به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۸۰۹۳۵
امسال، سال خاص و سختی برای همه است

دلیل اصلی قهر مخاطبان با سینما چيست؟

گروه فرهنگی: یک کارگردان سینما جشنواره فیلم فجر را تکرار مکررات می داند، او معتقد است که در جشنواره فیلم فجر همه چیز از پیش تعیین شده است و به استعدادها و خلاقیت ها بهایی داده نمی شود.
دلیل اصلی قهر مخاطبان با سینما چيست؟
سامان سالور در مورد دو طرح فیلمنامه که برای ساخت آماده دارد، گفت: دو فیلمنامه برای ساخت دارم که در مرحله طرح هستند و هنوز شرایط برای ساخت آنها آماده نیست. او در مورد شرایطی که برای ساخت فیلم بعدیش باید فراهم باشد، گفت: امسال، سال خاص و سختی برای همه است و ربطی به شرایط سینما ندارد، در واقع بیشتر مربوط به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است. او افزود: پس از دور بعدی مذاکرات هسته ای که دهم تیرماه برگزار می شود، شرایط سیاسی و اقتصادی ایران بیشتر مشخص می شود و باید صبر کرد و دید چه اتفاقی می افتد، به همین دلیل ترجیح می دهم که تا اواخر تابستان برای تولید فیلم بعدی صبر کنم.

سالور ادامه داد: در مملکت ما همه چیز به مسائل سیاسی مربوط می شود و سینما هم هنری است که یک سر آن سیاست و اقتصاد است بنابراین هر اتفاق سیاسی و اقتصادی که در کشور رخ دهد سینما را تحت تاثیر قرار می دهد. کارگردان «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» اضافه کرد: در طول دو، سه سال اخیر شرایط برای سینماگران بسیار سخت شده و هزینه ها برای ساخت یک فیلم به شدت گران شده است، ضمنا امسال، سالی است که فیلمسازان تحت فشار هستند. او درباره موضوع طرح فیلمنامه ای که در حال نوشتن آن است گفت: فیلم به شدت امروزی و اجتماعی است و به شدت چه در ایده و چه در ساختار صبور است.

کارگردان فیلم «ترانه تنهایی تهران» درمورد حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: بعد از چندین بار حضور در جشنواره فجر دیگر انگیزه زیادی برای بودن در این جشنواره ندارم به این دلیل که جشنواره دولتی که همه چیز آن از قبل مشخص است جذابیتی ندارد. او افزود: در جشنواره فجر به استعدادها بی اعتنایی می شود و همه چیز این جشنواره تکرار مکررات است و به شدت جشنواره ای عقب افتاده است و به فیلم های خوب، جسور و خلاقانه اهمیتی داده نمی شود. سالور ادامه داد: جشنواره فجر ثابت کرده که روی خوشی به استعدادها و جوانان و موضوعات جسور نشان نمی دهد برای همین ترجیح می دهم فیلمم در جشنوار های جدی تر قضاوت شود. سامان سالور در بخش دیگری از صحبت هایش درباره استقبال کم مخاطبان از فیلم های سینمایی گفت: استقبال مخاطبان از سینما به عوامل مختلفی بستگی دارد، شاید مانند بسیاری از مسائل دیگر در ایران، یکی از دلایل استقبال کم مخاطبان، احترام نگذاشتن به مخاطب باشد، مثل فوتبالمان، که به تماشاچیان بی احترامی می شود در سینما هم وضع به همین منوال است.

او در این مورد افزود: اگر به طور مشخص بخواهم یک نمونه از بی احترامی به مخاطب را نام ببرم به فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری اشاره می کنم که بدون هیچ قاعده و قانونی با وجود استقبال بسیار زیاد تماشاچیان بعد از دو روز اکران دوباره توقیف شد. سالور ادامه داد: این بی توجهی به فیلمسازانی که در مجامع فرهنگی بین المللی افتخارآفرین بوده اند باعث دلسردی مخاطبان خواهد شد. کارگردان فیلم «آمین خواهیم گفت» افزود: در واقع دلیل اصلی قهر تماشاچی با سینما قیمت بلیت و کیفیت فیلم و زمان اکران نیست بلکه به شکل کلی عدم احترام به سلیقه، شعور و تفکر مخاطب باعث شده که استقبال آنچنانی از فیلم ها وجود نداشته باشد ضمن اینکه سیاست درستی برای ورود سینما به سبد کالای فرهنگ شهری خانواده ها وجود ندارد. سالور ادامه داد: نزدیک به دو سوم شهرهای بزرگ ایران سالن سینما ندارند و تعداد سینماها از قبل از انقلاب تاکنون حدود 75% کاهش پیدا کرده و جایش را به مراکز تجاری و پارکینگ داده است.

سامان سالور افزود: همه جای دنیا به تماشاچی سینما احترام گذاشته می شود و سیاست هایی برای ترغیب مردم برای رفتن به سینما جود دارد اما در ایران اینگونه نیست. سامان سالور در پایان در مورد وجود گروه «هنر وتجربه» گفت: گروه «هنرو تجربه» یک اتفاق ویژه در سینمای ایران است و اگر فیلم ها بتوانند تبلیغات بیشتری داشته باشند؛ همین چند سینمای محدود هم که به این گروه اختصاص دارد، می توانند روی مخاطبان تاثیرگذار باشند و امیدوارم تعداد سینماهای این گروه در آینده بیشتر شود.
مرجع : ایسکا نیوز