به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۸۱۰۸۷
احتمال افزایش 5 درصدی قیمت

موافقت با درخواست افزایش قیمت روغن نباتی

گروه اقتصادی: قائم مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی گفت: با بررسی‌ درخواست صنایع روغن نباتی برای افزایش قیمت این محصول موافقت شده و آنالیز قیمت و تاثیر پارامتر‌های مختلف در بهای تمام شده روغن نباتی در سازمان حمایت در حال بررسی است که پیش‌بینی می‌شود قیمت آن نهایتا پنچ درصد افزایش یابد.
موافقت با درخواست افزایش قیمت روغن نباتی
علی‌اکبر مهر‌فرد اظهار کرد: همچنان وظایف بازرگانی صنعت روغن نباتی برعهده انجمن صنفی روغن نباتی است که بخشی از خواسته‌های آن‌ها محقق شده و بخش دیگر در حال بررسی است. وی افزود: صنایع روغن نباتی اعلام کردند به دلیل نقدینگی پایین نمی‌توانند دانه روغنی را از کشاورز خریداری کنند که در این راستا شرکت بازرگانی دولتی ایران به این کارخانه‌ها روغن خام تحویل داد و بخشی از بهای آن را از تولید‌کنندگان روغن نباتی دیرتر دریافت می‌کند تا این کارخانه‌ها برای خرید دانه روغنی تولید‌ داخل نقدینگی کافی داشته باشد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی ادامه داد: انجمن صنفی صنایع روغن‌ نباتی درخواست داشتند "با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و پرداخت مابه التفاوت خرید دانه روغنی تولید داخل از کشاورزان بهای روغن‌نباتی نیز افزایش یابد" که این درخواست آن‌ها در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در حال بررسی است. مهرفرد اظهار کرد: گرچه نرخ جهانی روغن خام در بازار جهانی روند کاهشی داشته است اما پارامترهای تعیین‌کننده هزینه تولید روغن نباتی متفاوت است که وزارت جهاد کشاورزی در وهله‌ نخست موافقت خود را برای بررسی این پارامترها و تاثیر آن در بهای تمام شده روغن نباتی در سازمان حمایت اعلام کرده است.

احتمال افزایش 5 درصدی روغن نباتی
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی تصریح کرد: افزایش قیمت روغن نباتی که درصد کمی خواهد بود به این دلیل است که انجمن روغن نباتی در سال جاری خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان را به قیمت تضمینی تعهد کرده و این خرید برای انجمن مذکور حدود 500 تا 600 تومان در هر کیلوگرم بار مالی اضافه پرداخت در بر دارد. علاوه بر آن افزایش یا کاهش هزینه در سایر پارامترها هم وجود دارد؛ مثلا افزایش نرخ ارز بانکی در سال جاری یا کاهش قیمت‌های جهانی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان آثار آن را در قیمت جدید لحاظ می‌کند و درصد افزایش از این طریق تعیین می‌شود. مهرفرد‌ اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت کشاورزی، کنترل قیمت کالاهای اساسی کشاورزی را در واحدهای تولیدی به عهده دارد و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که سازمان بازرسی و نظارت نیز قبلا در آن ادغام شده است، دارای وظیفه کنترل قیمت در سطح خرده فروشی است.
مرجع : ایسنا