به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۸۰۹۴۰
مقایسه 1350تا1354 با سال‌‌های 1384تا1392

دلارهای نفتی که به جای توسعه اختلاس آورد!

درآمد ناشی از فروش نفت هشت ساله احمدی‌نژاد از 31 سال بعد از انقلاب بیشتر بوده است. یعنی 57‌درصد درآمدهای نفتی کشور ایران بعد از انقلاب در دو دولت احمدی‌نژاد تجمیع شده بود...
دلارهای نفتی که به جای توسعه اختلاس آورد!
صفا فضیلت خواه

گروه اقتصادی: روز گذشته رییس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی‌اش گفت: نباید به این زودی فراموش كنیم كه در یك دوره 8 ساله (منظور دولتهای نهم و دهم احمدی نژاد) بالغ بر 700 میلیارد دلار درآمدهای كشور هزینه واردات شد. به این بهانه نگاهی به دو دوره تاسفبار در اقتصاد ایران می‌افكنیم:

سال های1350 تا 1354 اوج ورود سرسام آور دلار‌‌های نفتی به بازار ایران است. در این سالها به علت درگیری اعراب با اسرائیل دولت‌های عرب شیرهای نفتی خود را بستند و برای فشار بر حامیان اسرائیل از سلاح نفت در برابر غرب بهره گرفتند. ایران در این برهه از فضای به دست آمده استفاده نمود و با افزایش فروش نفت با قیمت بالا سودی سرشار را به خود اختصاص داد.

اما این دلار‌‌های نفتی بادآورده نه تنها کمکی به جامعه عقب مانده و فقیر ایران نکرد بلکه هجوم روستائیان به شهر و خالی شدن روستا و توقف کشاورزی، افزایش واردات کالاهای خارجی، پیدایش سرمایه دارن جدید که یک شبه به ثروت‌‌های هنگفتی دست پیدا کردند، تورم شدید ناشی از افزایش نقدینگی در بازار به علت دلارهای نفتی و اختلاس‌‌های سنگین منجر گشت.

حال به واقع چرا دلارهای نفتی و ثروت کلان در آن برهه زمانی نتوانست به رشد اقتصادی ایران کمکی بکند و نه تنها اوضاع را رو به بهبود نکرد بلکه به وخامت اوضاع حاکم بر جامعه ایران منجر شد. پرواضح است که جواب بسیار ساده و روشن است. جامعه ایران و شخص شاه و سایر سردمداران این برهه از مدیریت جامعه ایران توان هضم و بکارگیری آن میزان درآمد حاصل از نفت را نداشتند نه زیرساخت‌‌های آن دوره به اندازه‌ای بود که بتواند آن همه پول را ببلعد و نه حاکمان و دولتمردان از تخصص و ذهنی کارگشا برخوردار بودند که بتوانند آن همه سرمایه را جهت تولید و جهش اقتصادی به کار بندند.

به همین دلیل ثروت ناشی از دلار‌‌های نفتی نه تنها به توسعه واقعی ایران كمكی نكرد، كه شوربختانه باعث افزایش مصرف‌گرایی و واردات انواع كالاهای خارجی شد. رونوشت برابر اصل! و حتی بدتر از این اتفاق و شرایط 34سال بعد دوباره به وقوع پیوست.

سال 1384 دولت احمدی‌نژاد در ایران به قدرت رسید. تنش‌های موجود در عراق، بهارهای عربی، تهدید غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران و تغییر سیاست‌های روسیه در فروش منابع انرژی به جهان سبب شد تا قیمت نفت از مرز 130دلار بگذرد.

درآمدهای نفتی ایران
تا سال 1357 یعنی سال‌های پیش از انقلاب (67 سال) کل درآمد ایران حاصل از نفت حدود 132 میلیارد دلار بوده است!

و از (۱۳۵۹-۱۳89)، (۱۹۸۰-۲۰۱۰)

سال هجری خورشیدی سال میلادی بهای نفت خام بهای نفت ایران
(تعدیل شده)
تولید نفت
(هزار بشکه در روز)
درآمد نفتی
(سود خالص)
دولت
۱۳۵۹ ۱۹۸۰ ۳۵٫۲۲ ۹۳٫۰۲ ۷۷۰ ۲۶۱۴۳۲۷۱۰۰۰ میرحسین موسوی
۱۳۶۰ ۱۹۸۱ ۳۳٫۱۸ ۷۶٫۰۶ ۷۹۱ ۲۱۹۵۹۶۶۲۹۰۰
۱۳۶۱ ۱۹۸۲ ۳۰٫۳۲ ۶۸٫۰۵ ۱۶۸۶ ۴۱۸۷۷۲۸۹۵۰۰
۱۳۶۲ ۱۹۸۳ ۲۸٫۱۵ ۶۱٫۰۶ ۲۰۴۵ ۴۵۵۷۶۷۱۰۵۰۰
۱۳۶۳ ۱۹۸۴ ۲۶٫۸۱ ۵۶٫۰۳ ۱۶۰۷ ۳۲۸۶۴۶۷۶۶۵۰
۱۳۶۴ ۱۹۸۵ ۲۶٫۰۳ ۵۲٫۰۷ ۱۴۶۰ ۲۷۷۴۸۱۰۳۰۰۰
۱۳۶۵ ۱۹۸۶ ۱۳٫۰۵ ۲۶٫۰۹ ۱۲۵۰ ۱۱۹۰۳۵۶۲۵۰۰
۱۳۶۶ ۱۹۸۷ ۱۷٫۰۳ ۳۲٫۰۷ ۱۵۴۶ ۱۸۰۹۶۷۸۰۳۰۰
۱۳۶۷ ۱۹۸۸ ۱۳٫۲۶ ۲۴٫۰۴ ۱۶۴۷ ۱۴۴۵۱۷۶۶۲۰۰
۱۳۶۸ ۱۹۸۹ ۱۶٫۰۴ ۲۸٫۰۲ ۱۸۲۳ ۱۸۶۴۴۳۶۷۹۰۰ هاشمی
رفسنجانی
۱۳۶۹ ۱۹۹۰ ۲۰٫۶۴ ۳۴٫۰۴ ۲۲۲۴ ۲۷۶۳۲۳۱۰۴۰۰
۱۳۷۰ ۱۹۹۱ ۱۷٫۳۴ ۲۷٫۰۸ ۲۴۶۰ ۲۴۳۱۵۱۳۲۰۰۰
۱۳۷۱ ۱۹۹۲ ۱۷٫۷۷ ۲۷٫۰۶ ۲۳۹۷ ۲۳۶۷۴۹۲۹۳۰۰
۱۳۷۲ ۱۹۹۳ ۱۵٫۰۶ ۲۲٫۰۷ ۲۱۸۴ ۱۷۵۹۳۳۲۱۲۰۰
۱۳۷۳ ۱۹۹۴ ۱۴٫۸۴ ۲۱٫۰۸ ۲۲۲۰ ۱۷۰۸۱۱۲۴۰۰۰
۱۳۷۴ ۱۹۹۵ ۱۶٫۱۷ ۲۳٫۰۱ ۲۲۹۰ ۱۹۲۳۲۹۰۸۵۰۰
۱۳۷۵ ۱۹۹۶ ۱۹٫۰۳ ۲۶٫۰۴ ۲۴۴۱ ۲۳۲۰۰۷۲۸۶۰۰
۱۳۷۶ ۱۹۹۷ ۱۸٫۲۴ ۲۴٫۰۸ ۲۳۴۲ ۲۰۵۸۴۳۰۶۴۰۰ سیدمحمد
خاتمی
۱۳۷۷ ۱۹۹۸ ۱۱٫۹۷ ۱۶ ۲۳۰۰ ۱۳۴۳۲۰۰۰۰۰۰
۱۳۷۸ ۱۹۹۹ ۱۷٫۲۵ ۲۲٫۰۶ ۲۰۷۹ ۱۶۷۳۹۹۰۰۱۰۰
۱۳۷۹ ۲۰۰۰ ۲۶٫۷۵ ۳۳٫۰۹ ۲۳۴۵ ۲۸۳۲۲۵۵۸۲۵۰
۱۳۸۰ ۲۰۰۱ ۲۲٫۰۹ ۲۸٫۰۲ ۲۲۰۸ ۲۲۵۸۱۸۷۸۴۰۰
۱۳۸۱ ۲۰۰۲ ۲۳٫۵۲ ۲۸٫۰۵ ۲۰۲۱ ۲۰۶۹۱۵۰۳۲۵۰
۱۳۸۲ ۲۰۰۳ ۲۶٫۸۹ ۳۱٫۰۹ ۲۳۹۶ ۲۷۱۸۹۴۴۸۶۰۰
۱۳۸۳ ۲۰۰۴ ۳۴٫۰۶ ۳۹٫۰۹ ۲۵۴۸ ۳۶۳۵۴۴۸۱۸۰۰
۱۳۸۴ ۲۰۰۵ ۵۰٫۶۶ ۵۶٫۰۵ ۲۶۰۲ ۵۳۲۳۲۳۶۶۵۰۰ محمود
احمدی‌نژاد
۱۳۸۵ ۲۰۰۶ ۶۱٫۰۷ ۶۶ ۲۴۳۳ ۵۸۶۱۰۹۷۰۰۰۰
۱۳۸۶ ۲۰۰۷ ۶۹٫۰۳ ۷۲٫۰۹ ۲۴۸۰٫۵۰ ۶۵۲۶۹۰۲۴۴۲۵
۱۳۸۷ ۲۰۰۸ ۹۴٫۶۶ ۹۵٫۰۸ ۲۰۵۶ ۷۱۳۵۱۸۳۵۲۰۰
۱۳۸۸ ۲۰۰۹ ۶۱٫۲۵ ۶۲٫۰۲ ۲۲۰۲ ۴۹۸۴۷۳۳۴۶۰۰
۱۳۸۹ ۲۰۱۰ ۷۶ ۷۶ ۲۲۶۳٫۰۴۰ ۶۲۷۷۶۷۲۹۶۰۰

در سال 1390 شاهد نفت هر بشکه 110‌دلار هستیم و در سال 1391 هر بشکه نفت ایران 107‌دلار معامله شده، میزان تولید و صادرات نفت طی این دو سال از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام نشده، اما آمارهای اوپک حکایت از درآمد نفتی به ترتیب: 113 و 50‌میلیارد‌دلاری در این دو سال دارد.

یعنی درآمد نفت ایران در سال 90 قیمت هر بشکه نفت 44‌درصد رشد داشته که نسبت به سال قبل نزدیک 56‌درصد و در سال 91 که قیمت هر بشکه نفت ایران نزدیک سه‌درصد کاهش داشته، نزدیک 56‌درصد کاهش داشته است. در نبود آمارهای رسمی از میزان تولید و صادرات نفت ایران، کنار هم گذاشتن کاهش قیمت سه‌درصدی و کاهش درآمدهای 56‌درصدی تنها یک نکته را نشان می‌دهد، تولید ایران از کاهش قیمت نفت ایران کاهش بیشتری داشته است.

000/000/000/ 578دلار کجا رفته؟
براساس اعلام اوپک، طی هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، کشور از طریق صادرات نفت بیش از 578‌میلیارد‌دلار درآمد داشته است. این یعنی در هشت سال احمدی‌نژاد درآمدهای نفتی نسبت به دوره قبل‌تر، یعنی سیدمحمد خاتمی 246‌درصد افزایش داشته است. این افزایش فوق‌العاده می‌توانست به یک فرصت تبدیل شود. در دو دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی کشور جنگ‌زده ایران را تنها با 123‌میلیارد‌دلار اداره کرد و دولت میرحسین موسوی جنگ را با 103‌میلیارد‌دلار اداره کرد.

این دولت را ثروتمندترین دولت بعداز انقلاب می‌نامند. زیرا متوسط قیمت نفت در بین سال‌های 1384 تا 1392 حدود110 دلار بود. کل درآمدهای نفتی ایران از سال 1360 تا سال 1392 برابر 92/1010 ‌میلیارد‌ دلار بوده که درآمد هشت سال احمدی‌نژاد از 31 سال بعد از انقلاب بیشتر بوده است. یعنی 57‌درصد درآمدهای نفتی کشور ایران بعد از انقلاب در دو دولت احمدی‌نژاد تجمیع شده بود!

شرایطی که دوباره به مانند سال 50تا 54به وقوع پیوست دلارهای نفتی عظیمی ناشی از تحولات جامعه بین الملل نصیب ایران گشت. اما متاسفانه در بدترین زمان ممکن و در دولتی که توان و تخصص لازم و برنامه‌ای منسجم برای استفاده از ثروت به دست آمده جهت جهش اقتصادی ایران را نداشت.

ثروتی که می‌توانست اقتصاد ایران را از جا بکند و در مسیر توسعه هر چه بیشتر اقتصادی قرار دهد چنان اقتصاد جامعه ایران را مریض کرد که ...ثروت‌‌های عظیم نفتی سال‌‌های تصدی دوران احمدی‌نژاد دقیقا به همان راهی رفتند که درآمدهای عظیم نفتی سال‌‌های 50تا 54رفتند و منجر به تورم (بالای 40درصد)، اختلاس و ظهور سرمایه دارانی که راه صد ساله را یک شبه پیمودند و ...!

اما هدف از نگارش این مقاله، موارد زیر می‌باشد:
1- در بدبیاری و بدشانسی جامعه ایرانی همین بس که زمانی دلار‌‌های نفتی سیری صعودی به خود گرفتند و سودی سرشار از فروش نفت نصیب جامعه ایرانی گشت که دولت هایی سرکار بودند که از پتانسیل بسیار ضعیفی برای قرار دادن ایران در مسیر توسعه برخوردار بودند. (50تا54و84تا92)

2-درآمدهای ناشی دو دوره بالا رفتن و اوج گرفتن قیمت نفت نه تنها به توسعه جامعه ایران کمک نکرد بلکه جامعه ایران را به بیماری هلندی تبدیل کرد. بیماری هلندی زمانی رخ می‌دهد که درآمد یک کشور بر اثر عوامل فصلی به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد و متولیان اقتصاد کلان (دولت) هم با تصور دائمی بودن این درآمد آن را در جامعه تزریق می‌کنند. درآمد کشور زیاد شده و پول هم به جامعه منتقل می‌شود اما با افزایش درآمد، تقاضا هم افزایش پیدا می‌کند. اگر این افزایش تقاضا به صورت ناگهانی انجام شود، عرضه جوابگوی تقاضا نخواهد بود و تعادل عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد، در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

3-تجربه دو دوره بالا رفتن نفت (50تا54و84تا92)و ورود دلار‌‌های کلان به جامعه ایران که همراه با اختلاس و تورم بوده نشان می دهد که جامعه ایرانی توان هضم سرمایه‌‌های کلان را ندارد و هر گاه در این مملکت درآمد‌‌های دولت که اساسا بر محور نفت می‌چرخند به صورت یکباره جهش کرد و سرمایه عظیمی به سوی جامعه ایران سرازیر شد جامعه ایرانی را به جای توسعه و شکوفایی اقتصادی به سوی اختلاس و تورم برد.

امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۶:۵۶
الان بیسواد ها میان میگن که خب زرنگ بوده نفت را بیشتر فروخته !!!!!!
در جواب باید گفت که در همان موقعی که بازار داخلی را دادید به چین و دریای کاسپین را دادید به روسها دوتا رای وتو بگیرید که بهتون هم ندادند در عوض سرجریان تحریم نفتی ما جفت این اربابانتون رای مثبت دادند ما از دوم اومدیم 7 اوپک تولید ما هم به کمتر از 680 هزار تا رسید . قدرت چانه زنی را از دست دادیم . که صد البته تحریم ها کاغذ پاره بود ولی کاغذپاره را هم دولت انگلیس برای چاپ پول تحریم کرد باعث شد وضعیت اینگونه بشه ! البته در همان (308584)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۱:۰۸
آقای احمدی نژاد در مقابل چه کسی باید پاسخگو باشند
اصلا کجای قانون اساسی نوشته رئیس جمهور باید پاسخگو باشند؟؟؟؟ (308705)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۹:۳۸
درمقابل جوان تحصیل کرده ی بیکار ! در مقابل زنان تن فروش ! در مقابل دستان کارگر پینه بسته ! در مقابل کودکان سرطانی ! در مقابل حیوانات تشنه ی بیابون ! در مقابل خاک ! در مقابل آب ! در مقابل شرف و وجدان بیدار ! (308727)
مریم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۶:۲۶
صادقانه می پرسم اگر احمدی نژاد نبود و دیگری جای او بود آیا وضع بهتر می شد . پول بهتر خرج می شد ؟بدون هیج تردید پاسخ منفی است . دولت پول دار و مردم فقیر معادله یی است که همیشه و در همه جا بی پاسخ بوده و بی پاسخ باقی خواهد ماند . اگر بعضی ساده انگاری می کنند بدانند ثروت نفت ارثیه نقدی مردم است . این ارثیه کلان و نقد مال مردم است و بایستی در پرتو آگاهی همان مردم سهمی از روی حساب و کتاب ، به دولت تعلق گیرد که این همان مالیات است . مردم را ولی نعمت مردم بدانیم و نه آن که نفت ...... (308789)
امیرازقم
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۰۱
البته درهمان دوران توهم اقتدارهم .عربستان و قطر و کویت اعلام کردند ما جای ایران نفت تولید میکنیم و این کار را کردند عربستان 10 میلیون روسیه 11 میلیون (غیر عضو ) کویت 5 میلیون عراق برادر و دوست 5 میلیون قطر 6 میلیون (ایران و ونزوئلا و لیبی روی هم 3 میلیون ) خب قدرت چانه زنی در کجای این مقدار ایجاد میشه !!! ؟؟؟ (308589)
ریشه فساد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۰۳
ریشه اختلاس ها رانت است و ریشه رانت قوانین کلان کشور است که از رانت ورانتخوری به شکلهای مختلف حمایت می کند (308591)
ایرانی 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۱۴
... برای ما حرف از گزینه های روی میز میزنه ؟! بله اختلاس و فساد شد و الآن هم داره برخورد میشه . فساد همیشه بوده . امّا خدمات بی سابقه ای هم در دولت نهم شد که شما نمیخواهید ببینید ! (308599)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۳:۳۸
بهار نیوز ! خیلی هنر کردی با این نظر گذاشتنت ! (308758)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۳۸
و در همه این ادوار وضع اقتصادی مردم بدتر وبدتر شده است خوزستان که به تعبیر امام راحل دینش را به اسلام وایران ادا کرد در چنان وضعیت فلک باری بسر میبرد که دل هر انسان آزاده ای را بدرد می آورد.وهیچ مسئولی دینش را به خوزستان ادا نکرد.آب آلوده ؛هوای گرم ؛گرد وخاک ؛دزدی ؛بیکاری ؛ بی مسئولیتی ؛ بی لیاقتی درخوزستان بیداد میکند.یک دبیرستان خوب؛یک آموزشگاه زبان استاندارد ؛یک آموزشگاه موسیقی خوب و.....وجودندارد. واقعا پول نفت صرف چه چیزهای دیگه ای میشودکجا هزینه میشود (308609)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۷:۵۱
بااحترام به تجزیه و تحلیل فوق مطالبی است که باید در مورد دو دوره که کاملا" متفاوت بودند به عرض میرسد.
اولا" باید در نظر داشته با پنانسیلی جذب سرمایه در دوره سالهای 50-54 با دوره آقای احمدی نژاد کاملا" متفاوت است یعنی شما فرض کنید در سالهای 50-54 امکانات بالقوه کشور چقدر بوده و نیروی مختص چقدر بوده امکانات کشور از قبیل ناوگان هوایی یا زمینی یا دریاهای برابری جابجای منابع و در دست رس قرار دادن سرمایه جهت انجام پروژه ها .حال دوران احمد نژاد در مقایسه بفرمائید که اصلا" قابل قیاس نیست . و شما چرا مقایسه ... (308614)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۸:۰۳
اصلاح طلبان از هر فرصتی برای حمله به محمدرضا شاه استفاده می کنند.واقعیت این است که از نظر اقتصادی نمی توان به شاه ایراد گرفت.شاه در شهریور 1320 ، کشوری اشغال شده را تحویل گرفت و ظرف 37 سال ، آن را به کشوری مطرح در سطح جهان و خاورمیانه تبدیل نمود.در دهه ی 50 ، ایران جزئی از اقتصاد جهانی شده بود و تورم ایران در آن دوران بالا بود چون تورم سایر اقتصادهای مطرح نیز بالا بود.در ضمن ایران رشد اقتصادی 16 درصد را در آن دوران تجربه کرد.فراموش نکنید کشورهایی چون کره و ژاپن هم کار خود را با منتاژ شروع کردند. (308621)
عدالت جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۱۹:۰۳
همه ي مردم ايران كم و بيش بي كفا يتي احمدي نزاد رو با عمق جون حس كردن بي كفا يتي و بر باددادن مملكت نه تنها در زمينه ي اقتصا دي بلكه در زمينه ي اخلاقي و.... ولي جيزيكه براي مردم ايران به صورت مجهوله اينه كه جرا اين ادم هنوز عضو مجمع تشخيص مملكت نظا مه جرا راست راست راه مي ره مكر نه اين كه به علت خيانت بايدمحا كمه بشه (308632)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۲۲:۳۲
با سلام و احترام به نویسنده محترم و خوانندگان عزیز
بهتر بود متوسط رشد اقتصادی 1350 تا 1354 را با متوسط رشد اقتصادی 1384 تا 1392 مقایسه شود تا ابعاد جدیدی از عمق فاجعه روشن شود. رشد اقتصادی بازه زمانی 50 تا 56 در تاریخ اقتصادی (ثبت شده) ایران بی سابقه است. (308679)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ۲۲:۳۳
من نمیدونم تو صنعت نفت همش میگن پول نیست! نمیدونم این پولای نفت چی شدن پس که پول برای توسعه ی پروژه ها نیست (308680)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۳:۰۲
با سلام واحترام به نویسنده محترم لطفا چند مورد از حیف ومیل بیت المال زمان 37 سال حکومت سابق (پهلوی )رو بیان کنند تا نسلی که اون موقع نبودن اطلاع داشته باشن و قضاوت کنن (308712)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۳:۰۵
بابا لطف کنید دست از سر رفتگان بردارید،
درضمن دولت۵۰تا۵۵ رو با احمدی نژاد و
دولت پاکدستش وشاید با هیچ دولتی نشه مقایسه کرد
حتی انقلابیها میگفتن شاه برکنار بشه اما تو فروش
نفت بهمون کمک کنه یعنی فواد روحانی ادم کوچیکی بوده
ودر مقابل وزرای نفت بعد از انقلاب نه همشون ولی خیلیاشون
فرق نفت سبک و سنگین رو نمیدونستن (308713)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۹:۴۵
وقتی به برآورد های رشد اقتصادی نگاه میکنم میبینم که درسال 36 تا سال55 ما متوسط رشد اقتصادی 10 درصد را داشتیم !!! الان ساناتا 2015 را میبینیم آب دهنمون راه می افته اگر اون رویه ادامه پیدا میکرد الان کره ای ها باید آریا 2563مارا سوار میشدند . ای دل غافل . ای انسان ساده اندیش.
من عموهام و پدرم و پدربزرگ مرحومم را نمیبخشم . (308729)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۳:۰۹
میگن پول نداریم یارانه مردمو بدیم بعد تو شبکه
خبر میخونیم کمک به یمن،عراق،سوریه،لبنان،فلسطین
این حق مردم ایرانه،کرد،بلوچ،فارس،ترکمن،بختیاری،و...
ایرانیه مسلمان وغیر مسلمان،حیوانات و جنگلها منکهنفرین
میکنم هفته ای یکبار،ولی پدرم هر روز نفرین میکنه . (308714)
یکی از این ملت ...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۰۸:۳۸
خواهشاً مردم رو ابله فرض نکنید !!!!
هر چه از اقتصاد و از دوران شاه فاصله می‌گیریم وضعیت و رتبه ایران در جهان اسفبار تر می شود ... (308720)
ازتبارکاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۲:۰۴
بدون تعصب سیاسی پاسخ وامتیازبده
نمیخوام ازاحمدینژادطرفداری کنم ولی خداوکیلی مقصرایشان نیست مقصر قانون و فرهنگ حاکمه
یه بشکه 200 لیتری رو در نظر بگیر که تو پایینش چندین سوراخه بنحوی که بیش از 10 لیتر آب داخلش نمیمونه ، حالا هر چقدر که میخوای آب بریز تو بشکه،تا حد سوراخها آب میمونه و بقیه اش از سوراخها خارج میشه
حالاعزیزان خزانه مملکت هم همینطوره،نفت بشه هزار دلار،تا حد همون سوراخها برا مردم خرج میکنند بقیه...
حالااین افزایش قیمت توی هردولتی میخواداتفاق بیفته همین آش وهمین کاسه است
باید بیدار شد (308743)
استثمار شده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۲:۳۷
پول نفت که واسه ایران و ایرانی هزینه نمیشه! واسه سوریه ولبنان وفلسطین و عراق ویمن وبحرین و.... هزینه میشه تازه کم هم میاد . خدا کنه یه قطره نفت نباشه و نفروشیم . خری که از ما رفت آتیش بارش !!! (308749)
ensaf
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۴:۱۴
بنازم بر نظرهای دارای رای منفی بیشتر
انسان چقدر لذت می بره وقتی نظرهایی رو میخونه که رای منفی بیشتری دارند.
بهار رای های منفی بیشتری منتشر کن که باعث جذب مخاطب بیشتر میشه/ باور کن از هرکی که بهار رو میخونه می پرسم میگه بیشتر نظرهای منفی رو میخونم و لذت می برم "هرچند نظرهم نمیده" (308769)
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ۱۶:۵۶
صدا و سيما از اوضاع سوءاستفاده ميكنه
طرف رو بيارين مناظره
اقلأ از خودش و دولت پاكدست دفاع كنه ، چطور رئيس جمهور كه بود همه برنامه ها را قبضه كرده بود!!آقاى دكتر حيدرى را بيارن شايد او بتواند جواب مردم بده (308791)