مسکو را «بازیگر بزرگ» توصیف کرد. به نوشته «ایندیپندنت»، طنز ماجرا اینجا است که امید جدید به کنار رفتن اسد از قدرت، همزمان شده است با پیروزی های پی در پی شبه نظامیان در برابر نیروهای سوریه و علاوه بر آن، پیروزی هایی که در برابر اپوزیسیون میانه روی پشتیبانی شده از سوی غرب به دست می آورند.

همه این تحولات باعث شده روسیه و ایالات متحده آمریکا به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیشروی داعش، تشکیل دولتی جدید در دمشق است؛ دولتی که مقبول دو کشور باشد. پس از آن می توان در جنگ با تروریسم از این دولت پشتیبانی نظامی کرد. به نوشته روزنامه بریتانیایی، در چاچوب چنین توافقی می توان با اسد به تعاملی برای خارج کردنش از سوریه به عنوان «پناهنده» دست یافت به ویژه این که بخش های بزرگی از نظام کنونی، همچنان دست نخورده باقی مانده اند و می توان آن ها را زیر سلطه رهبری جدید قرار داد.

به گفته یک یک منبع دیپلماتیک به «ایندیپندنت»، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا، به صراحت درباره وضعیت واقعی در سوریه و توانایی اپوزیسیون میانه رو در کنترل مناطق گفت و گو کردند. این منبع افزود که اوباما و کامرون، هر دو بر ضرورت ایجاد یک روند سیاسی تاکید داشتند و طرح اصلی مورد بحث آن ها، امکان همکاری با روسیه در زمینه تغییر رهبری سوریه بود. بنا بر این گزارش، کامرون با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت و گو کرد. همچنین جان کری در جریان سفر اخیرش به مسکو، این طرح را به گفت وگو گذاشت.


کد مطلب: 80477

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/80477/دومين-پایگاه-بزرگ-ارتش-سوريه-سقوط

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir