به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۳ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۸۰۷۳۷
خبرگزاري روس: مذاکرات عملا به بن‌بست خورده‌ است

جان کری عصا به‌دست به مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد

گروه بين‌الملل: جان کری بعد از خروج از بیمارستان گفت که به مذاکرات هسته ای برمی گردد.
جان کری عصا به‌دست به مذاکرات هسته‌ای بر می‌گردد
خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ جان کری وزیر خارجه آمریکا به هنگام ترک بیمارستان گفت که او در چند روز آینده برای ادامه مذاکرات هسته ای به وین سفر خواهد کرد. جان کری برای درمان شکستگی استخوان ران پا حدود دو هفته را در بیمارستان ماساچوست شهر بوستن آمریکا گذراند. وزیر خارجه آمریکا به هنگام دوچرخه سواری در سوئیس دچار حادثه شد و پس از آن به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی استخوان ران پا قرار گرفت.

وی در مقابل در خروجی بیمارستان گفت: امروز گفتگوی طولانی را با تیم مان در وین انجام دادم. قطعا به صورت کامل به مذاکرات می پیوندم. هیچ چیزی نمی تواند مانع شود. جان کری در حالی که به دو عصا تکیه کرده بود ادامه داد: در زمان مناسب در چند روز آینده برای پیشبرد مذاکرات در این لحظات سرنوشت ساز به وین سفر خواهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا توضیح داد که از بیمارستان به منزلش در شهر بوستن می رود تا تعطیلات آخر هفته را با خانواده اش بگذراند و در هفته آینده به واشنگتن خواهد رفت تا ریاست جلسه سالانه گفتگوی استراتژیک و اقتصادی میان آمریکا و چین را برعهده بگیرد. جان کری ادامه داد: پس از آن برای بخش پایانی از کار سخت (دست یابی به توافق هسته ای با ایران) خواهم رفت. او گفت:‌ چیز خوب دراز کشیدن چند روزه این است که زمان برای فکر کردن و شفافیت در افق و نگاه می دهد. زمان زیادی برای فکر کردن در برخی چالش های پیش رو داشتم.

ایتارتاس: مذاکرات عملا به بن‌بست خورده‌است

 در همين حال خبرگزاری ایتارتاس روسیه نوشت: مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی عملا به بن بست خورده و ممکن است ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای مجددا به تعویق بیافتد. امریکا اعلام کرده است که متعهد به ادامه گفتگوها تا سی ام ژوئن است. با این حال یک مقام دیگر گفته است: در شرایطی که مذاکرات در مورد مسائل فنی همچنان ادامه دارد، ممکن است گفتگوها تمدید شود. به گفته ی یک منبع، آخرین دور مذاکرات هسته ای که امروز جمعه برگزار شده، به هیچ پیشرفتی دست نیافته است. این منبع افزود: پروسه مذاکرات عملا با بن بست مواجه شده و ریسک اینکه ضرب الاجل مجددا به تعویق بیافتد، وجود دارد.

معاون وزارت امور خارجه و از مذاکره ‌کنندگان ارشد روسيه در گفت‌وگوی هسته‌ای با ايران، گفته که «کند شدن پيشرفت» اين مذاکرات «بسيار نگران کننده» است. سرگئی ريابکوف، به خبرگزاری ريا نووستی روسيه گفته که «روند پيشرفت مذاکرات به تدريج کند می‌شود». معاون وزارت امور خارجه روسيه اين مسئله را برای مسکو «بسيار نگران کننده» توصيف کرده و دليل اين نگرانی را «فرصت
بسيار اندک» باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل پايان مذاکرات هسته‌ای دانسته است.

ريابکوف تاکيد کرده است که «ما نياز داريم فورا وارد مرحله نهايی شويم». اين مذاکره کننده ارشد روسيه در پرونده هسته‌ای ايران، نگرانی خود را در بدو ورود به وين، پايتخت اتريش برای شرکت در تازه‌ترين دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ابراز کرده است.ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين، ۱۰ تيرماه سال جاری را به عنوان آخرين مهلت خود برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی بر سر چگونگی ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و رفع تحريم‌ها عليه ايران تعيين کرده‌اند.