به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۴۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۴ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۸۰۹۵۹

عمر البشیر ممنوع الخروج شد

گروه بین‌الملل: دیوان عالی آفریقای جنوبی ضمن موافقت با درخواست دیوان بین‌المللی کیفری با صدور حکمی مانع از خروج عمرالبشیر از این کشور شد.
عمر البشیر ممنوع الخروج شد
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، براساس این حکم، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان که از سوی دادگاه جنایی بین‌المللی و اینترپل تحت تعقیب قرار دارد و برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا به ژوهانسبورگ سفر کرده بود، حق ترک خاک این کشور را ندارد.

البشیر به اتهام دست داشتن در درگیری‌های قبیله‌ای دارفور از سوی محاکم بین المللی به نسل کشی متهم شده و تحت تعقیب قرار دارد. دیوان بین‌المللی کیفری پیشتر و در دیگر سفرهای عمر البشیر به کشورهای مختلف چنین درخواست‌هایی را به مقامات این کشورها ارائه می‌کرد اما البشیر هیچ گاه از سوی سیستم قضایی کشورهای میزبان مورد پیگرد قرار نگرفته بود.

هنوز واکنش رسمی دولت سودان جنوبی به این حکم قضایی و احتمال تایید بازداشت عمرالبشیر منتشر نشده است. دیوان بین‌المللی کیفری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت آفریقای جنوبی باید برای بازداشت البشیر "از هیچ تلاشی فروگذار نکند."

رابطه میان دیوان بین‌المللی کیفری و اتحادیه آفریقا بر سر مسائل مختلفی از جمله آنچه اتهام زنی غیرعادلانه علیه آفریقایی‌ها خوانده می‌شود با تنش همراه بوده است. اتحادیه آفریقا پیش از این از دیوان بین‌المللی کیفری خواسته بود اقداماتش را علیه رهبرانی که بر سر قدرت هستند متوقف کند. سازمان‌های فعال حقوق بشر و مهم‌ترین حزب مخالف دولت آفریقای جنوبی هم خواهان بازداشت رئیس جمهوری سودان شده‌اند.